Glada miner på Nevs i Trollhättan

2:05 min

Efter ett lång och mödosamt arbete kom så beskedet att det är klart med alla underleverantörer. Men nu kommer andra frågetecken, som vem som ska köpa bilarna.

– Jättebra, jättebra!

Så säger Nevs ägare Kai-Johan Jiang om hur det känns så här dagen efter beskedet om att alla underleverantörer nu är klara. Han var på väg till ett möte med en japansk delegation som är på plats här i Trollhättan och hade inte tid att svara på fler några frågor.

Mycket arbete återstår

Även om anställda också glädjer sig åt beskedet att det är klart med alla underleverantörer så återstår ändå mycket arbete.

– Det är givetvis så att vi har jättemycket att göra, det ska man inte sticka under stolen med. Alla har pressen på sig och vi har deadlines som ska mötas, säger Ronnie Hermansson, som jobbar i testlabbet och som är klubbordförande för Unionen.

400 leverantörer

– Men just att få komma tillbaka och vara med om den här uppstarten igen, det är vi som är här som får vara med om detta. Alla jobbar på för 100 procent för att det här ska lyckas och det känns jättebra, säger han.

Serietillverkningen av en uppfräschad version av modellen Saab 9-3 kommer att starta snart enligt företaget, men något datum är inte klart än. Det är 400 leverantörer och 2 000 olika komponenter som behövs nu.

När startar produktionen?

– Väldigt snart, säger Mattias Bergman som är Nevs vd.

Vilken produktionstakt kommer ni att ha inledningsvis?

– Vi börjar i låg produktionstakt och det är för att vi känner ett ansvar för varumärket. Fabriken och produktionen har stått stilla i 2,5 år. När fabriken startar är det 400 leverantörer från nästan 700 fabriker och för att säkerställa att allt fungerar börjar vi i låg takt och gradvis trappar vi upp den sen, säger Bergman. 

När bilarna väl har byggts ska de säljas också. Något som kan bli svårt, enligt Lars Holmqvist som har lång erfarenhet av bilbranschen och som tidigare var vd för den europeiska underleverantörsorganisationen.

Gammal bilmodell

– Det är en gammal modell och har man inget nytt i dag är det svårt att sälja bilar. Det har gjorts ett försök tidigare och det gick inte heller så bra. jag har svårt att se det, säger Holmqvist.

Men Nevs vd Mattias Bergman säger man har diskuterat med flera potentiella köpare av Saab-bilar, men vill inte säga om något är klart än. 

– Vi har haft jättebra diskussioner med många kunder för flera marknader, säger Bergman till P4 Väst.

Ett första steg

Det har blivit långa arbetsdagar för Mattias Bergman och hans medarbetare, men det är inte slut än, säger han.

– Det här är bara ett första steg. Det här är ingen målgång, vi närmar oss en startlinje snarare. Vi lyckas när våra kunder köper bilar, är nöjda med det och vi gradvis kan öka produktionen.