1 av 2
Näringsminister Annie Lööf, Volvo PV:s vd Håkan Samuelsson och forskningscentrets vd Mats Fägerhag på invigningen i dag. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
2 av 2
Mats Fägerhag. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.

Trollhätte-ingenjörer kan få jobb när Volvo satsar på forskning

"400 anställda under andra halvan av 2014"
2:40 min

Det kan bli nya jobb åt ingenjörer i P4 Västs område när Volvo personvagnar och huvudägare Geely nu har invigt ett gemensamt forskningscenter i Göteborg.

Framtidens Volvo-bilar och Geely-bilar, i den så kallade "golfklassen", ska utvecklas vid ett gemensamt forskningscenter på Lindholmen i Göteborg och det invigdes i dag.

Mats Fägerhag, tidigare toppchef på Saab Automobile, är numera vd för forskningscentrumet och han säger till P4 Väst att det handlar om 400 personer som ska jobba på företaget redan i höst. I nuläget är det strax över 200 anställda.

Det kan bli aktuellt att anlita ingenjörsföretag som startades i Trollhättan efter Saabs konkurs.

– Samtliga ingenjörsföretag i regionen och i Europa är intressanta för oss, säger Mats Fägerhag.

Centret har fått namnet Cevt (China Euro Vehicle Technology) och invigdes i dag av bland annat näringsminister Annie Lööf.

Företaget ska bland annat utveckla nya bilar åt Volvo och Geely i det man kallar C-segmentet, vilken är Volvos nuvarande 40-serie.

Dessutom har företaget fått ett utvidgat uppdrag sedan beslutet att starta och det är också att utveckla framtidens småbil åt Geely.

– Det är naturligt att det utökade uppdraget består, i en del, av att skala ner C-segmentarkitekturen till B-segment. Typiska B-segmentsbilar är en Volkswagen Polo eller en Mini Cooper från BMW, säger Mats Fägerhag.

Volvo Personvagnars vd Håkan Samuelsson är nöjd med att det nya utvecklingscentrumet placerats i Göteborg och på Lindholmen.

– Vi har jobbat ihop med Geely och sagt, varför inte lägga det här i Sverige. Det finns bra ingenjörer, det är en stor fördel för oss och även för Geely. Vi är väldigt positiva till att det här ligger i Göteborg och inte i England eller Tyskland, säger Samuelsson till P4 Väst.

Kostnaden för Cevt ligger just nu på runt en halv miljard kronor per år, men det är pengar som är värt att satsa, enligt Volvos vd Håkan Samuelsson.

– Absolut. Ett behov av en mindre premiumbil är ju något som växer ganska snabbt, av bland annat demografiska skäl, säger Samuelsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".