Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
En scartkabel kopplas in i en digitalbox som används för att kunna ta emot digitala sändningar till tv:n. I bakgrunden en brusande tv. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Robin lurades av telefonförsäljaren

Det känns som lurendrejeri alltihop
1:49 min

Robin Andersson i Uddevalla blev uppringd av en försäljare från Com hem som hävdade att han var tvungen att teckna ett nytt abonnemang på grund av ändringar i hans fastighet.

Men uppgifterna visade sig vara felaktiga och nu känner Robin Andersson sig lurad.

– De sa att nätet skulle läggas ner i min fastighet och att jag behövde en ny box för att kolla på TV. Men när jag ryckte ur boxen var kanalerna kvar och när jag ringt upp Com hem själv säger de att ingenting ska hända i fastigheten, säger Robin.

– Det är ju inga stora summor så, men det känns som det är lurendrejeri alltihop.

Fredrik Hallstan, presschef på Com hem, beklagar att Robin Andersson känner sig lurad.

– Det tar vi på största allvar och ska utreda vad som kan ha hänt och om fel har begåtts. Men vi har inte hört någonting från Konsumentverket ännu.

Robin Andersson valde direkt att anmäla till just Konsumentverket i ett försök att hjälpa andra från att drabbas.

Anna Lindström är jurist på Konsumentverket och jobbar en hel del med frågor kring telefonförsäljning.

– När man marknadsför någonting får man inte vara vilseledande. Det innebär att man inte får lämna felaktiga uppgifter till konsumenter som påverkar deras beslut. Han kan ta kontakt med Com hem och påpeka att de ingått ett avtal på felaktiga grunder och att han vill häva avtalet.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".