Personalen på 7 Dagar i Uddevalla: Emma Lindh, Annika Mårtensson, Yvonne Karlsson, Marina Olsson, Stefan Hagel. Foto:Cecilia Bergil/SR
Personalen på 7 Dagar i Uddevalla: Emma Lind, Annika Mårtensson, Yvonne Karlsson, Marina Olsson, Stefan Hagel. Foto:Cecilia Bergil/SR

Gratistidningarna blir allt fler

"Det är vi som är framtiden"
1:44 min

Tidningskrisen gäller inte gratistidningarna – de blir allt fler. De annonsfinansierade tidningarna 7 dagar, som kommer ut en gång i veckan i Trollhättan och Uddevalla, fyller två år i dagarna. 

– Den signal vi har fått är att gratistidningarna satsas det på, och det är många som säger att det är vi som är framtiden, att det det är vi som det går någorlunda bra för, säger Emma Lind, som jobbar på redaktionen i Uddevalla.

Det går mycket bättre för de gratisutdelade tidningarna, som livnär sig bara på annonser, än för de traditionella tidningarna. Antalet gratistidningar har också närmast exploderat på fem år, de har blivit dubbelt så många, och de når numera många fler hushåll än de prenumererade tidningarna.

7 Dagar har samma ägare, Stampen Local Media, som GP, Bohusläningen, Ttela och Strömstads Tidning, och som systertidningen 7 Dagar i Trollhättan och tidningen Vänersborgaren.  Den görs av fem personer: tre administratörer och annonssäljare, och två journalister, som ska få ihop en nyhetstidning i veckan.

– Vi är två journalister som ska redigera tidningen, vi skall komma med förslag och ideer och vi ska utföra ideerna också, säger Emma Lind.

– Vi fotograferar, bildbehandlar, vi jobbar på som sjutton. Det är det roliga med jobbet, att vi kan se helheten.

Emma Lind tycker att den lilla superlokala tidningen fyller en stor funktion för sina läsare:

– Dels kan vi ge en röst åt den som upplever att den inte blir lyssnad på, och dels känner vi att vi fyller en funktion när man möter en läsare som säger att man inte kan tillgodogöra sig någon annan tidning, eller nyheter på något annat sätt.  Men man säger att " vi läser din tidning".

– Det är som bomull runt hjärtat, säger Emma Lind.

7 Dagar har samma ägare, och ges ut i samma område som Bohusläningen och Ttela. Är det då inte stor risk att annonsörerna kanske hellre väljer den gratisutdelade tidningen som når många fler, än att man köper annonser i den traditionella prenumererade tidningen-  att tidningen alltså riskerar att konkurrera ut sig själv?  Lena Larsson. vd för Stampen Local Media, tror inte det:

– Det är självklart att eftersom det finns en gratistidning är det fler som ska dela på annonspengarna. Men vi kan också vara säkra på att om inte vi hade gratistidningen så hade någon annan haft den.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".