Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Arkivbild. Foto: Cecilia Bäcklund/Sveriges Radio

Rambo bryter mot kommunallagen när de konkurrerar på den privata marknaden

Källa: Jord köptes in och såldes vidare
2:21 min

Kommunägda renhållningsbolaget Rambo och bolagets division Slam & Container konkurrerar med privata företag när de kör transporter och säljer varor till företag och privatpersoner - verksamhet som är helt i strid med vad som är lagligt för ett kommunägt bolag.

Rambos division Slam & Container utför dels transporter av skilda slag åt både privatpersoner och företag, och dels säljer bolaget grus, sand, jord och fyllnadsmaterial, också det till både privata och företag.

Det uppger flera källor som hört av sig till P4 Väst, personer både inom och utanför det kommunägda Rambo. Så här berättar en källa som vill vara anonym:

– Herrregud, vi gör alla möjliga körningar till exempel för Preemraff i Lysekil och har gjort länge. Vi transporterar Cramoliftar fram och tillbaka till raffet och har gjort i flera år. Vi kör dagligen slambil och hämtar och transporterar avfall. Vi hyr ut containrar i stora mänder till raffet. Alltså, de andra företagen i branschen har inte en chans, så är det bara...

Ytterligare källor som vill vara anonyma berättar om utlandstransporter som det kommunägda Rambos dotterbolag utför. Det kan till exempel handla om så kallade IBC-behållare som ska transporteras till mottagare utomlands. En IBC-behållare är en plasttank som står i en stålställning och som rymmer en kubik vätska.

– Ja det kan vara miljöfarligt avfall som ska köras iväg, kanske till Finland eller så. Ja, för att vi i Sverige inte har någon som tar emot den typen av avfall till exempel. Det kan vara riktigt farliga grejer även om det inte är så stora mängder i en IBC-tank. Jag vet ju att förra sommaren så gjordes sådana utlandstransporter. Det har gått turer även till Danmark. Vi körde maskiner för raffet som skulle repareras eller så till utlandet. Det är klart, det är ju transporter som många andra åkare kanske skulle vilja ha på den privata marknaden men Slam & Container gör det ju antagligen billigare, berättar källan.

Förutom rena transporttjänster som konkurrerar på den privata marknaden så säljer Rambos division Slam & Container även produkter. Företag och privathushåll har kunnat köpa jord, grus, sand.

– Ja, det köptes in jord och grus, sten och sådant hos olika firmor som vi tippade ute i Lyse och sedan sålde vi det vidare till folk. Ibland var det någon som bara ville köpa en släpkärra med jord men även om det var någon som ville ha en större mängd, grus och makadam till ett bygge till exempel, då fixade vi ju det såklart.

– Nu har de ju flyttat alltihop eftersom man inte är kvar ute i Lyse, så nu åker folk till Dalskogen och köper det de vill ha.

Och pengarna man fick in här hamnade enligt P4 Västs källor bland annat i den så kallade kaffekassan. Samma kaffekassa som divisionschefen för Slam & Container, Rickard Nolblad har erkänt existerat.

Vet du mer?

Hör av dig till P4 Väst på 0522-67 00 25 eller genom att mejla nyheter.vast@sverigesradio.se. Du kan alltid vara anonym.

Du kan också lämna information anonymt via vår krypterade tjänst #link=352535#.

Rambo och Slam & Container

Renhållningsbolaget Rambo och divisionen Slam & Container ägs av kommunerna Lysekil, Munkedal, Sotenäs och Tanum.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".