Därför anställer Vänersborg ytterligare en skuldrådgivare

Den som är satt i skuld är icke fri. Och det här är en plågsam insikt som drabbar många människor. I Vänersborgs kommun menar man att det ställer till med så stort lidande att man nu anställer ytterligare en kommunal skuldrådgivare.

Varje år vänder sig drygt 100 skuldsatta till den skuldrådgivare som nu finns i kommunen.

– Det är ju väldigt påfrestande, psykiskt för hälsan att leva i ett sådant ekonomiskt kaos som man gör då och inte veta om man klarar dagen, berättar Inger Karlin.

Väntetiden i dag är tolv månader och under den tiden hinner den skuldsattes situation ofta försämras ytterligare.

– Väldigt många har själva försökt att lösa sin situation, oftast genom att ta nya skulder att betala den gamla med och det kan sluta i katastrof.

Med ytterligare en skuldrådgivare vid sin sida hoppas Inger Karlin att de tillsammans inte bara kan ge snabb hjälp, utan att de dessutom kan arbeta förebyggande.

Enligt henne är det inte minst viktigt när det gäller en stor och växande grupp skuldsatta – ungdomar, som trots att de inte har pengar kan ta olika lån utan säkerheter.

– Inträdet i vuxenlivet blir ju förstört. Man kan inte få lägenheter och man kan inte få telefonabonnemang, för man har betalningsanmärkningar.

Det är då av stor vikt att arbeta med förebyggande arbete?

– Det är det och det har kommunledningen, både den politiska och tjänstemannaledningen, uttalat att det ska vi ägna oss åt, säger Inger Karlin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".