1 av 3
Victor Muller står bakom designen av Spykers nya modell. Foto: Victor Jensen/P4 Väst
2 av 3
Konceptbilen B6 Venetor har designats med inspiration från flygplansvärlden. Foto: Victor Jensen/P4 Väst
3 av 3
Foto: Victor Jensen/P4 Väst
Bilmässan i Genève

Muller gör comeback med Spyker

Muller: ”Visst saknar jag Saab”
1:38 min

Den tidigare Saabvd:n Victor Muller har gjort comeback och är återigen i rampljuset. Under bilmässan i Genève lanserar Spyker den nya konceptbilen B6 Venator.

– Det känns väldigt bra, eftersom vi efter ett år av jobb för att få företaget på fötter har vi lyckats få ut nya produkter på marknaden. Nu visar vi att Spyker fortfarande lever och sparkar, säger Muller i en intervju med P4 Väst.

Efter Saab Automobiles konkurs för drygt ett år sedan har Victor Muller fullt ut fokuserat på den holländska sportbilstillverkaren Spyker.

P4 Väst fick en pratstund med honom i ett intensivt intervjuschema.

Han sticker inte under stolen med att det har varit tufft för företaget, men han menar att lanseringen av den nya konceptbilen här i Genève visar att man fortfarande lever.

– Att inte vara med i Genève är som att inte finnas, slår han fast.

Bilen som ska börja produceras nästa år och kosta runt en miljon kronor har Muller själv designat, och inspirationen kommer bland annat från flygplan.

– Det är en typisk Spyker med sitt glastak och med sin flygplanslika luftintag, säger han.

Muller förklarar att Spyker byggde flygplan i början av företagets historia och är därför en viktig del.

– Spyker är ett väldigt flygplansinspirerat företag.

B6 Venator, som bilen heter, betyder jägare och är samma namn som ett stridsflygplan Spyker byggde i början av 1900-talet.

Bilen är nästan silvergrå, drygt fyra meter lång och har runda former.

Muller är lika optimistisk och entusiastisk som vanligt och han tror på en bra framtid för Spyker.

Victor Muller säger att han inte vill prata om Saab-tiden och det som hände då. Men han saknar ändå saker från den tiden.

– Jag saknar de bra sakerna från Saab-eran. Vi hade så fantastiska anställda. Men jag saknar inte de sömnlösa nätterna och ångesten. Men visst saknar jag Saab, säger Muller.

Spykers historia:

Affärsmannen och juristen Victor Muller grundade Spyker Cars tillsammans med en kompanjon.

Tillverkningen av exklusiva sportbilar startade runt 2000 i holländska Zeewolde.

Bolaget har en lång rad av förlustår bakom sig.

I februari 2010 köpte Spyker Saab Automobile från General Motors.

I april 2011 stannade Saabfabriken i Trollhättan för att Saab inte betalt leverantörerna.

Efter att räddningsplaner havererat, bland annat med kinesiska Youngman, begärdes Saab i konkurs i december 2011.

Spyker har stämt GM på tre miljarder dollar för att man anser att GM orsakade Saabs förlust genom att säga nej till kinesisk inblandning.

Källa: TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".