Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Publiknätverket

Kontantlösa banker skapar problem för föreningar

Gun Norberg Olofsson: Dålig service från bankens sida
1:45 min
Gun Norberg Olofsson, ordförande i Hörselskadades riksförbunds i Lysekil. Foto Kristina Stulken/P4 Väst

Allt fler banker slopar kontanthanteringen på bankkontoren. Det innebär problem för ideella föreningar, som hanterar en del kontanter.

Gun Norberg Olofsson, ordförande i Hörselskadades riksförbunds lokalavdelning i Lysekil, är kritisk till att allt fler banker väljer att ta bort kontanthanteringen på bankkontoren.

– Det är dålig service från bankens sida helt enkelt, säger hon när P4 Väst träffar henne.

Lokalavdelningen där hon är ordförande anordnar bland annat hörselhjälp en gång i veckan för sina medlemmar.

– Då har de möjlighet att komma hit och få sina hörapparater rengjorda, byta slangar, samt att de har möjlighet, till ett bra pris, köpa batterier, berättar Gun.

Föreningen har varit kunder hos Nordea i 30 år, men när den banken valde att ta bort kontanthanteringen i Lysekil bytte de till Swedbank. Några månader senare blev beskedet detsamma på Swedbank – inga mer kontanter.

– Vi vill inte ha för mycket pengar i kassaskåpet heller. I och med det att vi har det i lokalen så vet vi ju inte vad som kan hända, säger hon.

Istället har de fått anlita Loomis, ett företag som jobbar med att hantera kontanter. Det har inneburit en merkostnad på runt 1 000 kronor per år för föreningen.

– Föreningar i dagens läge, och speciellt här i Lysekil, de har de knapert, så därför gör ju allt som dras ifrån att det påverkar verksamheten, säger Gun Norberg Olofsson.

Florentina Ferreira är kontorschef och på Swedbank i Lysekil, och hon berättar att det finns en rad olika sätt att hantera kontanter, trots att de på Swedbank numera inte gör det.

– Antingen kan man använda sig utav en bankomat, en instättningsmaskin som finns på de flesta orter, även här i Lysekil, eller så finns det vissa ombud som kan ta emot kontanter.

Hon tycker att Hörselskadades riksförbunds lokalavdelning i Lysekil ska kontakta Swedbank.

– Jag tycker att föreningen ska kontakta oss, så är jag helt säker på att vi kan hitta en lösning just för dem, säger hon. 

Fråga

Hör av dig till oss

Har du tips eller har frågor om Publiknätverket är du välkommen att ringa på 0522-67 00 51.

Du kan också mejla till: publik.vast@sverigesradio.se.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".