Vice chefsåklagare Per-Erik Rinsell. Häktningsförhandlingar mot de båda män som är misstänkta för trippelmordet i Uddevalla i säkerhetssalen på Göteborgs tingsrätt. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.
Vice chefsåklagare Per-Erik Rinsell. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Trippelmordet: Direktrapportering rättegångsdag 4

4:05 min

Under dagen har de båda mordmisstänkta bröderna hörts om trippelmordet i Uddevalla i mars. Och de ger helt olika berättelser om vad som hänt.

Richard Veldre: Godmorgon och välkomna till direktrapporteringen från dag 4 av trippelmordsrättegången.

I dag ska förhandlingen dra igång redan klockan åtta på grund av tidsbrist. Men lite oklart hur det blir med det.
Jag och Victor Jensen sitter redan utanför tingsrätten i Göteborg men vi har fått veta att dörrarna till tingsrätten öppnas först klockan åtta. Sen ska alla besökare gå igenom en säkerhetskontroll, rusa ner för en trappa och in i rättssalen. Alltså får bara personal gå in just nu.

Så det är lite oklart fortfarande när vi faktiskt kommer in. Men vi ska försöka summer och lista vad som kommer att hända under dagen inom kort.

Glöm inte heller att du kan ställa frågor till oss så ska vi försöka svara så gott vi kan.

07:32, 10 September 2015

Richard Veldre: I dag ska förhöret med den äldre brodern fortsätta förhöras. I tisdags lämnade han helt nya uppgifter om mordnatten efter att i förhör svarat "inga kommentarer" på alla frågor.

Kort förklarat hävdar den äldre brodern att han lejt rånare som en hämnd för en knarkstöld. Det var tänkt att rånarna skulle träffa ett av offren, men varför det var tre på platsen vet inte den äldre brodern.

Här kommer en längre text och även en analys av Victor Jensen:
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=125&grupp=21981&artikel=6250626

07:42, 10 September 2015

Richard Veldre: Den äldre broderns uppgifter går inte ihop med sin brors uppgifter, som han lämnade i nya förhör i början av augusti.

Lillebrodern pekar i princip ut sin bror som en av personern som var på mordplatsen. Den yngre brodern säger - kort förklarat - att han åkte med sin bror ner till sjukhuset i Uddevalla där han hoppade av och fortsatte till fots till en person som bor i närheten. Den äldre brodern ska sen ha fortsatt i riktning mot mordplatsen för att hämta upp ett av offren.

Sen hörde den yngre brodern skott och han sprang mot mordplatsen. Där ska han ha plockats upp av en person på en motorcykel som kört honom därifrån. Den yngre brodern vet inte vem som körde motorcykeln.

07:45, 10 September 2015

Richard Veldre: Åklagarna Per-Erik Rinsell och Viktoria Karlsson begärde i tisdags mer tid för att gå igenom den äldre broderns nya uppgifter.

I tisdags ställde man ett par frågor om hans nya berättelse. Men fortfarande återstår en rad frågor om mordkvällen. Kom ihåg att förundersökningen visat att det finns krutstänk på den äldre broderns motorcykel och kläder.

Nu har också vakterna varit snälla och öppnat dörrarna innan klockan åtta. Ett 40-tal personer - poliser, anhöriga och vi journalister - står och väntar på att vi ska ledas ner till säkerhetssalen där rättegången hålls.

Om ni vill läsa ikapp eller lyssna på a l l a inslag om trippelmordet - från den 7 mars och framåt - så finns allt material samlat på en och samma sida.
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=125&grupp=21981

07:49, 10 September 2015

Victor Jensen: I dag är det alltså fortsatta förhör med de misstänkta och det kommer at bli intressant at följa. Den äldre brodern har gett en helt annan berättelsen än vad den yngre brodern gjorde i sitt sista förhör innan rättegången. I dag ska båda två förhöras av bland annat åklagarna. Med tanke på att den äldre brodern säger att den yngre brodern inte talar sanning så blir förhören än mer intressanta, menar till exempel rättsexperten Sven-Erik Alhem (tidigare överåklagare). Han berättar att bevisvärderingen kan påverkas av att man har valt att inte prata i polisförhör och sedan göra det under rättegången, något som den äldre brodern har gjort.
- Det är ju ytterst domstolens sak att göra bedömningen om den berättelsen, som kommer under rättegången, är korrekt eller inte korrekt. Det ska domstolen göra med jämförelse av vad som i övrigt har framkommit och då kommer inte minst lillebroderns uppgifter att vara av mycket stort betydelse, säger Alhem till P4 Väst.

07:52, 10 September 2015

Mr J: God morgon, skall bli en spännande dag!

08:00, 10 September 2015

Victor Jensen: Nu ropas målet upp och vi ska promenera ner till salen.

08:01, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu har vi flyttat oss ner till rättssalen och vi väntar på en advokat som rusar in någon sekund sent. Annars börjar förhandlingen nu - domaren Stefan Olsson hälsar god morgon och välkommen.

08:04, 10 September 2015

Richard Veldre: Åklagaren Per-Erik Rinsell är det som ska ställa frågorna. De första frågorna ska handla om hans relationen till de inblandade.

08:05, 10 September 2015

Richard Veldre: Han säger nu att båda de manliga offren var nära vänner, de umgicks ofta. Nästan varje dag.

08:07, 10 September 2015

Richard Veldre: Det kvinnliga offret kände han inte alls.

08:07, 10 September 2015

Richard Veldre: Den äldre brodern säger nu att han har haft narkotikaaffärer med offren.
- Ett av offren har jag haft affärer med i några år, det andra inte så länge, säger den äldre brodern.

08:08, 10 September 2015

Richard Veldre: De medåtalade ska enligt brodern mest ha varit en köpare av droger, de ska inte haft affärer i den meningen tillsammans.

08:09, 10 September 2015

Richard Veldre: Hur löser du din leverens?
- Jag har folk som gör det åt mig, säger den äldre brodern.
Var förvarar du narkotikan?
- I källaren men jag har inte haft nyckeln på senaste men jag brukar ha nyckeln i skogen.

08:10, 10 September 2015

Richard Veldre: Vem betalar till vem?
- Jag vill inte svara på den typen av frågor.
Jag tänker påstå att du får in pengar via Swish?
- Nej, det kan jag förklara.
Ok, men det kan vi ta sen. Men det handlar om kontanthantering?
- Ja. Kontant.

08:11, 10 September 2015

Victor Jensen: Vice chefsåklagare Per-Erik Rinsell frågar den äldre brodern var han har nyckel till källaren. Det vill han inte svara på. Då säger Rinsell:
- Jag lovar, jag ska inte gå och ta din narkotika. Så du kan vara lugn, säger vice chefsåklagaren.
Trots det löftet får han inget svar från brodern på var han har haft nyckeln.

08:12, 10 September 2015

Richard Veldre: Kan du berätta vilken typ av killar du gör affärer med?
- Det vill jag inte säga.
Men vilken typ?
- Kriminella.
Är de från Göteborg?
- Ja.
Levererar de till dig?
- Ingen kommentar.
Jag har en emailadress här, är det din?
- Nej, det är inte min.

08:12, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu förflyttar sig Rinsell till det förråd där pistolen och drogerna hittades. Den äldre brodern säger nu att han skulle låna en pistol i januari till ett av offren. Sen börjar Rinsell fråga om drogerna igen. Vilken typ av narkotika droger är det?
- Cannabis.
Subutex?
- Nej, aldrig.
Kan det vara andra droger?
- Ja, ibland. Men det är inte så att jag sitter på ett lager.

08:15, 10 September 2015

Richard Veldre: Rinsell ifrågasätter nu varför man har narkotika i ett förråd. Polisen hittade alltså över 250g cannabis. Är du inte rädd att det ska bli stulet?
- Det är ingen som kommer in där.

08:16, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu frågar Rinsell om nyckeln till förrådet igen.
- Jag har tappat bort nyckeln till förrådet.
Den nyckeln som alltså hänger hemma hos dig?
- Jag måste ha tappat den i soffan, sen har min flickvän städat och hängt upp nyckeln i skåpet. För jag har aldrig nyckeln hemma.

08:17, 10 September 2015

Richard Veldre: Hur kommer man in i förrådet?
- Man behöver nyckeln för att komma in i förrådsutrymmet. Sen ligger nyckeln som ligger där.

08:18, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu övergår Rinsell till ett annat förråd som den äldre brodern har använt. Där har man hittat material för att paketera narkotika. Där ska den misstänkte också ha lagt en pistol den 12:e februari. Det var också i det förrådet som en av de medåtalade hämtade vapnet senare.

08:21, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska Rinsell ställa frågor om vapnen.

08:22, 10 September 2015

Richard Veldre: Det nyare vapnet köpte han under sommaren 2014 och sålde det i december, efter provskjutningen.
Det äldre vapnet köpte han i december och lämnades över till rånarna på mordnatten.

08:22, 10 September 2015

Richard Veldre: - Jag lånade ut vapnet flera gånger.
När du tappade bort nyckeln alltså?
- Jag vet inte. I januari kanske. Jag gissar.

08:23, 10 September 2015

Richard Veldre: Ammunitionen?
- Jag fick den med vapnet, en ask.

08:23, 10 September 2015

Richard Veldre: Det verkar slumpa sig så att alla patronhylsor från det äldre vapnet är ett fabrikat och från det nyare vapnet är ett annat fabrikat. Har du någon kommentar?
- Jag fick ammunitionen i en ask och i en påse. Jag har inte tänkt på det.

08:24, 10 September 2015

Richard Veldre: Efter det att du lånade ut vapnet och tappade bort nyckeln, lånade du ut vapnet mer?
- Ja.
Har du skjutit med det mer?
- Nej.
Varför inte?
- Jag vill inte skjuta.

08:26, 10 September 2015

Richard Veldre: Har du visat vapnen för någon annan är de medåtalade?
- I ett förråd, ja. Men inte det andra förrådet.
Har du visat vapnet från någon annan?
- En tjej såg det när jag la vapnet hos henne.

08:27, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu förflyttar sig Rinsell till provskjutningen den 12 december 2014. Det har du erkänt?
- Ja.
Det nyare vapnet förvarades då i en buske?
- Vi la det där under tiden.
Vad hamnde vapnet efter provskjutningen?
- I ett förråd.
Det gjorde båda vapnen?
- Ja

08:28, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska Rinsell ställa frågor om narkotikaaffären med ett av offren.

Som jag förstod det handlade det om 3 kilo cannabis?
- Ja, han kände en kille som kunde fixa.
Så han förmedlade detta åt dig?
- Ja.
Vad hände sen?
- Sen fick jag ett samtal från kunden om att han inte kunde komma. Då gömde jag det i skogen.
Det är cannabis värt långt över 100 000 kronor, hur mycket betlade du?
- 120 000 kronor.
Det var billigt?
- Ja, det var därför jag köpte det.
Betalade du kontant?
- Det vet jag inte.
Du köpte det väl ändå inte med bankkort?
- Nej.

08:30, 10 September 2015

Richard Veldre: När i tiden är detta, frågar Rinsell.

- I början av februari, någonstans 1 februari.
Är det någonting som gör att du kan hänga upp det på ett datum eller veckodag?
- Nej.
Sen försvann narkotikan?
- Ja.

08:31, 10 September 2015

Richard Veldre: - Direkt när jag såg att knarket var borta tänkte jag polisen. Men polisen tar inte bara knarket, då hade de tagit allt. De tar inte grejer och låter väskan ligga kvar.

08:32, 10 September 2015

Richard Veldre: - Om det är någon som rastar hunden och hittar det så tar man hela väskan. Med största sannolikhet var det ett av offren.

Frågar du honom?

- Han kan inte ljuga. han frågade mig hela tiden, han frågade mig för mycket. Jag blev misstänksam.

Var du inte på honom?
- Han hade knappast erkänt.

Du kunde ju ha skrämt honom med ett vapen?

- Nej, varför skulle jag.

Du är ju fullt kapabel till att tycka att människor ska råna honom.

Ja, men jag vill inte göra sånt. Jag var förbannad vid den tidpunkten så jag tänkte att de kunde råna honom.

08:34, 10 September 2015

Richard Veldre: När kontaktade du rånarna?
- Vi träffades av andra skäl. Men då frågade jag om de kände någon som kunde göra detta. Då sa de att de kunde göra detta.
Vad sa du att de skulle göra?
- Det var inte så mycket detaljer. De frågade om jag hade en pistol som de kunde låna. Då sa jag att ni har pistoler. Men då sa de nej, nej och att de ville ha en pistol.
Vad ville du att de skulle göra?
- Råna honom.
Vad skulle de råna honom på?
- Cannabis. De frågade hur mycket det gällde. Då sa jag att det är värt det.

08:36, 10 September 2015

Richard Veldre: Hur tänkte du när du fick reda på att rånarna behövde en pistol?
- Ingenting speciellt.

08:36, 10 September 2015

Richard Veldre: Hade det inte varit vettigare att sälja pistolen till dem?
- De ville inte köpa den.
Då missförstod jag dig, de vill låna den. Inte köpa.
- De ville köpa den nya först. Sen ville de låna den gamla.

08:38, 10 September 2015

Richard Veldre: Är vapnet laddat när du förvarade det i skogen?
- Jag kom inte ihåg. Jag brukar lägga det i skogen.
Men det kan komma människor som inte är så vana vid vapen, det kan gå illa?
- Inte om de inte tar upp pistolen.

08:39, 10 September 2015

Victor Jensen: Åklagaren har många detaljfrågor till den äldre brodern, som oftast svarar på frågorna. Men någon gång, framför allt när det rör att han ska berätta namn på inblandade personer, säger han inga kommentarer. Han pratar lugnt och svarar snabbt på åklagarens frågor. Han sitter bakåtlutad i sin stol och har på sig häktets gröna tröja.

08:42, 10 September 2015

Richard Veldre: Det här rånet. Varför blev det inte av innan din resa?
- Jag ville resa först, jag ville inte förstöra resan.
Men du var jättearg?
- Vad som helst kan hända. Jag ville åka på resan. Jag hade inte bråttom.
Vad är det som gör att killarna behöver din medverkan i rånet?
- Jag känner offret.
Men kunde de inte hoppa på honom?
- De skulle inte straffa honom. De skulle ta grejerna.
Tror du inte offret skulle misstänkta dig?
- Då hade jag sagt till honom att jag har fått tillbaka mina grejer. Hade jag konfronterat honom innan hade vi inte kunnat göra mer affärer.

08:42, 10 September 2015

Mr J: Har alla advokater, både de åtalade och offrens, rätt att ställa frågor till "storebrodern"?

Victor Jensen: Ja - åklagare, försvarsadvokater och målsägandebiträden har möjlighet. Även rätten har möjlighet att ställa frågor.

08:43, 10 September 2015

Richard Veldre: Den äldre brodern kontakter offret under sin Thailandsresa och frågar om han kan fixa fram 3 kilo Cannabis. Den äldre brodern redogör nu för vilka tjänster han använt.

Så vi kan se att ni har kommunicerat?
- Ja, men jag vet inte om ni kan läsa

08:43, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu är på vi Landvetter flygplats. Den äldre brodern möter offret, som hämtar honom på flygplatsen.
Vad är det som gör att offret tar dig åt sidan och säger att han kan fixa fram drogerna när som helst?
- Det är ingen ovanligt.
Var det ingen som märkte eller tyckte det var konstigt?
- Nej, drogerna låg på ett dåligt ställe.
Hur mycket var upplägget?
- Han skulle få 140 000 kronor, jag skulle få resten.
Du kommunicerar i bilen, med din hemliga tjänst, med rånarna?
- Ja.
Det finns två tillfällen när mobilen är datauppkopplad. Minns du när?
- Ja, vid två tillfällen pratade jag med dem. Det står i förundersökningen.

08:46, 10 September 2015

Richard Veldre: Det finns två tillfällen när du har datatrafik. Ungefär vid 21 och sen ett senare när du närmar dig Uddevalla. När är det?
- Jag skrev bara kan ni komma till Uddevalla. Sen frågade de när och plats. Då svarade jag klockan 12 där vi träffades sist (på pizzerian).

08:47, 10 September 2015

Richard Veldre: Kommer du ihåg lösenordet till appen?
- Jag har massa lösenord, jag minns inte. Jag skriver inte ner dem.
Det kan jag fria dig från mord?
- Jag tänker inte skriva ner lösenorden. Men har du en telefon kan jag testa.
- Nej, jag har inte telefonen här, säger Rinsell upprört.

08:49, 10 September 2015

MS: Återge gärna vilka tjänster han säger sig ha använt. Det är intressant.

Victor Jensen: Han säger inte namnet på vad tjänsterna heter. Han pratar bara om att han har använt en app, till exempel.

08:49, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu förflyttar sig Rinsell till brödernas möte med pappan. Har det hänt något?
- nej, ingenting.
Du har inte slagit i någon dörr?
Nej.
Du har inte hört att ni ska hämnas?
- Nej.
Du har inte ställt frågor om signalement om rånarna?
- Nej.
Är det inte konstigt att din bror säger det?
- Ja.
Konstigt att din pappa gjort en anmälan, och att din bror säger att han säger till det?
- Ja. Men jag visste ingenting.

08:51, 10 September 2015

Victor Jensen: Eftersom en mobiltelefon registrerar när den tar emot datatrafik så kan åklagaren visa att den äldre brodern har använt mobiltelefonen två gånger för att koppla upp sig under resan från Landvetter till Uddevalla. Men det går inte att se vad som har gjort, utan bara att något gjorts.

08:52, 10 September 2015

Richard Veldre: Sen skulle du träffa de här rånarna klockan 12 på natten. När lämnar du din pappans bostad.
- 23.30. Då hämtar jag pistolen. Ringer den medåtalade.

08:52, 10 September 2015

Richard Veldre: Förrådet var alltså låst. Därför går den äldre brodern till en kvinna som har nyckeln.
- Jag knackar på och ber henne ringa till den medåtalade. Jag känner inte henne.
Varför ringer du inte den medåtalade med din egen telefon?
- Jag har ingen laddning.
Så du gick hemifrån tänkte du inte ringa den medåtalade men när du knackar på hemma hos kvinnan tycker du det är skämmigt och du vågar inte fråga om nyckel?
- Ja, det är skämmigt. Jag kunde inte bara fråga. Men jag tänkte inte ringa den medåtalade.

08:55, 10 September 2015

Richard Veldre: Rinsell ställer nu en rad frågor om den taxiresa som den medåtalade har gjort. Den gick ju först mot en adress och sen bytte. Det vet den misstänkte brodern väldigt lite om.
Den äldre brodern springer sen ner till pizzerian och säger att pistolen är försenad.
- Jag säger till dem att vänta. Vad kan jag säga?! Alla gör fel.
Sen går du hem till din pappa?
- Ja.

08:58, 10 September 2015

Victor Jensen: Helt plötsligt dyker det upp två personer från Malmö på den stora bildskärm som finns inne i salen. Lite förvirring uppstår och domaren säger att det har blivit något fel. Sedan försvinner de igen.

09:01, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu kommer Rinsell in på frågor om tidsperioden nära mordet. Bröderna ska ha åkt bil från sin pappa.
Rinisell: Vi vet att resan från er pappa startar 00.04 och han kommer tillbaka 00.30. Det är ungefär 30 minuter efter du sagt till rånarna att vänta hemma hos dig. Är de hos dig?
- Nej, jag ser dem inte när jag kommer. Det är en byggnad emellan.

09:01, 10 September 2015

Richard Veldre: Sen sa du att du och din flickvän sa att du la dig och vilade. Den medåtalade kommer 00.23. Hur kommer ni ens in?
- Ja, vi hinner vila.

09:02, 10 September 2015

Richard Veldre: Var din bror där?
- Han är inte där.
De medåtalade att din bror är det. Då frågar jag igen; är din bror där?
- Nej. Ni borde läsa förhören med en av de medåtalade. Det är polisen som lagt orden i munnen på honom.
Det är så det har gått till?
- Ja, jag var ensam där.

09:03, 10 September 2015

Richard Veldre: Kollar du om pistolen är laddad när du får den?
- Nej.
Säger den medåtalade någonting?
- nej.

09:04, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu övergår Rinsell till de oregistrerade telefonerna.

Varför köpte du telefonerna?
- För att göra affärer.

09:04, 10 September 2015

Richard Veldre:
Vad är anledningen till att du startar 2 telefoner?
- Jag sätter i SIM-kort i en telefon, ser att det inte är något batteri. Jag tar ut SIM-kortet och sätter det i den andra telefonen. Men det är samma sak. Sen sätter jag de på laddning.
- Jag tänker jag kan ha den andra för att kommunicera med rånarna.

09:06, 10 September 2015

Richard Veldre: - Jag gav dem telefonen om ett av offren skulle byta plats. Det andra var om de behövde säga något till mig. En säkerhet.
Vad skulle de kunna vara?
- Vad som helst.
Om något skulle gå snett?
- Vad som helst. Bara för att kommunicera.

09:07, 10 September 2015

Richard Veldre: De här meddelande till det andra offret?
- Jag skrev i fel nummer. De skulle till det första offret.
Hur blev det så?
- Tss, jag vet inte. Jag slarvade. Jag läste fel i Iphonen när jag skrev över numret. Eller så tryckte jag fel.
Hur insåg du att det var fel?
- Jag fick inget svar. Då kollade jag numret och såg att det var fel nummer. Då gick jag in på meddelande och kopierade texten.

09:09, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu får vi se bilder på hur exakt telefontrafiken var under mordkvällen. Rinsell är intresserad av ett samtal mellan det andra offret och den misstänkte.

09:12, 10 September 2015

Ggb: Är mordvapnet funnet?

Victor Jensen: Nej. Det var två pistoler som användes, enligt polisen. Men inget av dessa vapen har hittats. De som polisen kan bevisa, menar de, är att den äldre brodern har haft bägge vapnen. Brodern har nu berättat att han först sålt det ena vapnet till de som skulle utföra rånet mot ett av offren. Sedan fick han det andra mordvapnet på mordnatten och lämnade då vidare detta till rånarna också, berättade han.

09:14, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu gör åklagaren Rinsell en poäng av att den misstänkte har pratat med det andra offret före sms. Men den äldre brodern säger att han inte gjort det, det samtalet ska ha skett först tio minuter senare 00.55 på mordnatten.
- Det första måste ha gått till autosvar, säger den misstänkte om samtalet om det 29 sekunder långa telefonsamtalet.

Det andra samtalet, som den äldre brodern säger att han pratat med ett av offren, var på åtta sekunder.

Rinsell; Jag förstår inte. Du behöver inte titta i listorna. När pratade du med offret?

09:17, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu pressar verkligen Rinsell den misstänkte - som har svårt att ge en förklaring till telefonlistorna.

09:18, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu närmar vi oss 01-tiden på mordnatten. Den misstänkte säger alltså att han lämnat över telefonerna till rånarna. Enligt telefonlistorna ska ytterligare ett samtal från ett av offren registrerats.

09:20, 10 September 2015

Richard Veldre: Den äldre brodern är nu ordentligt pressad och utbrister.
- Fan, jag kommer inte ihåg!

09:21, 10 September 2015

Richard Veldre: Förhöret har nu pågått i över en timme. Och åklagaren Rinsell har uppenbart pluggat in sig på uppgifterna. Han sluggar ordentligt - fast på ett lågmält vis - mot den misstänkte, som får allts svårare att ge svar. Ibland kommer svar som stämmer bra in i historien. Men det är när han ska utveckla sina kontakter med offret och hur han lämnade över telefonerna till rånarna som det blir snårigt.

