1 av 5
Den första serieproducerade Saab 9-3 rullar av linan på Nevs fabrik i Trollhättan. Foto: Vjosa Osmani/Sveriges Radio.
2 av 5
Den första Saab 9-3 Aero sedan på Nevs i Trollhättan. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
3 av 5
Näringsminister Annie Lööf framför den första serieproducerade Saab 9-3 Aero sedan på Nevs i Trollhättan. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
4 av 5
Nevs grundare och huvudägare Kai Johan Jiang. Foto: Vjosa Osmani/Sveriges Radio.
5 av 5
Nevs vd Mattias Bergman. Foto: Susanna Németh/Sveriges Radio.

Nu bygger Nevs bilar i Trollhättan

7:38 min

De Saab 9-3 som i dag börjar tillverkas på Nevs fabrik i Trollhättan ska främst säljas i Kina. I Sverige får den som vill köpa en av bilarna handla online. 

Klockan 13:39 rullade Nevs första serietillverkade Saab av linan i fabriken på Stallbacka i Trollhättan. Det är en 9-3 Aero Sedan.

Modellen, som har bensinmotor, är tänkt främst för den kinesiska marknaden. Men ett antal unika bilar kommer också att säljas i Sverige, men då via Nevs hemsida.

– Vi har en stor efterfrågan. Den 10:e december öppnar vi direktförsäljningen till svenska kunder. Jag tror att vi kommer ha en större efterfrågan än vi kan leverera, säger Nevs vd Mattias Bergman till P4 Väst.

När det gäller försäljningen i Kina pågår flera förhandlingar just nu.

– Det har pågått förhandlingar under flera månader både med distributörskjedor och viktiga så kallade "fleet sales"-kunder. Nu vi kan slutföra de förhandlingarna, så vi ser en stor efterfrågan, säger Bergman. 

Nevs vill fortfarande inte säga något om vilka försäljningsvolymer företaget siktar på.

Men för den 9-3 modell som nu byggs finns ett tak för försäljningen i Europa – 1 000 bilar per modell. Anledningen är att modellen inte klara de senaste kraven i Europa när det gäller krockskydd för gående vid en olycka. Det innebär att man bara får sälja ett begränsat antal exemplar. Tanken är att modellerna senare ska uppgraderas till de hårdare kraven.

Förutom den sedanvariant som nu byggs kommer företaget lansera andra bilmodeller under nästa år.

– Vi kommer med en uppgradera version, en så kallad facelift, i början av nästa år. Där har vi adderat en hel del funktioner och specifikationer. Därefter kommer en herrgårdsvagn och tredje modellen ut i 9-3-serien är en cabriolet, säger Bergman.

Saab Automobile lyckades inte sälja tillräckligt mycket bilar, kommer ni att kunna lyckas med det?

– Vi har många utmaningar vi också. Både produktmässigt, att bli klara i takt och möta kunderna krav, och att vi börjar i en ödmjuk volym, men vi har högre ambitioner. Varken försäljning i Europa eller Kina är en lätt match, konstaterar Bergman.

Nu pågår arbetet med att utveckla en ny plattform som baseras på Phoneix-plattformen, men när den är färdig är oklart i nuläget.

Huvudägaren och Nevs grundare Kai-Johan Jiang säger till P4 Väst att redan när man köpte konkursboet efter Saab Automobile stod det klart att det skulle bli en tuff uppgift att få igång produktionen igen. 

– Men att det var så många svårigheter det hade jag inte räknat med, säger Kai-Johan Jiang, som är mycket stolt och glad i dag.

Premiärbilen ska nu skickas till Kina för certifiering.

Nevs kommer inledningsvis att tillverka två bilar om dagen. 

– Sedan så kommer vi rekrytera in 100 personer till, som indikerar att vi planerar att öka produktionstakten. Men produktionstaken styrs av kunderna, säger Mattias Bergman.

Elbilen som bygger på Saab 9-3 lanseras först nästa år med Kina som huvudmarknad.

– Intresset för Saab är enormt i Kina. Saab har blivit en symbol för svensk industri och innovation, speciellt när det gäller elbilar. Saab är ett känt varumärke i Kina nu på ett positivt sätt, säger Nevs ägare Kai-Johan Jiang.

Nevs delägare, staden Qingdao, har lagt en beställning på 200 elbilar med leveransstart under våren.

– Qingdao har bestämt att man ska vara en "green city" och då måste de köra mer elbilar. 200 är bara början, säger Kai-Johan Jiang till P4 Väst.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista