Bilprofessor Christer Karlsson varnar för att Trollhättefabriken kan försvinna på sikt

Christer Karlsson, professor och expert på fordonsindustrin, bedömer att Trollhättan på sikt kan ha glädje av att fabriken nu blir en specialfabrik för exklusivare bilar i korta serier.

-Man satsar ordentligt på varumärket och fabriken och det låter rätt så bra, säger Karlsson men varnar samtidigt för risken att varumärket frodas men att Trollhättefabriken ändå kan försvinna på sikt.-Det är rätt stor risk. Varumärken och produktionsorter kopplas allt mer isär, var man gör en produkt är inte längre väsentligt.

Konkurrensen ökar också genom att låglöneländer, inte minst i Asien, blir allt skickligare på att hantera även komplicerad produktion.-Det är väl högst möjligt att GM lägger produktion i Kina. Här pågår en global produtionsallokering och då är det ändå rätt positivt att GM ser Trollhättan som en skicklig fabrik på att tillverka exklusiva bilar i många varianter.

På några års sikt kan det till och med vara en vinstlott för Trollhättan. En mer komplicerad produktion kan vara svårare att flytta till Kina än den något enklare tillverkningen som Rüsselsheim nu fått.-Absolut, det här ger Trollhättefabriken större överlevnadsmöjlighet på lång sikt än att få tillverka en standardbil med få varianter. Med lite mer exklusiv bil har man större marginaler och då har man råd med lite högre produktionskostnad, säger Karlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".