09:23, 10 September 2015

Richard Veldre: 01.01 får du ett sms till din ordinarie telefon. Vad tänkte du då?
- jag låg och sov då. Jag såg det först på morgonen.
Så du styr upp ett rån, lämnar över telefoner så ni kan ha kontakt. 12 minuter ligger du och sover?
- Ja.

(Det hörs spridda skratt på läktaren)

09:26, 10 September 2015

l a: är den yngre brodern med i salen nu och hör den äldres historia.

Victor Jensen: Ja, han sitter med i salen. Just nu sitter han och tittar rakt fram på åklagaren som ställer frågor till hans bror.

09:27, 10 September 2015

Richard Veldre: På morgonen när du vaknar, att någon är död på den platsen där du har beställt ett rån. Ringde du och försökte få kontakt med offren?
- Varför skulle jag göra det. Alla min kompisar hade ringt. De sa att ingen svarade. Jag kände också igen bilen på platsen.

09:28, 10 September 2015

Richard Veldre: 28 personer har försökte få kontakt med offren när kropparna hittats. Totalt närmare 300 samtal. Men du är inte av dem?
- Nej.
Du har tidigare sagt att du kände igen offren på kläderna?
- Jag såg en bild på Aftonbladet.
Då kände du igen kläderna?
- Ja.

09:29, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu övergår Rinsell till frågor om de två moper som den äldre misstänkte äger. Enligt den misstänkte användes inte motorcyklarna på mordnatten. Något hans lillebror säger.
- Det är skitsnack. Det är inte sant.

09:31, 10 September 2015

Richard Veldre: Rinsell frågar nu lite om de olika hemsidor och mejladresser. Vi får nu se en banktransaktion döpt till "mampulver". Då undrar jag om du har gjort det här?
- Jag såg det där sist. Det är spice. Men den där mejlen har jag inte hört talas om.

09:36, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska Rinsell ställa frågor om hans ekonomi. Vad lever du på?
- Jag säljer bitcoins. Jag får av coins av en kille som jag säljer. Sen ger jag tillbaka en del och får lite pengar själv.
Varför får du göra det?
- Jag vet inte. Jag får de billigare och säljer dyrare.

09:37, 10 September 2015

Richard Veldre: De här inbetalningarna som sker hela året fram till att du grips, det är bitcoins?
- Ja, det är bitcoins allt ihop.

09:38, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu berättar Rinsell att han studerat Bitcoins-kursen de senaste halvåret. I snitt, menar Rinsell. har kursen gått ner 15 procent.
Så pengar handlar inte om narkotika?
- Nej, bara bitcoins.

09:39, 10 September 2015

Richard Veldre: Förhöret har nu pågått i över 90 minuter och Per-Erik Rinsell tycker att han är färdig. Nu ska målsägande ställa någon frågor.

09:41, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu får vi se handskar från som ligger på en MC. Målsägande frågar när den misstänkte använde dem senast.
- Aldrig, de är oanvända. De kan ni kolla själva.
Du har valt att inte säga någonting under förundersökningen. Nu har du berättat om rånaren. Då är min fråga; Om du nu inte vill eller tänkte namge rånarna, varför berättade du inte det i förundersökninge?
- Jag har varit häktat för mord, jag har inte gjort något. Hade det varit förhör för rån kanske jag hade sagt någonting.

09:44, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska ytterligare ett målsägarbiträde ställa frågor. Advokat Nilsson ställer kontrollerande frågor om när den misstänkte och ett av offren gömde knarket i skogen. När gömde ni detta?
- I början av februari någon gång.
Du åkte till Thailand 19 februari, hur lång tidigare var det?
- Ett par veckor.
Då var offret med dig i skogen?
- Ja.
När upptäckte du att knarket var borta?
- Två dagar efter, när kunden ringde och ville köpa.
Om jag säger att min klient (offret) var i sitt hemland vid den tidpunkten?
- Då var det före eller efter.

Nu hörs det spridda skratt på läktaren - igen.

09:47, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska den misstänktes advokad Hans Gaestadius ställa frågor.

Kan man köra MC utan nyckel?
- Nej, det går inte.
Och vi hörde tidigare hur ni åkte taxi mellan två adresser på mordnatten.
- Det stämmer.

09:49, 10 September 2015

Richard Veldre: Då är förhöret med den äldre brodern avslutat. En sammanfattning kommer inom kort.
Efter paus ska den yngre brodern förhöras, han lämnar alltså uppgifter som går på tvärs med sin storebror.

09:52, 10 September 2015

Richard Veldre: Sammanfattning förhör med den äldre brodern:

  • Åklagare Per-Erik Rinsell pressade den äldre brodern på flera punkter i förhöret. Riktigt svettigt blev det när telefontrafiken en halvtimme före morden kom på tal.
  • Rinsell och den äldre brodern hade olika syn på vilket av två samtal som var längre. Ett tag hävdade den äldre broden att det längre samtalet måste ha varit telefonsvar.
  • Det blev också rörigt när den äldre brodern skulle utveckla när i tid han lämnade över telefoner till rånarna. Enligt brodern ska han ha sovit 12 minuter efter att han lämnat över telefonerna.
  • Dagen efter morden försökte den äldre brodern inte ta kontakt med offren. Enligt honom själv förstod han vilka som var döda när han såg bilder i Aftonbladet.
  • Den äldre brodern säger att ett av sms:en skickades fel, det vara bara en person han ville stämma träf med.
  • Den äldre brodern hävdar att han gömt 3 kilo cannabis i skogen tillsammmans med ett av offren i början av februari. Flera gångerr sa han 1 eller andra februari. Då ska offret ha varit i sitt hemland och kom hem först 5 februari. Då ändrade den misstänkte till det datumet.
  • Den äldre brodern fortsätter hävda att hans lillebror ljuger. Han förstår inte varför hans bror har sagt så.
  • Vid ett par tillfällen hördes spridda skratt på läktaren när den misstänkte berättade sin historia. Först att han låg och sov 12 minuter efter han lämnat telefonerna - alltså när skotten avlossades - och sen när han ändrade datum för när han gömt knarket i skogen.

09:59, 10 September 2015

Richard Veldre: Det har kommit in en rad frågor till oss just nu. Min kollega Victor Jensen varvar nu upp för att svara. Det kommer inom kort.

10:22, 10 September 2015

Richard Veldre: En notering man kan göra. De misstänkta bröderna släpps in i rättssalen sist av alla. Den äldre brodern kommer från en höger, och den yngre brodern kommer från vänster. De tillåts inte möta varandra i korridoren.

10:23, 10 September 2015

Ggb: Hade offren blivit rånade? Eller fanns deras telefoner och plånböcker kvar på deras person när dom hittats döda?

Victor Jensen: Det vet vi inte. Men mobiltelefoner och sådant fanns kvar på platsen.

10:24, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska den yngre brodern berätta om vad som hände den 6-7 mars. Han ber att Viktoria Karlsson ska ställa frågor. Men först ska han berätta om sin relation till offren och de inblandade.

10:24, 10 September 2015

Richard Veldre: Precis som sin bror så kände han de inblandade väl. Ett av offren kände han mycket väl, de umgicks ganska mycket.

Relationen till brodern beskriver han som nära. Det kvinnliga offret kände han inte alls.

10:25, 10 September 2015

Richard Veldre: - Vi blev hämtade på landvetter. Bra stämning på vägen hem, inte alls som åklagaren påstår. Nu i efterhand så nämnde ett av offren att om det hänt något så visste han vem det var.

10:26, 10 September 2015

Kalle: Upplever ni att den tilltalade rör till det mycket i sin story?

Victor Jensen: Om du menar den äldre brodern, så fanns det vissa frågor som han inte kunde svara på. Det handlade bland annat om vid vilken exakt tidpunkt som narkotikan lades i skogen. Men han pratade lugnt och svarade snabbt på de flesta frågorna. Men han blev pressad av både åklagare och målsägandebiträden.

10:26, 10 September 2015

N: Har de misstänkta handklovar?

Victor Jensen: Nej.

10:27, 10 September 2015

RHR71: Målsägande, vilka är det?

Victor Jensen: Det handlar generellt om brottsoffren, men i det här fallet när det gäller mord är det anhöriga till offren.

10:27, 10 September 2015

Richard Veldre: Det är åklagaren Viktoria Karlsson som ställer frågorna. Högt och tydligt läser hon frågorna.

Just nu får vi inget tydligt svar på vad ett av offren ska ha sagt i bilen.
- Jag fick uppfattningen att det rörde affärer, därför brydde jag mig inte.

10:27, 10 September 2015

Richard Veldre: Vi ser i telefontrafiken att ni får kontakt med er pappa under resan. Varför sökte ni honom.
- Vi hade landat, det är väl det första man gör att man ringer sin förälder. Men det var positivt samtal. Vi bestämde att vi skulle träffas.

10:29, 10 September 2015

Richard Veldre: Den äldre brodern sitter blixtstilla och tittar på sin bror. Vilket ansiktsuttryck han har vet jag inte, han sitter med ryggen mot oss.

Den yngre brodern berättar med något svag röst. Men han ger tydliga svar.

10:30, 10 September 2015

R: Hur troliga är brödernas historier då dem ger så olika svar på frågorna och deras historier inte går ihop? Håller man fast vid att det är dem som fortsatt blir misstänkta eller tror man på att chansen finns att det kan ha varit andra som gjort detta?

Victor Jensen: Det är upp till tingsrätten att avgöra hur trovärdiga historierna är och det ska ju sedan ställas i relation till den övriga bevisningen som finns. Men man kan konstatera att det är två helt olika berättelser som bröderna har gett. Åklagarna har ju åtalat de två bröderna och anser därmed att det finns tillräckligt med bevis för att det är bröderna som har utfört trippelmordet, men det är ju domstolen som ska besluta detta. Om andra kan ha begått morden? Enligt den äldre brodern är det ju några rånare som han har anlitat som har gjort det. Han ville inte säga namnet på dessa.

10:31, 10 September 2015

Richard Veldre: Den yngre brodern berättar nu hur han kom hem till sin lägenhet och bytte om kläder. Sen åkte de hem till pappan med en present från resan.

Vad hände sen?
- Vi fick reda på att han blivit rånad. Vi försökte ta reda på vem det var som gjort det. Men han hade inte sett så mycket. Min bror beskrev en person men min pappa visste inte. Jag förstod vem det handlade om på signalementen.

10:32, 10 September 2015

Richard Veldre: När ska det ha hänt?
- Vi pratade inte om datum, nu förstår jag att det var den 20 februari. Han hade blivit överfallen och misshandlad.
Såg du skador?
- Någon hade försökt slå sönder knäskålarna. Han försökte dölja och inte berätta så mycket.

10:32, 10 September 2015

N: Är det någon utav de misstänkta som gråtit under rättegången?

Victor Jensen: Nej, inte vad jag har kunnat se. Men sedan har en del av rättegången varit innanför stängda dörrar. Det var då man visade obduktionsprotokoll och bilder på de mördade ungdomarna. Däremot har andra personer i rättssalen gråtit, bland annat när det visades bilder på två av offren när de var i livet.

10:33, 10 September 2015

Richard Veldre: Rånad, på vad då?
- Jag vet inte om man ska kalla det rån, han blev misshandlad. Men han hade blivit av med sin telefon.
Fick du någon uppfattning om vad de var ute efter?
- De hade sagt att de vill ha hans sons saker. De sa även att de ville ha hans sons pistoler.
Så rånet handlade inte om pappan?
- Ja.
Hur många sa han att de var?
- Jag kommer inte ihåg om han sa något om det.

10:34, 10 September 2015

Richard Veldre: Hur reagerade ni?
- Ledsen och upprörd så klart.
Din bror?
- Han blev upprörd och ledsen. Han slog näven i ett skåp också.

10:35, 10 September 2015

Richard Veldre: Vad får ni fram om gärningsmännen?
- Vi får inte fram någonting. Jag kommer inte ihåg.

