Magnus Helgesson
Magnus Helgesson, entreprenör. Foto: Pressbild

Magnus Helgesson – från kaffesump till krögarcoach

"Skulle presentera mig som coach och föreläsare"
13 min

Magnus Helgesson startade sitt första företag när han var 12. I dag är han en av landets mest framgångsrika entreprenörer.

Magnus Helgessons första affärsidé var att leta efter frimärken som han kunde sälja vidare. Jakten gjordes i containrar, men problemet var att breven ofta var förstörda av kaffesump.

Lösningen blev då att den då 12-årige Magnus erbjöd sig att köpa kaffe till företaget mot att han fick breven direkt – utan sump. Ett kort tag efteråt hade Magnus köpt kaffe för 6 340 kronor och sålt frimärken för 86 400 kronor.

Det var starten den första affären i hans karriär. Men det tog fart på allvar 1993 då han var en av tre grundare till den första restaurangen i vad som idag är kedjan Harrys.

För två år sedan lämnade han posten som vd för Harrys och i dag är han en flitigt anlitad föreläsare och har en mentorsverksamhet riktad mot krögare.

Under hösten 2014 medverkade han i SVT:s Genikampen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".