Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)
Bilmässan i Genève

Elbilarna inte i fokus i Genève

Publicerat onsdag 6 mars 2013 kl 16.32
"Det tar alltid tid för en revolution"
(1:50 min)
1 av 2
Julien Foucher är Nissans marknadschef för elbilar. Foto: Victor Jensen/P4 Väst.
2 av 2
Statssekreterare Håkan Ekengren på näringsdepartementet. Foto: Victor Jensen/P4 Väst.

Försäljningen av elbilar går trögt runt om i världen och på bilmässan i Genève är det i sammanhanget få rena elbilar som ställs ut. Vissa satsar ändå på elbilarna, däribland Nissan som tror att marknaden kommer att växa.

– Det kommer inte ha hända över en natt, det tar alltid tid för en revolution att starta, säger Julien Foucher, marknadschef för Nissans elbilar, till P4 Väst.

Totalt sett är tio procent av alla utställda bilar på mässan i Geneve så kallade gröna bilar, vilket betyder att de släpper ut mindre än 100 gram koldioxid per kilometer.

Men elbilarna för en mer undanskymd tillvaro och är inte i rampljuset längre.

Försäljning av elbilarna har heller inte ökat lika snabbt som förväntat. I till exempel Kina spår många analytiker att målet att 2015 ha en elbilsförsäljningen på en halv miljon bilar inte blir verklighet – långt därifrån.

För att fler ska köpa elbilar efterlyser Julien Foucher två saker.

– Infrastrukturen måste öka och subventioner från politikerna, säger han.

Statssekreterare Håkan Ekengren på näringsdepartementet har vandrat runt på bilmässan. Han tycker att det är för få elbilar och håller med om att det krävs insatser för att öka antalet.

Men det är en hård dragkamp inom EU för att genomföra förändringar, säger han.

– Vi måste också tänka harmonisering här, så att vi inte skapar standarder och spelregler som bara gäller Sverige eller de skandinaviska länderna. Utan våra bilar som tillverkas i Sverige ska ju säljas på en Europeiska marknad, men jag skulle vilja att utvecklingen gick snabbare, säger han.

Biltillverkaren Saabs nya ägare Nevs satsar på elbilar, den första ska lansera om ungefär ett år.

Företagets vice vd Mattias Bergman säger att det är viktigt att fler biltillverkare lanserar elbilar, det för att bilar ska kunna slå igenom ordentligt.

– Vi ser inte varandra som konkurrenter utan som kollegor i branschen, så att vi gemensamt kan genomföra en så kallad tippingpoint, alltså där marknaden tar högre farter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".