10:36, 10 September 2015

Richard Veldre: Du säger att din bror börjar beskriva en person?
- Min bror sa nationalitet, språk och kropp. Det är inte många personer det handlar om.

10:36, 10 September 2015

Victor Jensen: Den yngre brodern säger nu att pappan visst berättade för bröderna att han hade blivit rånad. Pappan ska också ha visat sina skador. Enligt den yngre brodern ska den äldre brodern blivit upprörd över detta och slagit näven i ett skåp. Detta är helt tvärtemot vad den äldre brodern sade. Han dementerade helt att han visste om rånet och den äldre brodern sade också då att pappan inte hade visat några av hans skador för bröderna. Så här skiljer sig brödernas berättelser åt markant.

10:37, 10 September 2015

Richard Veldre: Lämnar din bror bostaden under ert besök?
- Ja, men jag vet inte när. Jag var ute på balkongen och rökte. Det är därför jag ringde honom på kvällen. Han svarade inte.
Vet du varför han lämnade lägenheten?
- Nej, han var borta 15-20 minuter.
Berättade han varför han gått?
- Nej.

10:39, 10 September 2015

Richard Veldre: Den yngre brodern säger nu att han inte ser om hans bror bär på någon väska eller liknande. Han uppfattar att brodern hade med sig sin telefon.

10:39, 10 September 2015

Richard Veldre: Vad känner du till om de olika förråden?
- Ingenting. Jag vet inte varför de har använts.

10:40, 10 September 2015

Richard Veldre: Har du egen erfarenhet av vapen?
- Nej, jag har aldrig haft vapen. Men jag sköt med vapen i Thailand. Men inte i Sverige.
Känner du till att din bror har vapen?
- Ja, jag känner till att han har tillgång till vapen.

10:41, 10 September 2015

Richard Veldre: - Vi åkte ifrån pappa och stannade vid ett förråd där min bror hämtade en moped.
Vad skulle ni göra när ni åkte från pappa?
- Vi skulle ta reda på vem som misshandlat pappa. Vi skulle konfrontera en person (inte offren).

10:42, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu återgår åklagaren till en övervakningsbild där den yngre brodern bär på en väska.
- Det enda jag kan tänka mig är att det är en väska från Thailand.

Åklagaren visar nu bilder från övervakningskameran.
- Jag kommer inte ihåg, det kan ha varit en present i väskan.

10:44, 10 September 2015

Richard Veldre: Den yngre brodern konfronteras nu med uppgifterna att han ändrat sina uppgifter under förundersökningen.
- Det har att göra med att han som körde hem mig på motorcykeln sa till mig att säga att jag var hemma.
Ni har lämnat samstämmiga uppgifter tidigare, hade ni kommit överrens?
- Överrens? Jag blev tillsagd att säga så här på förhör.

10:47, 10 September 2015

Richard Veldre: Vid olika påståenden som den yngre brodern gör så vrider sig den äldre brodern till sin advokat Hans Gaestadius som antecknar något.

10:48, 10 September 2015

Richard Veldre: Vad var bestämt mellan er när ni lämnade pappan?
- Vi skulle reda ut och träffa en person (inte offren).

10:49, 10 September 2015

Richard Veldre: Vad händer när ni kommer hem till din bror?
- Då kommer de medåtalade och lämnar över ett vapen. De pratar allmänt, vanliga saker. Sen går vi tillbaka inte till lägenheten. Efter en stund ringer min bror till ett av offren och säger att han behöver hjälp med "den där horan" och att han skulle hämta honom.

10:50, 10 September 2015

Richard Veldre: Det ska ha varit ett kort möte. Två minuter. Ett vanligt samtal.
- Det var inget jag la på minnet.
Hur överlämnades pistolen?
- Om jag minns rätt tog han upp vapnet från byxlinningen.
Låg det öppet?
- Jag tror det var öppet.
Vad gör den andre medåtalade?
- Han står lite bakom, nere på trappan.
Varför skulle vapen överlämnas då?
- Jag vet inte. Det är deras affärer. Det är inget ovanligt. Jag vet att min bror har tillgång till vapen. Jag vet inte.
Hur var stämningen?
- Det gick snabbt, jag minns inte.

10:53, 10 September 2015

Jacob: Är brödernas fader kallad som vittne? Vem har i så fall kallat honom att vittna?

Victor Jensen: Han kan komma att vittna, men det är inte känt om han kommer att göra det än. Han har rätt att välja att inte vittna i rättegången, därför vet man inte om han kommer att vittna. Det har åklagaren sagt flera gånger under förhandlingen hittills.

10:53, 10 September 2015

Richard Veldre: - Jag visste inte ens att ett vapen skulle användas. Jag tänkte inget speciellt.

10:54, 10 September 2015

Richard Veldre: - Vi sitter i lägenheten en stund sen ringer min bror ett av offren för att be om hjälp.
Kan du berätta om vilken telefon han använder?
- Jag minns inte att han kopplar upp nya telefoner. Jag satt inte och övervakade honom. Ny eller gammal, det la jag inte märke till.

10:56, 10 September 2015

/ Lyssnare: Varför sänder ni inte ljud live från rättegången?

Susanna Wictorzon: Hej, och tack för frågan. Det beror på att vi vill styra vad vi publicerar från rättegången. Det kan komma fram uppgifter som är för känsliga för att publiceras, och det handlar också om hänsyn till till inblandade.

10:56, 10 September 2015

Victor Jensen: Den äldre brodern sitter nu och pratar lite med sin försvarsadvokat. Han har innan pausen alltså lämnat en helt annan berättelsen, jämför med sin yngre bror som nu förhörs.

10:56, 10 September 2015

Richard Veldre: Känner du till de två oregistrerade telefonerna?
- Nej, det är inget jag känner till.
Vad var planerna?
- Vi skulle konfrontera den här personen (inte offren) och då hade ett av offren bra kontakt med honom.

10:57, 10 September 2015

Richard Veldre: Behövde ni ett av offren i något annat avseende än att ni behövde få veta var den här personen befann sig?
- Nej, offret skulle hämta honom. Min bror skulle hämta offret.

10:59, 10 September 2015

Richard Veldre: Du har sett att sms:en skickas till båda personerna?
- Jag visste inte ens att det andra offret skulle kontaktas.

11:00, 10 September 2015

Richard Veldre: Vi vet att ett av offren har plasthandskar på sig när han skjuts. Kan han ha trott att han ska komma till en narkotikaaffär?
- Det vet jag inte.

11:02, 10 September 2015

Richard Veldre: - Vi åkter på motorcykeln till utanför sjukhuset, jag hoppar av och blir tillsagt att vänta utanför personens bostad medan min bror skulle hämta ett av offren.

11:03, 10 September 2015

Richard Veldre: - Jag går under en gångtunnel och sitter och väntar utanför personens hus på att min bror ska komma tillbaka.

11:03, 10 September 2015

Victor Jensen: Det som den yngre brodern nu berättar, har den äldre brodern nyss sagt i förhör inte stämmer.

11:04, 10 September 2015

Richard Veldre: - Efter tio minuter hör jag skott. Jag springer mot platsen där jag tidigare hört mopeden.
- När jag kommer dig är en person som jag valt kalla förare, jag ropar på personen och får en vinkning som svar. Jag springer dit samtidigt som förare öppnar sadeln. Jag slänger ner mössan och tar upp en hjälm och åker med hem.

11:05, 10 September 2015

Richard Veldre: Du säger att du väntar utanför personens bostad i tio minuter. Du känner igen ljudet på motorcykeln. Vilka förväntar du dig ska komma?
- Min bror och ett av offren.

11:06, 10 September 2015

Felix: Verkar den yngre rädd? tittar han någon gång på sin bror?

Victor Jensen: Nej, det gör han inte. Han tittar mest mot åklagaren Viktoria Karlsson som just nu ställer frågor till honom. Han pratar lite långsammare än sin bror och lite tystare också.

11:08, 10 September 2015

Richard Veldre: Vad gör du under de tio minutrarna?
- Jag skulle kolla om han går ut och in. Jag sitter och väntar.
Du säger att du hör skottlossning, vad hör du?
- Jag hör skott. Det var flera skott i en följd.
Ett eller flera vapen?
- Det hör jag inte. Jag uppfattar inte var skottlossningen kommer ifrån.
Hör du några andra fordon?
- Jag hörde mycket fordon, om de körde in på vägen vet jag inte.

11:08, 10 September 2015

Richard Veldre: Den yngre brodern säger att inte vet varför kvinnan och ett av de manliga offren var på platsen.

11:09, 10 September 2015

Richard Veldre: Kontaktar du din bror eller ett av offren efter skottlossningen?
- Nej, jag springer till platsen.
Om du inte visste vem som skjutit, är det inte riskfyllt att springa dit då?
- Jag hörde inte var skotten kom ifrån. Jag sprang dit jag hörde mopeden.

11:11, 10 September 2015

Richard Veldre: Viktoria Karlsson har nu datorproblem. Plötsligt visas en bild på ett privat mejl från en bank.
Nu blir det lite rörigt allt ihop.

11:12, 10 September 2015

Richard Veldre: Men nu funkar det igen. Nu berättar den yngre brodern om hur han kom springande. På skärmen - efter visst trubbel alltså - visas en skiss över mordplatsen.

11:13, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu står den yngre brodern upp och visar på en storbildskärm hur han har sprungit och sen sett motorcykeln.

11:15, 10 September 2015

Mr J: Är det bara lillebrodern som är vänsterhänt? Vet man om någon av de manliga mordoffren också var vänsterhänta?

Richard Veldre: Det vet vi inte på rakt arm. Men någon av våra läsare kanske vet detta?

11:16, 10 September 2015

Richard Veldre: Den yngre brodern säger att han inte såg några kroppar eller liknande där.
- Jag uppfattar ingenting.
Du tittar dig inte omkring?
- Vet inte om jag tittar, men jag uppfattade ingenting.

11:18, 10 September 2015

Richard Veldre: Du har hört skott, du har uppfattat att din bror och din kompis är på platsen. Funderar du någonting om vad som har hänt?
- När jag släpps gick jag senare till en fest nere i stan. Sen där på festen frågade jag om min kompis. Då fick jag svar att han precis varit här men säkert gått vidare till någon annan fest.
Men jag tänker att när du är på platsen?
- Det var ingenting jag tänkte på.
Han kanske var skadad, behövde hjälp?
- Jo, så klart jag var orolig. Det var därför jag frågade på festen.
Du är på en plats där tre personen skjutits, men du ser ingenting?
- Nej, det är ingenting som jag uppfattar.
Jag tycker ditt agerande är anmärkningsvärt?
- Varför? För att jag sprang därifrån när jag hörde skott?

11:21, 10 September 2015

Richard Veldre: Beskriv färden därifrån?
- vi åkte på gångvägar därifrån hem.
Så det är inte bilvägar?
- Nej, gång och cykelvägar.
- Jag lämnar över vägen och blir tillsagd att jag ska säga att jag har varit hemma hela tiden.

11:22, 10 September 2015

Richard Veldre: Du har valt att kalla den här personen för förare, vem är det?
- Jag vill inte säga något namn. Men det får ni respektera.
Men du känner honom?
- Jag vill inte säga något namn.
Men det är en person som du inte har något problem att åka motorcykel med?
- Mm.
Är det din bror?
- Jag vill inte svara på det.

11:24, 10 September 2015

Victor Jensen: Sammanfattning av förhören av de misstänkta bröderna:
De har lämnat två helt olika berättelser av vad som hände. Den äldre brodern, som inte har sagt så mycket i polisförhören, berättade i sitt förhör om att han blev av med flera kilo narkotika och att han trodde att ett av mordoffren hade tagit det. Därför kontaktade han några personer som skulle råna mannen, som sedan dödades.

Natten den 7 mars skulle rånet ske, berättade brodern. Han får då ett vapen levererat till sig och lämnar vidare detta vapen till rånarna. Det är ett av de två mordvapnen. Enligt den äldre brodern är det rånarna som ska ha utfört morden. För efter att han lämnat över vapnet till rånarna, går han hem och lägger sig.

Den äldre brodern berättade också, när åklagaren frågade honom, att hans brors berättelse inte var sann. Åklagaren ställde flera frågor kring det, men han svarade att han inte visste varför brodern berättade en osann historia.

Enligt åklagarna kan ett motiv till trippelmordet vara att bröderna ville hämnas efter att deras pappa blivit rånad. Men den äldre brodern sade också att inte visste om att hans pappa blivit rånad, trots att pappan hade gjort en polisanmälan och att den yngre brodern uppger det.

Den yngre brodern berättar i stort sett samma berättelse som han gjorde i sista polisförhöret innan åtalet. Alltså att han hade åkt med sin bror på en moped mot brottsplatsen, att han sedan blev avsläppt en bit ifrån brottsplatsen. När han står där hör han skottlossning och han springer då till brottsplatsen. Där står en person vid mopeden och han hoppar på den och åker därifrån med den personen. Men vem personen är vill han inte berätta.

Denna historien är inte sann, enligt den äldre brodern. Samtidigt säger den yngre brodern att hans pappa visat bröderna skadorna han fick av rånet och att den äldre brodern då slagit näven i en dörr. Men detta dementerar alltså den äldre brodern helt.

Så deras historier är väldigt olika.

11:27, 10 September 2015

Richard Veldre: När du kom hem funderade du inte på att kontakt polisen?
- Jag tänkte att det inte hänt något. jag uppfattade ingenting.

11:27, 10 September 2015

Richard Veldre: Hänger ni med?

Vid 02.34 ska den yngre brodern har sökt den äldre. Men det är ingenting han minns.
Senare på kvällen har han via facebook kontakt med sin flickvän innan han åker till en fest. han går och lägger sig senare på morgonen.

11:28, 10 September 2015

Richard Veldre: - Jag frågar allmänt på festen om var offret var. Någon säger att han precis var här och att han skulle komma tillbaka.
Varför hade han lämnat festen?
- Det fick jag inget svar på.
Berättade du för någon vad du varit med om?
- Ingenting. Jag visste inte vad det var.
Varför sa du ingenting?
- Jag blev tillsagd att inte säga något.

11:30, 10 September 2015

Richard Veldre: Vid 04.30-tiden på morgonen kommer den yngre brodern hem kontaktas han av sin bror.
- Det var inget planerat. Han frågade om jag hade mat.
Och han kommer till dig?
- Ja, han kommer till mig och vi äter.

11:31, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu frågar Viktoria Karlsson om kontakter som båda bröderna har gjort med ytterligare en person under natten. De ska ha pratat eftersom de har varit aktiva på Facebook.

11:32, 10 September 2015

Felix: Hur ser schemat ut efter lunch? vilka kommer att förhöras mer?

Victor Jensen: Det beror lite på hur lång tid förhöret med den yngre brodern tar. Men kvar sedan är den man som misstänks för medhjälp till mord och den man som misstänks för grovt narkotikabrott, och som finns på en hemlig ort på grund av en hotbild mot honom. När förhandlingen kommer att börja efter lunch vet vi inte än.

11:32, 10 September 2015

Richard Veldre: När får du reda på vad som hänt?
- Det är när jag kommer till brottsplatsen vid 10.30-tiden.
När får du reda på vilka det är?
- När jag kommer dit. Jag ser anhöriga till dem på platsen. Det sades också på platsen vilka det är.
Vad gör du då?
- Jag blir upprörd och ledsen så klart.

11:33, 10 September 2015

Richard Veldre: Ringer du till något av offren dagen efter mordet?
- Nej, jag får ett samtal på morgonen om vilka det kan vara.
Blev du inte orolig?
- Jag blev orolig, därför åker jag till platsen. Jag hade sett bilden på Aftonbladet. Varför ska jag ringa dem?

11:35, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu åter till mordnatten.
Hur kom motorcykeln tillbaka till platsen?
- Jag vet inte.
Det är krutstänk på handskar och hjälm, hur kom det dit?
- Jag vet inte.
Det finns krutstänk på dina kläder, hur förklarar du det?
- Det enda rimliga är den startpistolen jag har använt. Och när jag har kontakt med föraren att det hamnar på mig.

11:37, 10 September 2015

Richard Veldre: Har du varit beväpnad på mordkvällen?
- Nej.
Har du avlossat skott?
- Nej.

11:37, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu hoppar Viktoria Karlsson över till den misstänktes Iphone. Då ska vi visa en sida från förundersökningen. En chattkonversation mellan den yngre brodern och en kvinnan i Thailand.

I konsversationen skriver den yngre brodern "2 of my friends are dead, they been shoot, 16 shots!!! Im so sad".

- Det var framför allt från ljudet jag hört. sen när jag pratade med tjejen i Thailand överdriver jag alltid.

Det står också "4 shots in head", berätta!
- Det är en kryddning, jag överdriver.

Men det är ju med sanning överrensstämmande?
- Det var en chansning.
Du skriver 4 skott i huvudet och vi vet av obduktioner som blev klara långt senare att offren sköts med totalt 4 skott i huvudet?
- Jag skriver att en person skjutits med fyra skott i huvudet.

11:41, 10 September 2015

Richard Veldre: Den yngre brodern ska ha chattat med kvinnan i Thailand strax efter klockan 12 på lördagen.

11:41, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu frågar Viktoria Karlsson om varför den yngre misstänkte behövde klippa sig 02 på mordnatten.
- Jag uppfattade inte klockan så mycket men det var vad jag ville göra.

11:43, 10 September 2015

Richard Veldre: Den sjätte mars ska den yngre brodern har fått ett sms från sin mamma som undrar om de är hemma från Thailand.

Det är lite oklart varför den frågan dök upp. Jag förstår inte vad Viktoria Karlsson ville med den frågan. För direkt efteråt hoppar åklagaren till mordnatten och gripandet.

11:45, 10 September 2015

Richard Veldre: När den yngre brodern grips har han spår av amfetamin och andra droger, bland annat ångestdämpande.
- Jag tog det på planet för att kunna sova.
Hade du ångest?
- Nej, jag vet inte varför jag tog dem. Jag missbrukade dem.

11:46, 10 September 2015

Richard Veldre: Vad har du för kommentar till din brors uppgifter?
- Jag har ingen kommentar. Jag har sagt mitt och det är så det har hänt.

11:47, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu är Viktoria Karlsson färdig med sin utfrågning. Nu ska eventuellt målsägarbiträdena ställa frågor. Men först tar domaren till orda, han ber den yngre brodern förtydliga vilken motorcykel han åkte med. Det är din brors motorcykel?
- Ja.

11:48, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ställer ett av målsägarbiträdet sina frågor.
Hör du något uppehåll i skotten?
- Nej, det är inget jag uppfattar.

11:49, 10 September 2015

Richard Veldre: Du berättar att när du hörde skotten springer du runt hörnet på byggnaden, var någonstans fanns motorcykeln? Av svaret att döma står motorcykeln nära de manliga offren.
Vad säger du till förare?
- Jag ropar på personen, ett speciellt namn.
Så du ropar ett namn?
- Ja.
Slutligen säger du att när ni åker därifrån så pratar ni inte med varandra?
- Nej.
Hur vet föraren var han ska släppa av dig?
- Han vet var jag bor.

11:51, 10 September 2015

l a: har dom två som skall höras senare kunnat följa förhören med bröderna....

Victor Jensen: Ja, alla förhören är offentliga och de som är åtalade närvara hela tiden.

11:58, 10 September 2015

Richard Veldre: Ok, nu kurrar det rejält i magarna. Därför är det lunch. Då är det dags för mig att lämna en sammanfattning från förhöret med den yngre brodern. Det han berättar stämmer övererns med det han sagt i sitt senaste förhör men skiljer sig från sin brors historia.

  • Den yngre brodern säger alltså att han släpptes av vid sjukhuset, hört skotten och sen sprungit dit. Väl på mordplatsen ska han inte ha sett något.
  • Han åker på sin brors motorcykel från mordplatsen, den står et par meter ifrån offren. Han vet vem som kör den, den personen vet också var den yngre brodern bror. Men han vill inte uppge något namn.
  • Den yngre brodern säger att han inte har skjutit några skott eller haft något vapen på mordkvällen.
  • Han bekräftar att bröderna blivit upprörda när de fick veta att pappan misshandlats, men att han inte förstått vad vapnen ska användas till. Han kände också till att hans bror har tillgång till vapen.
  • Enligt den yngre brodern ska den äldre brodern ha stämt träfft med det manliga offret X. Den äldre brodern säger i förhör att man stämt träff med det manliga offret Y. Båda bröderna vet inte vad det kvinnliga offret gjorde på platsen.
  • En timme efter mordet beställer den yngre brodern en klipptid. Efter det ska han ha åkt till en fest och bland annat ställt frågor om ett av offren.
  • Han åker därefter hem och träffar sin bror och dennes flickvän, de äter en bit mat, innan de somnar sent på natten.
  • Han får reda på skjutningen först på morgonen, han försöker inte ta kontakt med något av offren eftersom han redan fått reda på vilka det är.
  • Vid 13-tiden chattar han med en kvinna i Thailand, där skriver han att offren skjutits med fyra skott i huvudet. Enligt åklagaren stämmer det överrens med hur många huvudskott det var men den yngre brodern säger att han chansade.
  • Den yngre brodern vill inte säga något om sin brors historia mer än att det är hans version som är sanningen.

12:02, 10 September 2015

Tjejen: Superbra jobbat idag igen! Hur länge varar lunchen?

Richard Veldre: Vi är åter på plats vid klockan 13. Då väntar förhör med de medåtalade. Sen gissar jag att man inte hinner med så mycket mer. Om ens det. I morgon fredag ska vittnen höras.

12:08, 10 September 2015

Felix: Vet du om de misstänkta fortfarande har restrektioner?

Richard Veldre: De häktade har fortfarande restriktioner. När de går ut ur rättssalen går en av bröderna till vänster, den andra till höger. De leds inte ut samtidigt.

12:08, 10 September 2015

MS: Har den yngre sagt tidigare att det är en man som är föraren eller blev han "lurad" här när de fick honom att svara "han" på frågan angående föraren?

Richard Veldre: Den uppgiften är ny för mig också. Jag ska försöka läsa förhöret igen nu på lunchen. Men den yngre brodern var tydligt med att visste vem MC-föraren är - och att MC-förare visste var han bodde. Han sa också - vilket är känt sen tidigare - att han åkte med sin bror på dennes MC till sjukhus och att han åkte på samma MC hem. Men om det är olika förare vet vi ju då inte.

12:10, 10 September 2015

Richard Veldre: Ett par personliga reflektioner om förhöret med den yngre brodern. Han svara tydligt om än lågmält på frågorn och ber rätten respektera att han inte vill namge vem som körde MC:n på mordnatten från mordplatsen.

Han blir mer otydlig när Viktoria Karlsson pressar honom på hur han inte kan märka att det ligger döda kroppar på platsen när han kommer dit. Det är "inget han uppfattar" som han säger.
Han svarar också otydligt om han inte blir orolig när han hör skottlossning när hans bror och en kompis är i närheten. Men det är inget som han tänker, svarar han då.
Efter mordet blir han tillsagd att inte berätta om vad han varit med om, och till den historien håller han sig med. Det är därför ha inte frågar/berättar så mycket på den festen han var på senare.
Han har svaga minnesbilder av ett samtal till en annan person som ska ha gjorts på natten. Han minns helt enkelt inte.
När man gjorde en blodanalys vid gripandet hittade man ångestdämpade medicin. Jag tror att åklagaren försökte få det till att den yngre brodern tagit ångestdämpande medicin efter skjutningen, men det förnekade han till. I stället menade han att han tagit medicinen för att kunna sova på flyget hem från Thailand.

