Förskolorna saknar utbildad personal

1:50 min

Tanum är sämst i hela västsverige vad gäller utbildad förskolepersonal. Trots att varje förskoleavdelning ska ha två utbildade förskolelärare och en barnskötare har bara sex av tio utbildning i kommunen.

Var fjärde anställd på våra förskolor saknar utbildning för att arbeta med barn – så som förskollärarutbildning eller barnskötarutbildning, det visar en färsk kartläggning.

Sämst i hela Västsverige är Tanums kommun där bara knappt sex av tio årsarbetare i förskolan är har utbildning.

– Utbildningen är ju det som höjer en förskola enormt, säger Anna Salén.

Hennes son Moses är fem år och ska snart sluta på Bullret i Bullaren. Anna är nöjd med förskolan där både förskolläraren och barnskötaren är utbildade, och hon undrar hur det hade varit om Moses inte hade fått med sig den pedagogiska biten.

– Man lär sig om teknik och matematik och allting redan som barn, det tror jag inte att han hade fått med sig.

Och just det kan vara risken för många andra barn i Tanum. Fyra av tio anställda inom förskolan saknar nämligen utbildning för att jobba med barn, det visar fackförbundet Kommunals kartläggning.

– Vi levererar en bra verksamhet men jag är helt medveten om problemet. Vi behöver förstärka inslaget av utbildade pedagoger, säger Lennart Christensson som är utbildningschef i Tanum.

Det har visat sig vara lättare sagt än gjort för Tanum som just nu har stora problem att hitta utbildad personal till ett tiotal lediga förskoletjänster.

Bakgrunden är enligt Lennart Christensson att antalet förskoleavdelningar har fördubblats på 12 år och att tillgången på utbildad personal inte har hängt med, delvis på grund av att det är långt till högskolesätena.

Därför skissar nu Tanum tillsammans med andra närliggande kommuner på ett förslag till en utlokaliserad utbildning, alltså att man ska kunna läsa till förskollärare även på småorter.

– Jag tror att den vore jätteviktig att få till stånd. Det finns ett väldigt starkt gemensamt intresse av att göra något sådant här så nu gäller det att se om vi kan få högskolevärlden att nappa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista