Flera övergivna båtar ligger bland klipporna i Valbodalen i Lysekil. Foto: Annika H Eriksson/Sveriges Radio.

Dumpade båtar stort problem längs kusten

Båtar som ligger och skräpar och kanske läcker olja eller andra miljöfarliga ämnen är ett problem i många kustkommuner.

Den skrotbåtlag som skulle ha börjat gälla den 1 mars i år finns ännu inte. Den skulle göra det lättare för kommuner och andra myndigheter att forsla bort gamla övergivna båtar och skrotbåtar - även om ägaren inte hittats. Det kan de inte idag.

Längs Sveriges kuster ligger gamla fritidsbåtar och rostar. I framtiden väntas de bli allt fler när många båtar närmar sig pensionsåldern.

Men en ny lag som förenklar skrotning av båtarna dröjer. Naturvårdsverkets förslag om producentansvar för båtar gick på grund på regeringskansliet där man funnit saken mer komplex än väntat.

Båtbranschen sätter sig på tvären eftersom producentansvar innebär ökade kostnader för ta hand om gamla båtar.

– Det ser tråkigt ut och är lite farligt för ungar som tycker att det är en spännande lekplats. Då kan det ju hända olyckor pch ligger de i vattnet så är det ju andra faror med att de kan börja läcka och så vidare, säger socialdemokraten och kommunstyrelseledamoten Margareta Lundqvist, i Lysekil, där det finns flera övergivna båtar.

Det finns uppskattningsvis 2000 båtar i Sverige som anses vara nedskräpande - alltså skrotbåtar eller övergivna båtar som ligger i strandkanten, i vattnet eller på land någonstans. Idag är det både krångigt och dyrt att skrota sin båt. Det är därför många bara dumpar dem.

En del båtar är bara fula och ligger och skräpar, andra kanske läcker olja eller släpper ut andra miljöfarliga ämnen, en del ligger så till att folk kan skada sig på dem. Och kommunerna får inte flytta på dem om de inte får fatt i ägaren till båten.

Regeringen har i olka utredningar och rapporter tittat på frågan i sex år. Och tanken var att en skrotbåtslag skulle ha börjat gälla den 1 mars i år. Den skulle göra det möjligt för kommuner och andra myndigheter att forsla bort gamla övergivna båtar och skrotbåtar - även om ägaren inte hittats. Men än så länge finns inget lagförslag.

– Jo, det är lång tid, men det är ett svårt tekniskt problem och olika lösningar har prövats och förkastats för det är ockås aå att man måsta ha majoritet för en lösning för att det ska bli ett politiska beslut, säger miljöminister Lena Ek.

Naturvårdsverket har föreslagit ett register över alla fritidsbåtar i Sverige för att lättare få tag på en ägare till en båt - på samma sätt som för fatyg i yrkestrafik. Men det tycker inte regeringen. Kostnaden överväger inte nyttan. Dessutom diskuteras också om det går att införa ett producentansvar för båttillverkare, att de som tillverkar också måste ta hand om uttjänta båtar. Miljöminister Lena Ek kan inte säga när ett färdigt lagförslag kan ligga klart, men i höst kommer hon att kalla till sig kommuner och andra intressenter för att få in fler synpunkter och förslag på hur en skrotbåtslag skulle kunna se ut.

– Jag vill dels se vilka förslag de har, dels för att testa lite idéer som jag har, så att vi kommer fram i den här frågan för jag är fullt medveten om att det här är ett problem både för ansvarfulla båtägaren, men också för kommuner. Jag vet att det har gått långsamt, men vi ska försöka att ta ett par steg framåt under hösten. Jag är också frustrerad kan jag säga.

Politikern Margareta Lundqvist i Lysekil vandrar runt bland övergivna båtar i Valbodalen och hon som många andra kommunpolitiker hoppas på en skrotbåtslag.

– Då skulle någon kunna ta hand om dem, plocka upp dem härifrån och köra dem någonstans där man kunde ta vara på det som gick att ta vara på. Bara så att båtarna inte ligger så här och tar upp plats och det ser inte så kul ut heller precis, säger hon.

Annika H Eriksson /Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".