12:17, 10 September 2015

Richard Veldre: Åklagaren Per-Erik Rinsell vänder sig nu till åhörarna igen och säger att man ska respektera varandra.
Tydligen ska det ha hänt något i pausen som gör att man nu väljer att polisanmälan händelsen.

13:08, 10 September 2015

Richard Veldre: Jag känner inte till alls vad som har hänt. Jag varit borta i cirka 30 minuter. Per-Erik Rinsell sa att någon hade "gått in i någon annan", men jag vet inte om det faktiskt har hänt.

13:09, 10 September 2015

Richard Veldre: Men mer om detta kommer vi naturligtvis att rapportera om på P4 Väst senare.

13:10, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska den yngre broderns advokat Claes Östlund ställa frågor.
Hur kom det sig att du inte ville berätta från början?
- Jag hoppades att det skulle komma fram andra uppgifter, att någon annan skulle berätta om vad som har hänt.

13:12, 10 September 2015

Richard Veldre: Men det du säger nu, är det den korrekta informationen du vill ge rätten?
- Det är korrekt

13:12, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu får vi återigen se en karta över området där morden ägde rum. Den yngre brodern ska återigen berätta om vad som händer under kvällen. Han berättar att han hoppar av och går vidare till en gångtunnel. Tio minuter senare hör han skotten.

13:14, 10 September 2015

Richard Veldre: Den yngre brodern får gata för gata redogöra för hur han har sprungit från det att han hört skotten.

Det är alltså hans egen advokat som ställer frågorna. Claes Östlund heter han.

13:17, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska den äldre broderns advokat Hans Gaestadius ställa frågor.
Varför valde du att berätta?
- Jag vill inte dömas för mord.
Vad var det som var besvärande?
- Det kände som om jag skulle bli dömd.
Men det måste vara någonting som gör att du känner att du måste krypa fram? Är det enbart att ingen annan träder fram som gör detta?
- Ja.
Du sa att inget särskilt som kom fram med samtalet med pappa i bilen?
- Nej, det var inget.
När ni kommer hem så säger du att pappan uppger att blivit misshandlad, hade han kontaktat er tidigare.
- Nej, vi hade ingen kontakt innan.
Berättade att ha polisanmält det?
- Det minns jag inte.
Men han kan ha gjort det?
- Ja.
I anmälan från din pappa till SOS - vet du vad den anmälan handlar om? Det handlar om en förlustanmälan. Det står inget om våld.
- Det har jag sett.
Tycker du att det är konstigt?
- Jag hörde om det tidigare.

13:22, 10 September 2015

ES: Är det mycket anhöriga som är på plats?

Richard Veldre: Ja, det är fullsatt i tingsrätten. Både i rättssalen och på läktaren. Fyra representanter från media. Resterande är anhöriga och vänner. Under förhandlingen är det lugnt. Men i pauserna är det stökigare.

13:23, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska en av de medåtalades advokater förhöra den yngre brodern. Han börjar med att be brodern förtydliga hur man stod i den trappa där vapnet ska ha överlämnats.

Nu får vi se bilder på ingången, innanför den går det en trappa ner i källaren. Där stod den yngre brodern längs ner, säger han.

13:25, 10 September 2015

Richard Veldre: När vapnet överlämnades ska mötet ha varit kort. Mellan 1-2 minuter, enligt den yngre brodern.

13:27, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska en av de medåtalade förhöras av åklagarna. Han misstänks för grovt narkotikabrott men var med när vapnet överlämnades till den äldre bröderna.

13:28, 10 September 2015

Richard Veldre: Mannen hörs via länk. Han befinner sig på okänd ort eftersom han har en hotbild mot sig som man från polisen bedömer som allvarlig.

13:29, 10 September 2015

Richard Veldre: Det är åklagaren Viktoria Karlsson som förhör mannen. Hon börjar att fråga om vapnen.
- Det var i början av februari som jag fick reda på att den äldre brodern hade ett vapen och att min kompis (den fjärde mordåtalade) hade tillgång till det.

13:30, 10 September 2015

Richard Veldre: - Sen har jag sett det hemma hos min kompis och sen har vi försökt provskjuta det vid ett tillfälle, men då lyckades vi inte. Sen provsköt vi det en gång till och sköt ett skott. Sen såg jag vapnet när vi lämnade över det till den äldre brodern.

13:31, 10 September 2015

Richard Veldre: Viktoria Karlsson frågar nu om hur vapnet såg ut och ammunition i ett av de förråd.
- Det är det äldre vapnet, med lång pipa. I förrådet fanns en genomskinlig påse med kanske tio kulor i.

13:33, 10 September 2015

Richard Veldre: Enligt mannen ska han ha sett vapnet i förrådet runt den 7-8 februari. Han vet inte hur länge den äldre brodern haft vapnet.
- Det var inget som kom upp eller jag kommer ihåg, säger han.

13:33, 10 September 2015

Richard Veldre: - Det här var när ISIS höll på att bli stort i världen. Han tyckte väll att det skulle vara bra att ha ett vapen. Men det är väl mycket skitsnack, säger mannen på frågan om varför hans kompis tog med vapnet till Ljungskile.

13:34, 10 September 2015

Richard Veldre: - Jag har för mig att han tar med 5-6 kulor, de ligger också i det ombyggda Playstation-konsolen.
Vad skulle han ha vapnet till?
- Det säger han inte.

13:35, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu berättar mannen om den första provskjutningen, den som inte lyckades alltså.
- Där försökte min kompis skjuta men det gick inte att mantla pistolen. Vi var oroliga att någon skulle komma. Därför bestämde vi att vi skulle åka därifrån.

13:37, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska han berätta om den andra provskjutningen, där man lyckades avfyra ett skott från vapnet. Det är ett par kvällar efter den första misslyckade skjutningen.
- Vi gick upp i skogen till ett öde ställe där ingen skulle märka någonting. Vi hittade en stubbe som verkade bra att skjuta på. Det var min kompis som bar på pistolen. Sen laddade han ett skott och tryckte av i stubben. Sen sprang vi därifrån.

13:39, 10 September 2015

Richard Veldre: Den sjätte mars sitter mannen hemma och kollar på youtube-klipp med sin kompis. Han får frågan om att hänga med in till Uddevalla och Dalaberg.
- Jag trodde vi skulle ditt för att hämta narkotika. Så jag ringde och beställde en taxi.

13:40, 10 September 2015

Richard Veldre: Mannen berättar nu ganska snabbt hur de åkte taxi in till Uddevalla, hur hans kompis fick ett samtal om att träffas på en adress. Sen överlämnas vapnet på adressen.
- Sen går vi därifrån och går mot Kampenhof i rask takt.

13:42, 10 September 2015

Richard Veldre: Viktoria Karlsson vänder sig nu mot taxilistorna och kontrollerar ett par saker.
- Jag förstod efter varför vi bytte resväg. Det var för att träffa den äldre brodern.

13:47, 10 September 2015

Richard Veldre: - När han hämtar narkotikaparti från Uddevalla så säljer han det. Pengarna han får förvarar han i ett vadderat kuvert i sitt playstation.

13:48, 10 September 2015

Richard Veldre: Viktoria Karlsson är nu tillbaka i den trappuppgång där vapnet överlämnades.
- Min kompis tar upp pistolen och lämnar över den. Jag tittar bort då, jag är inte bekväm.
Vad sägs?
- Det vet jag inte. Det pratar väldigt lågt. Jag vill helst inte vara delaktig.
Hur var stämningen?
- jag uppfattade den som spänd, lite bråttom. Eftersom de var full påklädda uppfattade jag som om det vara bråttom.
Vi gick hastigt därifrån. Jag uppfattade som att vi skulle snabbt gå därifrån.

13:51, 10 September 2015

Anna: Hur länge håller rättegången på idag?

Victor Jensen: Lite oklart. Men det kommer att fortsätta en bra stund till skulle jag tro.

13:52, 10 September 2015

Richard Veldre: Har din kompis, som var med vid överlämnandet, berättat om detta efter?
- Nej, ja. Jag fick uppfattningen att något var på gång.
- Dagen efter eller om det var några dagar efter så spekulerade vi om något hade hänt under deras semester. Men det var mest spekulationer.

13:53, 10 September 2015

Richard Veldre: Överlämnas det något mera vid tillfället?
- Nej, det tror jag inte. Nej, inte vad jag såg i alla fall.
Pratades det något om narkotika?
- Det hörde jag inte då men efteråt har min kompis berättat att partiet Subutex skulle säljas och pengarna skulle lämnas över till den äldre broderns flickvän.

13:54, 10 September 2015

Richard Veldre: - Jag uppfattade som om något var på gång och att den äldre brodern inte skulle kunna försörja henne efter.

13:55, 10 September 2015

Richard Veldre: Mannen som nu förhörs för misstanke om grovt narkotikabrott säger nu att minst en av bröderna kan ha förberett sig på att sitta inne. Det är helt nya uppgifter om vad som kan ha hänt på mordnatten.
När mannen berättade att pengar skulle lämnas till flickvännen hördes spridda skratt på läktaren.

13:57, 10 September 2015

Richard Veldre: När ni kommer hem till Ljungskile, vad är det ni har i påsen?
- Det är subutex, hur många visste jag inte.

13:58, 10 September 2015

Richard Veldre: Vad skulle hända med narkotikan?
- Ja, jag skulle förvara det tills min kompis sålt av det.

13:59, 10 September 2015

Richard Veldre: När ni kom hem, pratade ni om taxiresan/pistolen?
- Min kompis ville inte pratat om det så mycket. Vi fortsatte kolla på klipp och sen gick jag hem vid 03-tiden.
Uttrycke din kompis någon oro?
- Nej, det var först dagen efter som han blev oroad att vi hade varit inne den kvällen och lämnade över ett vapen.
Ni träffades på lördag, hur gick snacket då?
- Det var spekulationer mest, vi pratade om att vi hade varit där inne. Min kompis spekulerade om att det var bröderna som gjort det.
- Sen berättade han om ett mejl där det stod något i stil med att "du ska veta vad de har gjort mot oss".

14:01, 10 September 2015

Richard Veldre: Varför skulle ni hålla tyst om det här?
- Min kompis var rädd för att det skulle hända någonting. Han uttrycke oro över att ha lämnat över ett vapen samma kväll som mordet.

14:02, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu kommer Viktoria Karlsson in på den countermail-adress som polisen alltså inte kunnat läsa.
- Han hade fått ett meddelande 03.30 på morgonen den 7 mars. Det stod något i stil med att "du ska bara veta vad de har gjort mot oss". Då snackade min kompis att det handlade om en hämnd. Det var lite kryptiskt och det är bara den biten som jag fattade.

14:03, 10 September 2015

Richard Veldre: Vem skickade?
- Han sa att han fått ett meddelande från den äldre brodern. Det är de enda två som använder den mejlen.
När läste han detta?
- Han hade läst detta på eftermiddagen.
Såg du meddelandet?
- Ja, min kompis öppnade det och visade det. Det var kort. Jag minns bara "du ska veta vad de har gjort mot oss".

14:05, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu redogör mannen för hur den äldre brodern och hans kompis sålt narkotika ihop.
- Det är cannabis och lite allt möjligt. Jag tror man kan få tag i allt möjligt på hemsidan.

14:08, 10 September 2015

P: Ursäkta jag va tvungen att gå ifrån så jag missade lite, men vad är det för händelse som polisanmäldes under rättegången?

Richard Veldre: Jag missade detta helt. Åtminstone så allvarligt att det nu är polisanmält. Men exakt vad som hände kommer vi ta reda på framöver.

14:10, 10 September 2015

ES: Är det några gester från brottsoffers anhöriga mot dom misstänka??

Richard Veldre: Nej, det är helt lugnt på rättegången. Både i rättssalen och på läktaren.

