Maria Roos. Foto: Jan Gustafsson/SR Väst
Arkivbild på Maria Roos. Foto: Jan Gustafsson/Sveriges Radio

Maria skadades svårt i olycka vid Hallinden – nu rustas korsningen upp

Maria Roos: Jag litar inte längre på medtrafikanter
6:33 min

Trots att det är fem år sedan olyckan är Maria Roos inte helt återställd efter att ha blivit påkörd vid Hallinden. Nu rustas den olycksdrabbade korsningen på länsväg 162 mellan Brastad och Gläborg upp.

Regionstyrelsen har ställt sig bakom förslaget och nu ska Trafikverket avgöra vad som ska göras för att öka säkerheten.

Bland annat kommer de att titta på om de ska förlänga vissa körfält och möjligheterna att bygga en rondell.

Kostnaden för ombyggnationen är inte klar ännu men det är avsatt 10 miljoner för det just nu. Men det kan röra sig om ännu mer pengar.

9 juni 2009 satt Maria Roos och hennes barn i bilen och åkte på den här sträckan, vid Hallinden. I motsatt riktning var det en ung förare som hade tryckt gasen i botten.

När svängen kom, var det för sent för att få stopp på bilen som låg i över 180 kilometer i timmen. 

– Jag litar inte längre på mina medtrafikanter. Om det hade varit en rondell där sommaren 2009, så hade kanske den här killen inte haft den farten, säger Maria Roos.

– Vid korsningen vid Hallinden har det varit svårt med framkomligheten framförallt sommartid. När det är mycket trafik att ta sig ut när man kommer från Sotenäs, Många chansar. När man gör chansingar är det lättare att det blir incidenter, säger Emma Agneman, vikarierande planerare på Trafikverket.

Maria Roos, som skadades vid olyckan 2009, säger också att det är svårt att bygga bort mänskligt beteende. Hon upplever att många tävlar på vägarna, att det ofta är bråttom. 

I dag mår hon bättre, men har fått bestående men.

– Jag är ju en helt annan person. Kroppen har väl läkt någorlunda men mitt största handikapp är hjärntrötthet. Jag har svårt med intryck och information, koncentration. Jag blir väldigt fort trött i hjärnan när det händer saker, säger Maria.

Totalt kommer 159 miljoner kronor att satsas på det mindre vägnätet i regionen enligt en ny plan som regionstyrelsen godkänt. Anledningen till att förslaget dröjt är enligt Emma Agneman pengarbrist.

– Den här vägen ska prioriteras, då är det en priotering om vilka pengar som finns tillgängliga. Det är oftast finansieringen som avgör vad som går att göra, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".