Frost. Foto: David Ebener/TT.
Under vintermånaderna får man inte längre D-vitamin från solen. Foto: David Ebener/TT.

D-vitamin populärt i mörkret

"Det påverkar skelettet"
1:36 min

Många väljer att äta extra tillskott av D-vitamin under årets mörka månader i tron att det hjälper mot trötthet. Men vitaminen fyller främst andra funktioner.

Vi människor tillgodogör oss D-vitamin på två sätt: antingen genom huden tack vare solens strålar, eller genom vad vi äter. Nu under årets mörka månader väljer därför många att äta D-vitamin i form av kosttillskott. Men det handlar tvärtemot vad många tror inte så mycket om att motverka trötthet.

– D-vitamin påverkar skelettet och har att göra med hur vi tar upp kalcium och fosfat i tarmen och hur väl vi kan använda det, säger Irene Mattisson, enhetschef och nutritionist på Livsmedelsverket.

Det är en ovanligt solsnål höst, och många som blir trötta av mörkret kan känna sig manade att äta extra D-vitamin.

– Många tar det för trötthet, men det är inte därför vi rekommenderar D-vitamin, utan det är för påverkan på skelettet. Om man vill äta D-vitamin ska man hålla sig till 10 mikrogram, eller uppåt 20 mikrogram om man äldre. Men man ska inte ta mer än så, för det är både höga och låga nivåer i blodet som är negativa, säger Irene Mattisson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".