Starkt varumärke viktigt för att rädda jobben på Saab i Trollhättan

I går kom ju beskedet från GM om att Cadillacs nya europamodell kommer att tillverkas av Saab i Trollhättan. Men frågan många ställer sig nu är om det beskedet kan rädda Saabfabriken på sikt. Att ha ett starkt varumärke blir allt viktigare i framtiden.

På bilsalongen i Genève vill många tävla om bilköparnas intresse. och kanske speciellt i det segment som Saab inriktat sig på. Där är konkurrensen knivskarp. Många av de bilmärken som vi för ett tiotal år sedan bara hörde talas om för första gången, adderar nu nya bilmodeller till sina program. I prestanda, utrustning och design är de och slåss om samma kunder som Saab. Det är då som vårdandet av varumärket blir allt viktigare.
Det handlar inte bara om vad bilen kan åstadkomma utan också vad bilen säger om köparen. Så på ett sätt handlar det mer om varumärkets vårdande som kan locka kunderna till Saabs modeller än produkten i sig. Samtidigt går det inte att göra misstag då det straffar sig för lång tid framöver.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".