1 av 2
Fartyg som väntar i Göta Älv vid Trollhättan. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix
2 av 2
Götaälvbron. Foto: Peo Wenander/P4 Sveriges Radio Göteborg

Lägre bro i Göteborg kommer att påverka Trollhättan

"Det kommer förmodligen att bli ännu värre"
1:24 min

Den nya bron som ska ersätta Götaälvbron i Göteborg kommer att bli nästan 8 meter lägre än nuvarande bro. Det kan ställa till det för de 1200 fartygen som passerar Trollhättan och Göta älv varje år enligt sjöfartsverkets Roland Nilsson, som sitter som chef för kanalcentralen i Trollhättan.

– Det innebär att man får ligga och vänta på broöppning, det finns ju inget fartyg som kan passera utan öppning, säger Sjöfartverkets Roland Nilsson som är chef för kanalcentralen i Trollhätan.

Göteborgs kommun har ansökt till mark- och miljödomstolen om en halv miljard kronor för att bygga den nya bron som ska ersätta Göta Älvbron. Idag är det i snitt tre båtar per dygn som passerar under den 19,5 meter höga Götaälvbron. Den nya bron ska vara tolv meter hög.

En sänkning innebär enligt Roland Nilsson på sjöfartsverket att alla lastfartyg och majoriteten av segelbåtar får vänta på broöppning.

Ett nytt system för fartygstrafiken ska underlätta så att fartygen tajmar ankomsten till den nya bron med att det är en av de 15 broöppningar som ska vara per dag men det systemet kommer inte fritidsbåtarna att ha. Enligt Roland Nilsson kan broöppningarna också skapa stora köer i en stad som Göteborg, ifall man jämför med hur det redan nu ser ut i mindre städer som Trollhättan och Vänersborg.

– Det kommer förmodligen att bli ännu värre eftersom det är mer trafik i Göteborg, säger Roland Nilsson.

Idag har många av fartygen specialbyggda master som de kan fälla ner under Götaälvbron får att kunna passera. Men det är inte möjligt att bygga om fartygen så de tar sig under den nya bron säger Roland Nilsson.

– Det går ju inte alltså. Det kommer inte vara någon båt som man skulle kunna bygga om så de kan gå under, säger Roland Nilsson.

Vad ser du för fördelar med en brosänkning?

– Jag jobbar med sjöfart så jag ser inga fördelar med en brosänkning, säger Roland Nilsson på Sjöfartsverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".