14:10, 10 September 2015

Mattias: Det med pengarna som skulle ges till flickvännen sades ju i polisförhör att hälften skulle ges och behålla lite själv som tack. Så det är i te "helt nytt"

Richard Veldre: Tack för info. Men står det att pengar skulle lämnas till flickvännen som "försörjning" eftersom brodern misstänker att han kanske inte kan göra det i framtiden? I så fall har jag missat det.

14:12, 10 September 2015

Mr J: P, vad jag har hört så var det någon som gick in i kvinnan som är åtalad. Sa väl också lite väl valda ord. Händelsen skall polisanmälas enligt hennes advokat.

Richard Veldre: Det var också det som åklagare Rinsell sa när rättegången inleddes efter pausen. Men något mer vet jag inte i dag.

14:13, 10 September 2015

x: återkoppla gärna om incidenten som blev polisanmäld

Richard Veldre: Självklart. Min kollega Victor Jensen har fått uppdraget.

14:14, 10 September 2015

Mr J: Richard, Håller med, det står inte i FUP att betalning skulle lämnas som försörjning... Så den uppgiften är ny!

Richard Veldre: Grymt. Tillsammans gör vi det här väldigt informativt.

14:14, 10 September 2015

Victor Jensen: Här kommer en sammanfattning av den händelse som skedde i pausen:

Ännu en gång har det varit oroligt i samband med en paus i trippelmordsrättegången. Den här gången ska en person ha knuffat till eller gått in i den kvinna som misstänks för vapenbrott, och som är flickvän med en av de mordmisstänkta.

Enligt uppgifter ska det finnas videoinspelning på händelsen och den ska man kunna gå igenom för att se exakt vad det var som hände. Det ska ha sket inne i tingsrätten, men alltså inte vid rättssalen.

Vice chefsåklagare Per-Erik Rinsell sade när rättegången återupptogs efter lunchen att man ska respektera varandra och att man nu väljer att polisanmälan händelsen.

Domaren Stefan Olsson sade sedan att det är fullständigt oacceptabelt och att det nu får det vara slut på sånt här. Det är ett allvarligt brott man kan göra sig skyldig till, sade han.

Det är andra gången den här veckan som det blir oroligt i samband med en paus. I måndags sades otrevligheter mellan flera personer.

14:14, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska mannens advokat Anders Lysén ställa några frågor.

- Har du sovit över hos din kompis?
Nej, jag bor ett par minuter därifrån.
- Så det finns inget skäl för mig att göra det.

14:16, 10 September 2015

x: Det förekommer en hotbild mot henne, borde inte vakter o polis vara mer alerta ?

Richard Veldre: Det är en rimligt fråga. Vad jag har sett så har hon inga vakter när hon går runt i tingsrätten. Hennes advokat brukar vara hennes följeslagare, men han är väl knappast att räkna som skydd.

14:17, 10 September 2015

Richard Veldre: Mannen får nu redogöra ytteligare för sina kontakter med den äldre brodern. Han har haft ingen eller väldigt få kontakter med honom.

Varför är du vän med honom på Facebook? frågar advokat Lysén.
- Det var något tillfälle i höstas som han la till mig. Jag acccepterade eftersom det var en kompis kompis.

14:19, 10 September 2015

Richard Veldre: Mannen säger att han inte förstått att det är subutex man skulle hämta på Dalaberg. Normalt sett hade man bara hand om cannabis.
Det var först när han såg påsen i sin lägenhet som han förstod att det inte var Subutex.

14:20, 10 September 2015

Richard Veldre: Han förnekar att han skulle ha sålt narkotika. Det enda han säger att han bara gömt narkotikan, något han sen berättade för polisen.

14:21, 10 September 2015

Victor Jensen: I lunchpausen pratade jag med advokat Claes Östlund som försvarar den yngre brodern. Han sade då att den yngre broderns förhör följde det som han tidigare sagt i polisföhör.
- Det som är väsentligt är att han säger att han inte var på brottsplatsen när skottlossningen ägde rum. Han är inte skytten och han har inte varit delaktig i den här skjutningen.
Det är skillnad på brödernas berättelse, vilken betydelse har det för din klient?
- Det har inte så stor betydelse.

Här finns intervjun med Claes Östlund.

14:21, 10 September 2015

Richard Veldre: Rätten har nu tagit paus och vi ska naturligtvis ta reda på så mycket som möjligt vem som är polisanmäld och varför. Vi återkommer om det!

14:25, 10 September 2015

x: Visiteras åskådarna ? metalldetektor ?

Richard Veldre: Ja, alla (minus advokater/polis/åklagare) tvingas gå igenom en metalldetektor. Det ser ut lite som en flygplats. Det gäller alla som besöker tingsrätten. Inte bara för den här rättegången.

14:27, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska jag vila mina tassar ett slag och dricka lite vatten. Kommer tillbaka om någon minut och ska försöka hinna med en sammanfattning. Stay tuned.

14:27, 10 September 2015

Victor Jensen: UPPDATERING OM POLISANMÄLAN:
Enligt en polis, som är här under rättegången, så går det att se på övervakningsbilder från foajén till tingsrätten hur en person knuffar till den åtalade kvinnan. Det ska sedan ha blivit en polisanmälan efter denna händelse. Kvinnan har också tidigare i veckan blivit utsatt för otrevligheter och åklagaren har flera gånger vädjat till åhörarna om att detta inte ska ske. Dessutom har domaren understruckit att det är allvarligt att det inträffar.

14:31, 10 September 2015

SM: Kvinnan som är misstänkt för vapenbrott, sitter inte hon också häktad? Eller kan hon röra sig fritt i pauserna?

Richard Veldre: Nej, hon är inte häktad. Alltså kan hon röra sig fritt. Men efter oroligheterna i fredags går hon en specialväg där vi andra inte kan gå. Men hon stöter på anhöriga vid in/utgången till tingsrätten.

14:44, 10 September 2015

P: Hur verkar bröderna när de pratar? Självsäkra eller lite berörda?

Richard Veldre: Båda bröderna verkar säkra på det som de säger. Båda sitter koncentrerat och följer rättegången.

14:45, 10 September 2015

gröngöling: som vanligt gör ni ett jättefint jobb. Hur länge håller på ni på idag?

Richard Veldre: Jag skulle tippa på att rättegången pågår fram till 16, kanske något längre. Den drog ju igång en timme tidigare i dag och jag tror att domaren hoppas att alla förhör med de misstänkta ska hinnas med under dagen. I morgon ska åklagarens vittnen höras. Men det blir tajt verkar det som. Eventuellt kommer vi fortsätta lite längre för att få klart förhören.

14:47, 10 September 2015

Mattias: Richard och Mr J; sidan 1465 i FUP står detta. Inte ordet försörjning men extremt liknande.

Richard Veldre: Läser nu!

14:47, 10 September 2015

Mr J: Om det framkommer nya uppgifter under vittnesmålen finns det väl inga hinder att kalla någon av de misstänkta till vittnesbåset igen?

Victor Jensen: Ja, det går att begära att få ställa kompletterande frågar till de misstänkta.

14:51, 10 September 2015

x: Har bröderna kommunicerat på nåt sett med varandra , ord, gester, miner el dyl ?

Victor Jensen: Inte vad som har gått att se.

14:51, 10 September 2015

Richard Veldre: Mr J och Mattias (plus alla andra). Det stämmer att mannen säger så här i förhör angående vapenöverlämningen. Den äldre brodern handlar det om;

Att han "ändå inte skulle ha någon nytta av dom (pengar efter knarkförsäljning) efter att han
hade gjort något." och att den äldre brodern "visste att han skulle åka fast för något".

Men i rätten säger alltså mannen att pengar skulle "försörja" den äldre broderns flickvän efter något han skulle göra.

14:54, 10 September 2015

Victor Jensen: Jag pratade tidigare med den yngre broderns försvarsadvokat och han sa att bröderna fortfarande sitter häktade med restriktioner. Att de inte kan prata med varandra. Däremot kan de skicka brev till varandra, men då får polisen läsa dessa först och det får inte handla om morden.

14:57, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ska advokat Ulrik Smedberg förhöra mannen via länk. Smedbergs klient är alltså kompisen som misstänks för att ha haft narkotikaaffärer med den äldre brodern.

Smedbergs klient förnekar medhjälp till mord eftersom han inte förstått att det vapen han överlämnade på mordkvällen skulle användas för döda någon.

14:57, 10 September 2015

Victor Jensen: Den yngre broderns advokat, Claes Östlund, säger så här om den äldre broderns berättelsen:
- Jag vill inte recensera en medåtalads berättelse, men det är helt uppenbart att den inte får särskilt mycket stöd i åklagarens bevisning.
Till skillnad från din klients, menar du?
- Precis.

15:01, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu börjar Ulrik Smedberg ställa frågor om vad man gjort under mordkvällen. Han frågor också om drogvanor;
- Vi rökte cannabis dagligen.
I förhör har du sagt att du rökte så mycket att det har påverkat ditt minne?
- Ja, det kan mycket möjligt vara så att det påverkat mitt minne.

15:03, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu övergår Smedberg till frågor om vapenöverlämnandet, något som enligt mannen tagit någon minut.
I förhör har han sagt 30 sekunder.
- Det är nog närmare en minut, om jag uppskattar.

15:04, 10 September 2015

Richard Veldre: Min klient lämnade taxin i Dalaberg, vet du var han tog vägen?
- Nej, han försvann runt ett hörn.
Kan du beskriva påsen som han kom med?
- Jag har för mig att det var en vit papperskasse.
Kan du berätta vad som händer när ni kommer tillbaka till Ljungskile?
- Jag går och och vi går upp till mitt rum. Sen släpper vi av påsen i skrivbordslådan. Sen går vi upp till min kompis rum.

15:05, 10 September 2015

Richard Veldre: Enligt advokat Smedberg finns inga fingeravtryck på Subutex-drogerna från hans klient.
- Det är bara min fingeravtryck, det är från att jag flyttade dem, säger den andre mannen via länk.

15:07, 10 September 2015

Mattias: Victor; advokaterna kan väll inte förhöra varandra i rättssalen eller är jag ute och cyklar och missförstod? :)

Victor Jensen: Nej, advokaterna kan inte förhöra varandra. Men advokaterna kan förhöra varandras klienter. Till exempel så ställer nu en av de medåtalades advokater frågor till den man som finns på hemlig ort. Så nu hoppas jag att det ska vara tydligt vad som gäller.

15:09, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu gör Ulrik Smedberg en poäng av att mannen i förhör sagt att han gått in i sitt eget rum och lämnat drogerna, men taggen för att ta sig in i huset är inte registrerad.
- Det är så jag minns det, taxin stannade utanför mitt hus, säger mannen via länk.

15:10, 10 September 2015

Jens: Sitter bröderna häktade i göteborg eller uddevalla?

Richard Veldre: De sitter häktade i Göteborg.

15:11, 10 September 2015

Richard Veldre: Smedbergs klient beskriver nu via teknisk undersökningen (datorinstallation/telefonsamtal) att mannen som hörs via länk har varit hemma hos kompisen från klockan 10 och minst till 12.29.

Det är inte så att du har varit kvar i rummet efter 12.29 - när min klient var i Uddevalla - och surfade på min klients dator?
- Nej, jag förstår inte varför jag skulle göra det. Jag har en egen dator och en mobil som jag kan surfa.

15:15, 10 September 2015

Richard Veldre: Har du inloggningsuppgifterna till min klients dator?
- Inte till hans dator.
Hur kunde du kolla countermail om du inte hade inlogg till dator?
- Då har jag kollat via min egen dator.

15:17, 10 September 2015

Richard Veldre: När du fick höra om mordet, sökte du ingen information?
- Som jag minns det fick jag reda på det via min kompis. Ihop med honom sökte vi information, det är han som har sökt på sin dator.

15:18, 10 September 2015

Richard Veldre: Du har nämnt att ni varit inne på Flashback på kvällen efter mordet?
- Det stämmer.
Vilken information hittade ni där?
- Det minns jag inte, mest spekulationer.

15:19, 10 September 2015

Richard Veldre: Du satt häktad ett tag, hur länge dröjde det innan du berättade om tabletterna?
- Nej, det minns jag inte. En vecka eller två.
Du har berättat en del om narkotikahantering som min klient påstås ha varit inblandad i. Har den hanteringen skett i ditt rum?
- Förpackningen har skett av honom på mitt rum. Beställningarna har skett på hans rum.
Narkotikan har funnits på ditt rum, förpackaats på ditt rum. Då har jag förstått rätt?
- Ja.

15:21, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu får vi återigen se bilder på internethistorik.

15:24, 10 September 2015

Richard Veldre: Datorn har alltså använts mellan 12 och 18.42 - en period då advokat Smedbergs klient ska ha befunnit sig i Uddevalla.
Nu får mannen, som alltså är med via länk, frågor om han var kvar och använde datorn vid den här tidpunkten.
- Jag vill påpeka att jag inte har något eget intresse av att se filmer på ISIS eller lyssna på Kartellen. Så det är inte jag som använt dator.

15:26, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu återgår Smedberg till de inloggningsuppgifter som finns registrerade.

15:28, 10 September 2015

Richard Veldre: Mannen som hörs via länk är enligt inloggningarna inte hemma på nästan ett dygn.
- Du kan inte bevisa att jag inte varit hemma. Det kan vara så att dörrarna är öppna.
Du sa att du har använt din inlogg när ni kom tillbaka med taxin från Uddevalla?
- Det var så jag mindes det. Jag kan ha blandat ihop det.
Tack. Jag har inte fler frågor.

15:31, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu ställer den äldre broderns advokat Hans Gaestadius frågor om hur han reagerade när polisen grep de inblandade.

15:31, 10 September 2015

Richard Veldre: Du blev under ett tag häktad för medhjälp för mord och hade väldigt lång förhör. Hur har det varit?
- Det har varit jobbigt för mig. Påfrestande. Jag ville först inte säga någonting för att skydda min kompis. Han var min bästa vän.

15:33, 10 September 2015

Richard Veldre: När ni kommer från Ljungskile säger du att du sett båda bröderna i källaren, i trappan. Såg du eller såg du inte vem som tog emot vapnet?
- Jag såg att det var den äldre brodern.
Varför då i förhör att du inte vet vem som tog emot vapnet. Ljög du för polisen?
Ja, det gjorde jag. Jag ville inte berätta någonting konkret mot den äldre brodern för att jag fruktade för mitt liv. Jag var rädd att den äldre brodern skulle knäppa mig.

15:34, 10 September 2015

Richard Veldre: Hans Gaestadius ställer fler frågor om vad han minns från vapenöverlämningen:
- Först sa jag att jag inte såg alls vem det var vi träffade i trappan.
Är det någonting mer, inte bara den här situationen.
- När jag bestämde mig för att berätta sanningen så har jag hållt mig till sanningen.
Det som advokat Smedberg berättat, skulle det möjligtvis kunna bero på att du inte minns riktigt på grund av ditt drogmissbruk?
- Ja, plus att jag har förmodligen sovit dåligt.
Hur länge har du rökt?
- Vi flyttade ihop i augusti så sen dess.
Är det något du vill korrigera eller är tveksam på?
- Nej, jag berättar det jag vet. Jag håller mig till sanningen. Om jag är osäker på något säger jag det. Jag är osäker vad som har hänt på lördagen.
Vad beror det på?
- Mordnatten har jag tänkt igenom rätt mycket.

15:37, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu har åklagaren Per-Erik Rinsell tagit över frågorna. Han har gått tillbaka till grundprotokollet och redogör nu för telefontrafiken - igen. Men den här gången mellan de två medåtalade.

15:39, 10 September 2015

Richard Veldre: Den visar att en av männen, han som är misstänkt för medhjälp till mord, har haft en telefon som till stora delar varit uppkopplad mot masten i Ljungskile.

Advokat Smedberg avbryter och påpekar att det är ett hål på 3 timmar i mastuppkopplingen.

15:42, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu har jag förvisso suttit här ett tag och är lite mosig mellan öronen, men jag har lite svårt att förstå vikten av att visa var de medåtalade var mellan 12-17 dagen efter mordet. Någon?

15:43, 10 September 2015

Richard Veldre: Varför gör du det här med drogerna, frågar domaren.
- Jag har inte kunnat säga nej, han har varit min ende vän. Jag var inte så intresserad av droger innan heller.
- Jag rökte för att jag umgicks med honom. Jag skulle bli utanför annars.

15:45, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu avslutas förhöret. Och enligt domaren är det ingen mening med att påbörja nästa förhör. Därför är dagens förhandlingar slut.

15:46, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu planerar man alltså att höra vittnen under förmiddagen och sen, på eftermiddagen, den siste misstänkte. Han som alltså är misstänkt för medhjälp till mord.

15:47, 10 September 2015

Richard Veldre: Här kan ni läsa och lyssna på inslaget som Victor Jensen gjorde tidigare i dag.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6252438

15:48, 10 September 2015

Richard Veldre: Nu har vi flyttas oss upp från rättssalen. Jag kommer skriva en summering innan vi stänger för dagen.

15:56, 10 September 2015

?: När är nästa rättegång ? Imorgon ?

Susanna Wictorzon: Ja, i morgon. Då är Victor och Richard på plats igen.

16:10, 10 September 2015

Richard Veldre: Det kommer punktsammanfattning PLUS en två fräscha nyheter. Vi sitter nu utanför tingsrätten. Vi levererar så fort vi kan. Victor Jensen frustar över sitt tangentbort och klipper ljud. Jag pratade med advokat Smedberg precis vilket jag ska försöka sammanfatta.

16:14, 10 September 2015

Lukas : Är imorgon nästa rättegång?

Richard Veldre: Ja, start 08.45 - på P4 Väst. Klockan 9 drar de igång i rättssalen med vittnesförhör och förhör av den siste misstänkte som är kvar.

16:15, 10 September 2015

Mr J: Tack för ytterligare en bra rapporteringsdag :)

Richard Veldre: Tack, vi tuffar på.

16:15, 10 September 2015

HMS: Har den misstänkta kvinnan hörts än?

Richard Veldre: Ja, hon var den förste av de misstänkta som hördes. Hon var väldigt fåordig om mordnatten och provskjutningen den 12 december.

16:16, 10 September 2015

A: Tack, jag trodde det var jag som hade missat något. Allt känns lite rörigt just nu angående vem som är vem av vännerna i Ljungskile.

Richard Veldre: Det är rörigt, I agree. Det blir dubbelt rörigt när de i rätten säger namn medan vi är väldigt restriktiva. Notera att personerna inte är dömda - bara misstänkta.

16:17, 10 September 2015

Mattias: När planeras rättegången att starta imorgon?

Richard Veldre: Klockan 9. Vi kör igång 08.45.

16:17, 10 September 2015

Richard Veldre: Som sagt, jag pratade med advokat Ulrik Smedberg på vägen ut. Vi pratade lite om det frågor han ställt till en av de medåtalade, som alltså var med i taxin när vapnet lämnade över i Uddevalla på mordnatten. Det var ju Smedbergs klient och en man till.

Enligt Smedberg var det viktiga som han fick ut från förhöret att i taxin på mordnatten var det helt normalt stämning, det var ingen i taxin som visste att vapnet de lämnade skulle användas till att skjuta människor.

En stor del av frågebatteriet handlade om vad männen gjort dagen efter mordet. Och då kopplas inte frågorna till trippelmordet - utan det grova narkotikabrott som de medåtalade misstänks för.

Där, menade Ulrik Smedberg, att trovärdigheten kan ifrågasättas eftersom hans berättelse inte stöds av den tekniska bevisning (in/utpassering i huset och datortrafiken).

Det var också ett spår som Hans Gaestadius, advokat för den äldre brodern var inne på, att den medåtalades minne hade påverkats av alla cannabis han rökt. En uppgift som den medåtalade inte förnekade.

Den medåtalade, som alltså var med via länk på grund av en hotbild, sa i i tingsrätten i dag bland annat så här:
- Jag uppfattade som om något var på gång och att den äldre brodern inte skulle kunna försörja henne efter.

16:24, 10 September 2015

Richard Veldre: Om 5-10 minuter kommer en sammanfattning i punktform - stay tune. Eller - lyssna på radion. Där kommer Victor Jensen snart att breda ut sig om rättegången.

16:26, 10 September 2015

Mattias: Tusen tack för erat jobb, rätt detaljerat och snabbt , ses imorgon!

Victor Jensen: Tack så mycket! Roligt att du uppskattar vårt jobb. Då hörs vi imorgon igen då.

16:37, 10 September 2015

Richard Veldre: Dag 3 sammanfattning:

Förmiddagen hördes alltså den yngre brodern - se sammanfattning längre ner om förmiddagen.
På eftermiddagen hördes en av de medåtalade, som alltså misstänks för grovt narkotikabrott. Han satt en tid häktad för medhjälp till mord, men det är alltså avskrivet. Mannen gav, som jag minns ett par intressanta uppgifter om mord.

  • Vapnet överlämnas på mordnatten till den äldre brodern, den yngre brodern är också på platsen. Enligt mannen är mötet kort men stämningen spänd.
  • Han upplevde det som om bröderna hade bråttom eftersom de var fullt påklädda.
    Han säger också att den äldre brodern vill att pengar från en knarkförsäljning ska delvis betalas till hans flickvän eftersom han framöver kanske inte kan försörja henne.
  • Mannen berättade också hur narkotikahanteringen gått till.Han påstår att en mejladress på countermail bara användes av den äldre brodern och hans kompis, som är åtalad för medhjälp till mord.
  • Det är också från den här mejladressen det kommer ett mejl bara timmar efter mordet där det ska ha stått något i stil med "du ska bara veta vad de har gjort mot oss"
  • I övrigt handlade mycket av förhören om var de gjort dagen efter, men de uppgifterna kopplas till narkotikabrotten, och inte mordåtalet.

    Den yngre broderns förhör - i korthet

  • Den yngre brodern säger alltså att han släpptes av vid sjukhuset, hört skotten och sen sprungit dit. Väl på mordplatsen ska han inte ha sett något.
  • Han åker på sin brors motorcykel från mordplatsen, den står et par meter ifrån offren. Han vet vem som kör den, den personen vet också var den yngre brodern bror. Men han vill inte uppge något namn.
  • Den yngre brodern säger att han inte har skjutit några skott eller haft något vapen på mordkvällen.
  • Han bekräftar att bröderna blivit upprörda när de fick veta att pappan misshandlats, men att han inte förstått vad vapnen ska användas till. Han kände också till att hans bror har tillgång till vapen.
  • Enligt den yngre brodern ska den äldre brodern ha stämt träfft med det manliga offret X. Den äldre brodern säger i förhör att man stämt träff med det manliga offret Y. Båda bröderna vet inte vad det kvinnliga offret gjorde på platsen.
  • En timme efter mordet beställer den yngre brodern en klipptid. Efter det ska han ha åkt till en fest och bland annat ställt frågor om ett av offren.
  • Han åker därefter hem och träffar sin bror och dennes flickvän, de äter en bit mat, innan de somnar sent på natten.
  • Han får reda på skjutningen först på morgonen, han försöker inte ta kontakt med något av offren eftersom han redan fått reda på vilka det är.
  • Vid 13-tiden chattar han med en kvinna i Thailand, där skriver han att offren skjutits med fyra skott i huvudet. Enligt åklagaren stämmer det överrens med hur många huvudskott det var men den yngre brodern säger att han chansade.
  • Den yngre brodern vill inte säga något om sin brors historia mer än att det är hans version som är sanning.

16:43, 10 September 2015

Susanna Wictorzon: Nu stänger vi rapporteringen för i dag - men vi drar i gång i morgon 8.45 igen.

16:44, 10 September 2015

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista