"GM ägnar sig åt kannibalism"

I morse berättade SR Väst att de västsvenska Saab-återförsläjarna inte ser GM:s europasatsning på Cadillac som en konkurrens för Saab. Men det finns andra röster i kören. Det finns dom som anser att GM ägnar sig åt kannibalism

Även om det inte handlar om Cadillac den här gången utan om Chevrolet är parallellen tydlig. Det är i tidningen The Vehicle Component som begreppet GM-kannibalism lanseras. Tidningen ges ut av underleverantörernas branschorganisation Fordons Komponetsgruppen. För det inte bara Cadillac som GM nu vill hårdlansera i Europa utan också Chevrolet -med en stenhård annonskampanj i bland annat Saab-landet Sverige.

Men det är inte den Chevrolet som vi förknippar med filmer i amerikansk 50-talsmiljö, utan en koreansk budgetbil -ett resultat av att GM för ett par år sedan köpte upp den konkursfärdiga koreanska biltillverkaren Daewoo. Och när GM i Europa sätter en Chevrolet-skylt på Daewoo så kommer an diskussion om varumärke -eller frågan om t.ex. en Chevrolet likt bofinken kan se ut hur som helst. Och artikelförfattaren i The Vehicle Component ser en risk med att GM underminerar sina traditionella varumärken i Europa.

Men Steven Clark, talesman för GM-Daewoo, ser inte den risken. Han försäkrar att Daewoo/Chevrolet är en seriös lansering som skall ge kunderna valuta för pengarna. Så var det där med kannibalism. Kan det inte bli så att Chevrolet stjäl kunder från de andra europeiska GM-märkena Saab och Opel/Vauxhall?

- Det är en kalkylerad risk vi tar, svarar Steven Clark öppenhjärtigt. Men tillägger att han hoppas att GM skall locka till sig NYA kunder.

//Bosse Adriansson   0522-67 00 55

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".