Uppåt för Volvo nedåt för Saab i Europa.

Medan Volvo säljer allt mer i Europa i januari i år går neråt för Saab jämfört med samma månad förra året.
Volvo ökade sin försäljning med dryga 16 procent medan Saab minskade med dryga 9 procent. Det visar statestik från branschorganisationen Acea.

Volvo sålde 22 730 nya bilar under januari medan Saabs försäljning i Europa uppgick till 4 897. Statistiken från branschorganisationen Acea omfattar de nuvarande EU- och Eftaländerna, med undantag för Cypern och Malta.
Andra bilmärken som ökade i januari är bland annat Audi som sålde 8,1 procent fler bilar, och Renault som ökade med 14,5 procent.
Nyregistreringarna av den lilla Smart stack upp med 30,3 procent. Kia ökade ännu mer, med 56,1 procent.
Sämre gick det däremot för exempelvis Ford, vars försäljning sjönk med 8,4 procent i januari, och Fiat som sålde 19,3 procent färre bilar.
Nissan minskade med 18,6 procent.
Totalt såldes 1 222 564 nya bilar i EU- och Eftaländerna i januari i år. Det är en marginell minskning med 0,8 procent jämfört med förra året. Men siffrorna ger inga entydiga signaler. Av de fem största marknaderna rapporterar Storbritannien, Tyskland och Italien en nedgång medan Frankrike och Spanien noterar ökad försäljning. I Sverige ökade försäljningen med 3,3 procent till 16 547 nyregistreringar i januari./TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".