Nevs får inte använda namnet Saab

2:04 min

Biltillverkaren Nevs får inte fortsätta att tillverka bilar under varumärket Saab. Försvarskoncernen Saab AB som äger namnrättigheterna säger nej, uppger företaget nu för Ekot.

– Det pågår ingen dialog med Nevs om att de ska få fortsätta att använda varumärket Saab och det har det inte gjort på ett tag, säger Saab AB:s presschef Sebastian Carlsson till Ekot.

Det är försvarskoncernen Saab AB som äger rättigheterna till varumärket Saab och som ska godkänna att biltillverkaren Nevs fortsätter att bygga Saab-bilar. Men nu säger försvarskoncernen nej och stoppar Nevs från att använda varumärket.

Ett beslut som inte överraskar bilanalytikern och professorn Christer Karlsson.

– Det är en mycket väntad reaktion. Saab har tidigare antytt att man gärna inte vill förknippas med det här i framtiden, säger han.

När Nevs köpte Saab Automobiles konkursbo för tre år sedan förhandlade biltillverkaren fram ett avtal med Saab AB om att få använda varumärket Saab. Men i och med Nevs ekonomiska problem förra året och att företaget gick in i rekonstruktion drog Saab AB tillbaka den rätten.

Att Saab AB nu stoppar Nevs från att fortsätta att använda varumärket Saab betyder att det inte ser ut som att det kommer byggas några fler Saab-bilar i Trollhättefabriken och att en epok därmed går i graven.

Det var 1949 som de första Saab-bilarna började tillverkas i Trollhättan och varumärket har sedan dess upplevt många turer, men nu verkar alltså dessa vara slut.

Men Nevs siktar fortfarande på att börja bygga bilar i fabriken i Trollhättan igen och håller nu också på att anställa personal. Företaget vill inte kommentera Saab AB:s beslut.

– När det gäller varumärket är det en fråga som vi endast pratar med Saab AB om, säger kommunikationschefen Mikael Östlund till Ekot.

Att Nevs inte får fortsätta att använda varumärket Saab kan göra vägen mot att bli en framgångsrikt biltillverkare dyrare, säger bilanalytikern och professorn Christer Karlsson.

– Det kan det gott göra, eftersom man inte har det exklusiva europeiska varumärket. Det är miljarder kronor om man ska etablera ett bilvarumärke på en någorlunda stor marknad. Det är väldigt väsentligt att ha ett västerländsk exklusivt varumärke när man ska in i Kina. Å andra sidan kan man säga att Nevs under alla omständigheter behöver en kraftigt lansering som förhoppningsvis en sådan firma som Dongfeng kan hjälp till med, eftersom Saab är alldeles för litet i dag, säger Christer Karlsson till Ekot.

Nevs ska komma in med ett nytt varumärke på bilmarknaden, hur ovanligt är det?

– Det är ganska ovanligt och för tio, femton år sedan sade man att det var omöjligt. Men nu har man ändå sett att man lyckas komma in, det är inte helt omöjligt. Men det är en mycket, mycket stor satsning under lång tid, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista