Daniel Norberg. Foto: Christer Engqvist/SR
Daniel Norberg. Foto: Christer Engqvist/SR

Daniel har dubbel vinstchans på Guldtub

17 min

I dag är det dags för Guldtuben - en gala där filmmakare på Youtube prisas. Daniel Norberg från Uddevalla, som numer bor i Uppsala, har gjort uppskattade parodier på både årets och förra årets melodifestivaler. Han är dubbelt nominerad: som årets klickmonster och som årets artist.

Att det Daniel Norberg gör är populärt råder inga tvivel om. I Sverige var det förra året bara Volvos reklamfilm med Zlatan som var mer klickan än parodin på melodifestivalen 2014.

– Det känns okej att Zlatan vann där. Det är helt otroligt att man utan budget kan få ett sånt klipp. Jag tror det var 1,8 miljoner unika tittare i ett land med tio miljoner invånare. Ja, det går inte att ta in, säger Daniel Norberg.

En tusenlapp hade han i budget för Melodifestivalen 2014. Bland kostnadsposterna återfinns ett lösskägg.
Filmerna gör Daniel hemma i lägenheten i Uppsala, dit han flyttat från Uddevalla, tillsammans med sin bror Emil. Just schlagerparodier tycker Daniel är ett tacksamt format.

-Det är roligt med parodier. Det är också det att man kan göra det snabbt. Tjugo sekunder på varje låt. Man hinner inte tröttna riktigt.

Varför tror du att folk gillar dig?

-Vi gör något som inte andra gör. Det vi gör är liksom TV-produktioner mer eller mindre. Det är musik, det är humor, det är väldigt genomarbetat.

Och i kväll kan den mixen belöna Daniel vid Guldtubengalan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista