Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Musik på repeat tröttar ut handelsanställda

"en bullermatta av musik"
1:27 min

Tänk dig att ständigt höra musik och reklamsnuttar 9 timmar om dagen, ofta på hög volym. Det är verkligheten för många som arbetar i butik.

Madelene Håkansson jobbar i en sportbutik i Uddevalla och berättar om musiken och ett företags reklam som ofta spelas i högtalarna.

-– Volymen höjs jättemycket och till en början blir man helt- ”oj herregud”. Men man har lärt sig att koppla bort det för ibland kan det vara ett litet moment som stör. Jag är så inne i det jag gör så jag märker knappt av att vi har någon musik, säger Madelene Håkansson.

Att höra samma låtar om och om igen kan vara störande. Madelene Håkansson har lärt sig att koppla bort musiken som spelas i butiken men Christer Rönn, ombudsman för Handels i Trollhättan, menar efter egen butikserfarenhet att det inte är roligt att höra samma låtar om och om igen.

-– Kunden upplever det inte att man spelar samma band men ofta har man friköpt ett band. Det är STIM-avgifter och sådant. Då har man samma låtar som går runt hela tiden, säger Christer Rönn.

Men Handels jobbar framför allt med att få ner ljudnivån i butikerna.

-– Det är den totala ljudnivån som gör skador långsiktigt. Det kanske kan vara skadligt att höra ”Rudolf med röda mulen” ett antal gånger också, men det kan man leva med mer än hörselskador.
Först har man ett buller som ligger i butiken normalt sett sedan gör de en bullermatta av musik på det. Sen ska du försöka lyssna på vad en kund säger. Du tröttar ut en människa av det, säger Christer Rönn.

Vad tycker du om bakgrundsmusiken i affärer? Kommentera gärna!

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".