Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Victor Ahlgren i Strömstad. Foto: Oskar Lodin/Sveriges Radio.

Han fick inte betala bussbiljett för handikappad

Victor Ahlgren: Jag såg hur frustrerad han var
2:50 min

Victor Ahlgren i Strömstad ville hjälpa en man med funktionsnedsättning att köpa en bussbiljett, men fick inte lov av busschauffören. 

När Victor Ahlgren i Strömstad skulle kliva på bussen i söndags så lyckades mannen före i kön inte lösa en biljett. Mannen, som var funktionsnedsatt, verkade frustrerad och Victor ville hjälpa till.

Men det som borde ha slutat i en enkelt avklarad vänlig gest slutade i stället på ett oväntat sätt.

– Jag sa att jag kunde betala hans resa. Det kostade 38 kronor. Jag såg på honom hur frustrerad han var. 

Men busschauffören sa nej. Victor Ahlgren erbjöd sig då att fylla på mannens busskort, men inte heller det gick busschauffören med på.

Victor Ahlgren blev upprörd och bestämde sig för att kontakta Västtrafik för att klaga. Men det skulle dröja tills nyhetssajten Nyheter24 ringde upp Västtrafik för att de skulle återkomma till honom med en förklaring – och en ursäkt.

I dag säger Attila Ungvari, ansvarig för busstrafiken på Västtrafik, att han inte tycker att man ska behöva förvänta sig ett sådant här bemötande när man åker med deras bussar.

– I det här fallet har föraren agerat helt felaktigt, och vi beklagar naturligtvis detta. 

Han tror också att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom att Västtrafik till en början inte gav Victor Ahlgren ett svar. 

– Man ska definitivt inte behöva gå till massmedia för att vi ska reagera, säger Attila Ungvari på Västtrafik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".