Mattias Bergman vd Nevs. Foto: Victor Jensen/P4 Väst.

Bara veckor kvar tills Nevs börjar bygga el-Saab

2:30 min

Snart är det dags för Nevs att starta produktionen av elbilar. Om ett par veckor är det dags, uppger vd Mattias Bergman för P4 Väst.

Nevs vd Mattias Bergman var i dag med på en invigning av en snabbladdningsstation för elbilar på Överby i Trollhättan. Att det nu finns snabbladdare på Överby var något som gladde Bergman.

– Vi är jätteglada för det, även om vi kan bygga bra elbilar så kan marknaden inte växa om man inte kan ladda dem.

Snart är det också dags för Nevs att lansera sin första elbil. Som P4 Väst tidigare kunnat avslöja ska den ha en räckvidd på åtminstone 20 mil och nu står det klart att produktionen av elbilen inte är långt borta.

– Om några veckor börjar produktionen och sedan kommer vi att leverera de första testflottorna under kvartal 2, säger Bergman till P4 Väst.

Kan du säga någon exakt start, under början av mars?

– Ja, om ett par veckor är det. Så det är nära nu.

Vad kommer ni ha för produktionstakt?

– Man börjar med en liten flotta, sen bygger vi också om fabriken för att klara större volymer just på elbilar och gradvis ökar vi takten, säger Bergman som inte vill gå in på några exakta volymer.

Hur många elbilar kommer ni kunna sälja i Kina?

– Kina är en viktig marknad, men Europa är också en hemmamarknad. Vi kommer med en viss fördröjning att lansera elbilen i Europa. Vi ser bara på våra ägares efterfrågan att det är intressanta volymer.

Enligt Mattias Bergman är det nu 10 städer i Kina som ska köpa 160 000 bilar.

– Vi kommer inte sälja alla men vi kommer kämpa för att ta en del av den kakan.

Men Nevs vd Mattias Bergman säger att inga köpeavtal är klara än och att inget kommer att skrivas på innan de första 200 elbilarna är levererade till den kinesiska staden Qingdao, som är delägare i Nevs.

– Innan vi har den första testflottan på plats kommer vi inte teckna fler order. Däremot förbereder vi en bredare distribution och vi förbereder med fler kunder, säger Bergman som uppger att det finns flera intressenter.

Elbilen kommer att byggas i Trollhättan, men slutmonteras i Nevs fabrik i Qingdao. Där kommer bland annat batterierna att sättas i, eftersom Nevs har en batterifabrik i Kina.

Hur påverkar det arbetstillfällen i Trollhättan att elbilen slutmonteras i Kina?

– Det påverkar ingenting. Vi bygger en färdig bil först i Trollhättan och det är mer av effektivitet och prismässigt som vi har en montering också i Kina.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista