Nevs första elbil klar – börjar levereras i april

1:33 min

Nevs första elbil är nu färdigutvecklad och Saab-bilarna kommer inledningsvis att levereras till den kinesiska staden Qingdao.

– Man kommer att se en kontinuerlig förändring, men de första specifikationerna är klara. Det kommer gradvis att ske förändring av specifikationen både avseende batteri och drivlina, säger Nevs vd Mattias Bergman till P4 Väst.

Den kinesiska staden Qingdao som är delägare i Nevs kommer att köpa de första 200 elbilarna och de kommer börja levereras i april.

Elbilen är en Saab 9-3 Sedan och kommer att vara till 80 procent likadan som den bensinbil som nu byggs i fabriken i Trollhättan – skillnaden är drivlinan, enligt Bergman.

Elbilen ska inledningsvis ha en räckvidd på runt 20 mil. Det betyder att den kan köras så långt på en laddning.

– Vi har sagt att om en normal bilförare kör tio mil om dagen behöver en elbil gå 20 mil om dagen, så det är det vi jobbar på, säger Mattias Bergman.

Kommer den första elbilen som ni lanserar att ha en räckvidd på 20 mil?

– Ja, det är det som är målet.

Bilen kommer att byggas i fabriken i Trollhättan, men slutmonteras i Kina där bland annat batterierna kommer att sätts i. Anledningen är att Nevs har två batterifabriker i landet.

Produktionen av elbilarna i Trollhättan kommer att starta tidigt under nästa år, säger vd Mattias Bergman.

– Det tar inte så lång tid att producera, men sedan ska de skeppas till Kina också. I början av nästa år börjar vi bygga våra första elbilar i Trollhättan.

Vad betyder det för er att produktionen av elbilar snart startar?

– Det är en viktig del i att implementera vår vision. Den är att erbjuda våra kunder att inte vara beroende av fossila bränslen, men samtidigt ha friheten att röra sig med en personbil. För oss är det viktigt, det är det som är vårt fokus. Sedan låter vi kunderna välja om de vill ha en elbil eller en konventionell bil, säger Bergman.

FAKTA: Kort om Nevs

Ägs av den svensk-kinesiske affärsmannen Kai-Johan Jiang och den kinesiska staden Qingdao.

Siktar på att bli en ledande elbilstillverkare och lanserar sin första elbil under våren 2014. Ska även bygga bensinbilar.

Har en global affärsplan, men ett initialt fokus på Kina.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista