Ljuslyktor och fotografier vid mordplatsen för Trippelmordet i Uddevalla. Foto: Marie Mattsson/Sveriges Radio
Mordplatsen. Foto: Marie Mattsson/Sveriges Radio

Trippelmordet: Direktrapportering rättegångsdag 5

2:23 min

I dag fortsatte rättegången om trippelmordet i Uddevalla. Under dagen hördes flera vittnen i rätten, men inte de mordmisstänkta brödernas pappa. Han ställer inte upp och vittnar.

Victor Jensen: God morgon. Då var det dags för den femte rättegångsdagen. I dag kommer de första vittnesförhören att hållas. Vittnesförhören fortsätter sedan på måndag och därefter den 22 september. Rättegången startar klockan 9 i dag och vi rapporterar direkt under hela dagen.

08:34, 11 September 2015

Victor Jensen: Gårdagen innehöll bland annat förhör med de två mordmisstänkta bröderna och det framkom då tydligt att bröderna hade två helt skilda berättelser om vad som hände på mordnatten. En sammanfattning av gårdagen kan du hitta här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6252438

08:36, 11 September 2015

Victor Jensen: I går var det också ännu en gång oroligt i samband med en paus i rättegången. Den åtalade kvinnan, som också är flickvän med en av bröderna, blev fysiskt påhoppad. Mer om det här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6252428

08:40, 11 September 2015

Victor Jensen: Första vittnesförhöret i dag, det börjar klockan 9, ska vara med en kompis till både offren och de misstänkta bröderna. Han ska bland annat förhöras om en provskjutning av vapen i Uddevalla och om hans kontakter med bröderna den 6 och 7:e mars.

08:43, 11 September 2015

Victor Jensen: Vi kommer i dag att få sitta i en annan sal och följa rättegången via videolänk efter ett beslut av tingsrätten. Samtidigt kommer anhöriga att få flytta ut ur rättssalen och sätta sig där vi satt i går, alltså utanför glasrutorna. Har inte kunnat få besked om varför än, men ska försöka undersöka detta senare.

09:03, 11 September 2015

Victor Jensen: Anledningen till att man nu har ändrat i placeringen i salarna är säkerheten.
- Det är helt och hållet av säkerhetsskäl och jag kan inte gå in på detaljer, men vi har gjort övervägande utifrån information vi har fått. Vi har kommit överens med åklagare och polis om att det här är den bästa lösningen, säger nu domaren Stefan Olsson.

09:07, 11 September 2015

Mr J: God morgon, skulle pappan till de misstänkta bröderna höras idag? Eller har han kanske tackat nej, då han har den rätten.

Victor Jensen: Har inte fått någon information om han ska vittna eller inte. Han är kallad som vittne i dag, men om det blir så eller inte återstår att se.

09:10, 11 September 2015

Victor Jensen: Nu har det första förhöret inletts. Det är en kompis till både de misstänkta och offren. Han börjar med att berätta om provskjutningen av ett vapen som skedde i december 2014. Han berättar att de åkte till platsen med tre bilar och att anledningen till att de skulle provskjuta var att de "hade en tråkig kväll i Uddevalla."

09:11, 11 September 2015

Mr J: Inte så konstigt på grund av vad som hände igår.

Victor Jensen: Ja, det har säkert påverkat bedömningen.

09:11, 11 September 2015

Richard Veldre: Jag kom in lite sent men han ändå växla ett par ord med polisen som har förstärkt bevakningen vid tingsrätten i dag. Utanför tingsrätten stod det tre minibussar. Poliser stod utplacerade lite överallt inne i foajén i tingsrätten.
Så visst har de ökat säkerheten efter det som hände i går plus att det i dag ska hållas en rad vittnesförhör.

God morgon förresten! Nu rullar vi på hela dagen.

09:15, 11 September 2015

Richard Veldre: Mannen som nu förhörs var med på resan till Thailand. Han berättar nu att det var lugnt i bilen på väg hem från Landvetter den sjätte mars.

09:15, 11 September 2015

Richard Veldre: - Det var bra stämning i bilen, faktiskt bra, säger det manliga vittnet.

09:16, 11 September 2015

Richard Veldre: - Om jag minns rätt så ringde vi föräldrarna när vi hade landat. Vi hade köpt presenter i Thailand, säger det manliga vittnet om när man ringde hem.

09:16, 11 September 2015

Richard Veldre: Han bekräftar att han släpptes av hemma.
- De andra skulle hem och lämna presenter.
Du sa att du gick och la dig, när vaknade du?
- Jag vaknade ganska tidigt, jag hade sovit på planet. Sen vaknade farsan och vi åt frukost innan vi gick ut. Då såg vi att det stod en polis där som sa att tre personer blivit mördade.

09:17, 11 September 2015

Richard Veldre: - Då gick jag upp till lägenheten och öppnade Aftonbladet.
Hur gick tankarna då?
- Det kan inte vara sant.
Vi kan se från telefonlistorna att den äldre brodern ringt dig under natten, vet du vad han ville?
- Nej, faktiskt inte. Har han ringt mig på svenska numret? Jag hade bara norskt nummer vid tillfället.
Vad gör du efter att du får veta vad som hänt?
- Jag öppnade facebook för att kolla om min kompis (ett av offren) varit inne. Det hade han inte. Min första tanke var att han och bröderna hade blivit skjutna. Att de hade träffat en person som var skyldiga dem pengar.

09:20, 11 September 2015

Richard Veldre: - Jag ringer den äldre brodern men han svarar inte. Han ringer sen till mig och jag säger till honom att kolla Aftonbladet. Jag frågar honom om han känner igen bilen, och det gör han. Sen går vi ner till mordplatsen.
Fick du uppfattningen att de kände till vad som hände?
- Nej, inte alls.

09:21, 11 September 2015

Richard Veldre: Vad ser du på Aftonbladet?
- Den vita audin.
Kunde du se kläderna?
- Det vet jag inte, jag var i chock. Sen när man gick ner fick man reda på det.
Fick du uppfattningen att brödern visste?
- Nej, verkligen inte. Det är inte på det sättet man tänker heller.

09:22, 11 September 2015

Richard Veldre: Ni samlas på mordplatsen, vad gör ni sedan?
- Sen gick vi hem till den äldre brodern. Kanske 10-15 personer. Där pratade vi om vilka som kan ha gjort det.
Vilka namn?
- Inga kommentarer.

09:23, 11 September 2015

Richard Veldre: Den yngre broderns advokat Claes Östlund ställer nu frågorna.
- Din klient var helt chockad. På mordplatsen brast han i tårar. Han var väldigt ledsen, speciellt i lägenheten.
I lägenheten diskuterade ni vilka som kan ha gjort detta?
- Ja, man hade sina misstanker. De sista man misstänkte var bröderna.
Den person som ni misstänkte var inte med i lägenheten?
- Nej, verkligen inte.

09:25, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu ställer målsägarbiträdena frågor. Hur kännde du det kvinnliga offret?
- Bara genom offret.

09:26, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu får vittnen frågor om det vapnet som provsköts den 12 december. Vittnen skulle egentligen ha skjutit också men det fanns inga patroner kvar när det var hans tur.

09:27, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu avslutas förhöret med det första vittnet. De söker ett nytt - men han verkar inte vara på plats. Vi får lite olika besked just nu.

09:30, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu kom vittnet ändå. Han är tidigare dömd för vapenbrott i samband med utredningen. Därför talar han inte under ed, men domaren uppmanar honom att hålla sig till sanningen.

09:32, 11 September 2015

Richard Veldre: Per-Erik Rinsell ska ställa frågor, det är också åklagaren som kallat vittnet.

09:33, 11 September 2015

Richard Veldre: Vittnet uppmanas nu att berätta om provskjutningen den 12 december:
- jag hade varit på julbord med jobbet, samma kväll vid 12-tiden kom jag hem till den yngre brodern. Vi kom inte överrens om att skjuta. Sen åker vi till platsen och möter de andra. Vi är där 5-10 minuter kanske.

- Sen åker vi tillbaka till garaget, ett av offren åker hem. Vi andra åker till Mcdonalds.

09:35, 11 September 2015

Richard Veldre: Var de andra på plats när ni kom?
- Vi kom hyfsat samtidigt men vi kom lite efter. Vad jag kom ihåg är det två bilar.
Skjuter alla skott?
- Ja, alla utom en kvinna. Hon satt i bilen hela tiden.
Kan det vara någon som inte sitter i bilen som inte skjuter?
- Jag har för mig att alla skjuter.
Försök tänka tillbaka, skjuter den åtalade kvinnan (något hon förnekar)?
- Ja, som jag minns det.
Vem är det som kommer med vapen?
- Det vet jag inte. Den kom bara fram.
Ett eller flera vapen?
- Ett, som jag minns.

09:37, 11 September 2015

Richard Veldre: Vittnet säger nu att han sett den äldre brodern hantera vapen tidigare.
- Någon dag före provskjutningen.
Vad det samma vapen?
- Det minns jag inte.
Hur kom det sig att du tittade på vapen med den äldre brodern?
- Det vet jag inte, han tog fram det.

09:39, 11 September 2015

Richard Veldre: - Jag var rätt alkoholpåverkad vid provskjutningen, så jag minns inte hur pistolen såg ut, säger det manliga vittnet.

09:39, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu får vittnet frågor om droghantering och hur involverad den äldre brodern var. Nu pressar Rinsell honom på uppgifter som inte stämmer överrens med vad han sagt i förhör. Nu uppger vittnet att den äldre brodern sysslade mycket med bitcoins. I förhör har han sagt att en hemsida var till för drogförsäljning.

09:42, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu kommer vi till mordnatten, träffar du ett av offret den 6 mars?
- Vi är med varandra hela dagen, fikar vid 15-tiden. Åker en sväng till Dalaberg innan vi åker hem. Sen träffas vi igen på kvällen. Det har stått att det var en fest men det stämmer inte. Vi drack och rökte och spelade tv-spel.

09:43, 11 September 2015

Richard Veldre: Vad gör offret på festen?
- Ingenting, vi sitter med i vardagsrummet och tjötar.
Lämnar han festen?
- Ja, det gör han.
Hur går det till?
- Vid 00.30-tiden fick han först ett samtal att åka iväg med det andra offret. Närmare 01-tiden får han ett nytt samtal och han går ut. Vi frågar om vi ska hänga med men det behövs inte. Han säger att det är sista gången han ska hjälpa personen (det andra offret).

09:45, 11 September 2015

Richard Veldre: När han går, har han handskar på sig?
- Ja, han frågar efter handskar. Han får plasthandskar.
Varför tar han på sig en kompis skor?
- Han sa att de ser bekväma ut och ville testa. Han sa att han skulle komma tillbaka efter 20-30 minuter.
Reagerar du på att han fattas?
- Det var fredag så egentligen inte.
Reagerade inte kompisen som lånat ut sina skor?
- Knappt, han skulle sova över hos mig så det var ingen reaktion.

09:47, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu ställer den äldre broderns advokat Hans Gaestadius frågorna.

09:47, 11 September 2015

Richard Veldre: Gaestadius citerar nu ur förundersökningen om plasthandskarna. Vittnet säger sig inte minnas att han sagt att handskarna var till för narkotikahantering.
- Jag vet inte, jag kommer inte ihåg, säger han.
Har polisen hittat på?
- Det är möjligt, jag vet inte.

09:49, 11 September 2015

Richard Veldre: Vad trodde du att de skulle göra vid den här tidpunkten, med plasthandskar på?
- Jag vet inte, förmodligen träffa någon.
Men det skulle vara ett kort möte?
- ja.
Har du sett offret låna skor tidigare?
- Nej. Jag vet inte. Nej.

09:50, 11 September 2015

Richard Veldre: Claes Östlund, den yngre broderns advokat:

Det finns uppgift om att du träffat min klient på mordnatten?
- Ja, vid 02-tiden kommer han hem till mig.
Vad gör ni då?
- Vi spelar tv-spel.
Vilket humör är han på?
- Han är glad, pratar om resan.
Jag går tillbaka till telefonsamtalet som offret fick. Hur många är ni lägenheten när han får samtalet?
- Vi är sex stycken.
Hur uppmärksammar ni samtalet=?
- Jag märker det inte så mycket. Men jag har hört att offret blev upprörd.
Vet du vem han pratar med?
- Nej.
Efter får du intrycket att han ska hjälpa det andra manliga offret?
- Ja. Han sa det till oss.

09:52, 11 September 2015

Anna: Sitter bröderna med just nu? Hur e stämningen idag bland åhörarna och bröderna ?

Victor Jensen: Bröderna sitter med i rättssalen under hela rättegången. Stämningen är lugn vad vi kan uppfatta. Vi sitter i en annan sal och tittar på en skärm där vi ser rättssalen. Detta efter att säkerheten i dag skärpts i rättssalen.

09:54, 11 September 2015

Richard Veldre: Per-Erik Rinsell bryter in: När du träffar den yngre brodern - pratar ni om ett av offren.
- Jag tror han försökt få tag på honom. Men jag vet inte riktigt.

09:55, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu avslutas förhöret med vittnet, en man som alltså träffade den yngre brodern vid 02-tiden på mordnatten. Alltså cirka en timme efter att skotten sköts. Vittnet säger att han var glad, pratade om sin resa och så.

09:56, 11 September 2015

Mr J: Är det åklagaren som kallat vittnet?

Victor Jensen: Ja, åklagaren har kallat alla vittnen utom två stycken och de två har den yngre broderns advokat kallat. De två vittnen ska förhöras en annan dag.

09:56, 11 September 2015

Mr J: Förstår inte meningen med det första vittnet? Om det nu inte är någon av brödernas advokater som kallat vittnet? Var det åklagarens vittne känns det väldigt konstigt.

Victor Jensen: Det första vittnet ska, enligt åklagaren, styrka (alltså bevisa) hantering av vapen, att provskjutningen ägt rum i december och hans kontakter med de misstänkta bröderna under mordnatten och tiden före och efter det.

09:58, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu ska den åtalade mannen höras. Han är misstänkt för medhjälp till mord. Han ska också ha haft narkotikaaffärer med den äldre brodern.
Mannen pluggade på folkhögskolan i Ljungskile och på mordnatten så tog han en taxi därifrån till Uddevalla för att lämna över ett vapen till den äldre brodern.
Det medger han men har förnekar brott eftersom han inte förstått att vapnet skulle användas för att döda med.

09:58, 11 September 2015

Richard Veldre: Mannen redogör nu för sin bostad och sina kontakter och hur han brukar resa: tåg och buss.

10:00, 11 September 2015

Richard Veldre: Rinsell ställer nu frågor om vad mannen gjorde dagen efter mordet. Det handlar om hans rörelsemönster. Mannen uppger att han besökte en släkting i Uddevalla, men Rinsell ifrågasätter om han haft tid att göra det.
- Jag har varit hos min morfar, säger han.

10:04, 11 September 2015

Marcus: Det är ju lite märkligt att den yngre brodern inte nämner något om skottlossning/smällare som han hade hört innan han satte sig på mopeden till sina polare han träffade på natten. Inte allt för vanligt att man hör det mitt i natten.

Victor Jensen: Den yngre brodern ska inte ha sagt något om detta. När han fick frågor om det här i går, så sade brodern att han hade fått uppmaningen, från mannen som körde mc, att inte säga något om vad som hade hänt och därför inte gjorde det.

10:04, 11 September 2015

Richard Veldre: Det förrådet där narkotikan finns. Finns det någon annan som har nyckel dit?
- Ja, den äldre brodern fick en nyckeln i början av januari. Det var efter nyår.
Anledningen till att jag frågar är att den äldre brodern säger i början av februari?
- Han visar mig vapnet i slutet av januari.
Vilket vapen är det?
- Den gamla.
Varför har den äldre brodern en nyckel?
- Han frågar bara då om jag har ett förråd. Det är först sen jag förstår att det är ett vapen.
Undrar du inte varför han vill ha tillgång till förrådet?
- Nej.

10:06, 11 September 2015

Richard Veldre: Per-Erik Rinsell ställer nu en rad detaljerade frågor om hur många nycklar som fanns och var han fått dem ifrån. Sen återgår han till att be mannen förtydliga vilket vapen det var.

10:07, 11 September 2015

Richard Veldre: Mannen berättar nu att han rökt cannabis sen han var 16 år. Det sista halvåret har han tagit mycket subutex.
- Jag har sålt gräs och hjälp folk fixa subutex.

10:09, 11 September 2015

Richard Veldre: Säljer du så att du tjänar pengar på det?
- Ja, det gör jag. Jag köper hekto och säljer det dyrare.
Har du sålt subutext?
- Nej.
Men du har förmedlat?
- Ja, med han på Dalaberg. Jag vill inte säga hans namn.

10:11, 11 September 2015

Richard Veldre: Berättelsen som den medåtalade säger, vad har du för kommentar till den?
- Det får stå för honom.

10:13, 11 September 2015

Richard Veldre: Hur får du beställningarna?
- Via countermail.
Har den medåtalade kuvert och ni förpackar hos honom?
- Ja, det stämmer.

10:13, 11 September 2015

Richard Veldre: Han sa också att du hämtat narkotika i förrådet?
- Ja, det stämmer.
Han säger också att den äldre brodern skickar beställningar?
- Det stämmer inte. Jag har inte mejlat med honom på countermail.
Vem är det du mejlar med?
- Det är stamkunder.

10:14, 11 September 2015

Richard Veldre: En IT-tekniker säger att du har haft mycket kontakt med en viss countermail-adress. Då undrar jag vem som står bakom den mejladressen?
- Det vet jag inte, jag har aldrig hört talas om den mejladressen tidigare.
- Andra personer i korridoren har använt min dator. Jag vet inte.

10:16, 11 September 2015

Richard Veldre: Det är alltså någon annan som loggat in 400 gånger på mejladressen?
- Ja, det måste det vara. Jag har inte gjort det.

10:17, 11 September 2015

Victor Jensen: Kommer en fråga från Kalle om bröderna sitter så nära att de kan konversera snabbt med varandra. De sitter kanske någonstans runt tre, fyra meter ifrån varandra, men det är flera personer som sitter emellan dem. Så det skulle vara svårt för de att säga något till varandra.

10:17, 11 September 2015

Richard Veldre: IT-teknikern säger också att de sista dagarna är kontakten bara mellan två adressen. Har du loggat in på din dator vid den här tidpunkten?
- Ja, jag har loggat in då.
Och tidpunkten för morden?
- Ja, det har jag också. Men jag har inte kunnat kontakta den äldre brodern så jag har inte kunnat sälja något.

10:18, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu tas en paus i förhöret. Domaren vill tydligen ut och sträcka på benen. Men först ska han ställa ett par formaliafrågor.

Förresten inger domaren Stefan Olsson bra mycket förtroende. Han verkar ruskigt säker. Men det är en lekmannabedömning så klart.

Om 30 minuter drar vi gång igen.

10:20, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu är vi åter på plats. En kort summering om vad vi fick veta tidigare.

  • Det första vittnet pekar ut den åtalade kvinnan som en av skyttarna vid provskjutningen den 12 december, något som kvinnan förnekar.
  • Det andra vittnet säger att den yngre brodern verkade glad vid 02-tiden på mordnatten, på festen. Han pratade om resan och spelade tv-spel.

10:54, 11 September 2015

En nöjd följare: Måste bara tacka för den grymma uppdatering som görs av rättegången till oss som vill följa! Bästa uppdateringen jag hittat hittills! Tummen upp!

Victor Jensen: Tack så mycket.

10:55, 11 September 2015

Richard Veldre: Förhöret fortsätter med en av de medåtalade männen, som bland annat är misstänkt för medhjälp till mord.

Hur ofta har du kontakt med den äldre brodern?
- Någon gång i månaden.
Vi har tittat på telefontrafiken. Ni har haft 41 kontakter på en månad, då har ändå den äldre brodern borta under två veckor.
- Jag skulle ta ut pengar för honom innan resan.
Det var kontakter för att ta ut pengar?
- Ja.

10:56, 11 September 2015

Maria: Kommer den äldre broden höras idag??

Victor Jensen: Inte vad vi vet. Han förhördes i går, men det finns möjlighet att få begära att ställa fler frågor framöver om det skulle behövas.

10:57, 11 September 2015

Richard Veldre: Mannen tog ut runt 20 000 kronor till den äldre brodern innan resan, berättar han.

Rinsell: Har du lämnat över pengar till ett av offren tidigare?
- Inte var jag kommer ihåg.
Vi hörde igår att det ska ha varit ett tillfälle?
- Nej, det är inget jag kommer ihåg.

10:58, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu kommer vi in på vapnet. Mannen medger alltså att han tog en taxit till Uddevalla på mordnatten och överlämnade vapnet till den äldre brodern.

Ni kan den historien vid det här laget. Men Rinsell ska ställa frågorna så att rätten får samma kunskap.

10:59, 11 September 2015

Alice : Ni är jätte duktiga, men vid vissa tillfällen blir det rätt så långa uppehåll. Förstår att ni har har fullt upp. :)

Victor Jensen: Tack. Vi gör uppehåll när det är paus, annars ska vi försöka uppdatera så kontinuerligt som möjligt.

11:00, 11 September 2015

Richard Veldre: Mannen berättar att det var nyfikenhet som gjorde att han hämtade vapnet i förrådet.

11:00, 11 September 2015

Richard Veldre: Rinsell ställer nu frågor om en misstänkt våldtäkt som ska ha ägt rumt. Vad det därför du hämtade vapnet?
- Nej, det var inte därför.

11:01, 11 September 2015

Victor Jensen: Domaren förtydligade nu att den ökade säkerheten kommer efter att man har fått information "utifrån". Det handlar inte om hur någon har uppträtt i rätten utan andra uppgifter som har kommit till tingsrättens kännedom.

11:01, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu berättar mannen om den misslyckade skjutningen. Anledningen till att man inte lyckades första gången var för att fjädern i magasinet inte fungerade.

Andra gången ska det ha smällt högt och de blev rädda att någon ska ha hört.

11:02, 11 September 2015

Richard Veldre: Var det ok för den äldre brodern att du hämtade vapnet?
- Tydligen inte. Jag tänkte lägga tillbaka det innan.

11:02, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu berättar mannen om mordkvällen. Den äldre brodern ringer och frågar om vapnet.
- Han blir då väldigt irriterad och säger att jag ska komma in direkt.

11:03, 11 September 2015

Richard Veldre: - Den äldre brodern öppnar dörren och jag lämnar vapnet. Jag frågar om det är lungt och han säger att det är lugnt. Jag betalar min skuld på 10 000 innan jag frågar om det finns röka inne och då sa han nej.

11:04, 11 September 2015

Richard Veldre: Vad säger den äldre brodern när han ringer?
- Han är irriterad och säger att jag ska komma in direkt.
Vad tänker du då?
- Att jag lovat utan lov. Det var självklart.

11:06, 11 September 2015

Richard Veldre: Han frågar inte om han kan få det dagen efteråt?
- Jag kommer inte ihåg.

11:06, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu ställer Rinsell detaljerade frågor om vem som har pengar för taxiresan och vem som betalar rent fysiskt. Den äldre brodern ska tydligen ha gett mannen 500 spänn för resan hem.

11:08, 11 September 2015

Richard Veldre: Vid överlämnande, vad är det som hänter?
- Vi är fyra personer där. Bröderna och min kompis.
Hur står ni?
- Det kommer jag inte ihåg. Jag står närmast den äldre brodern.
Hur är stämninngen?
- Jag hade uppfattningen att han var irriterad i telefon. Sen när jag var där sa han att det var lugnt.
Sa han då varför det var så bråttom med vapnet?
- Nej.
Fick du någon uppfattning om varför det var så bråttom?
- Nej.
Frågade du honom någonting?
- Nej. Jag var där i någon minut.
Jag har antecknat att du ställer frågan om något är på gång?
- Det var mer om läget eller vad som händer rent allmänt.
Du säger att han säger att det har du inte med att göra?
- Det är den uppfattningen jag får. Han säger inte det.

11:10, 11 September 2015

Richard Veldre: Hur kommer det sig sen att ni åker upp till Dalaberg?
- Den äldre brodern säger att han inte har någon röka, därför åker jag upp till en annan för att köpa.
Vad kostar det?
- 1000 kronor för 10g gräs och 5 subutex. Det var billigt.
Vill du berätta vem det är?
- Nej, han hälsar på sin flickvän i Uddevalla men bor i Göteborg.

11:12, 11 September 2015

Richard Veldre: När ni kommer hem, vad händer då?
- Vi går in bakom skolans kyrka och röker sen går vi in till mig. Vi tittade på dokumentär.

11:13, 11 September 2015

a: Vad är en countermail?

Richard Veldre: Fungerar som en vanlig mejl, typ Google mail. Skillnaden är att mejlen är krypterade. Polisen kan alltså inte läsa mejlen men de kan se att du har varit aktiv på tjänsten.

11:16, 11 September 2015

Göran: 30 minuters paus efter typ 1,5 timme. Vilket skämt.

Richard Veldre: Nja, det är mycket information som ska processas. För mig själv är det ganska skönt att vila tassarna =)

11:16, 11 September 2015

Richard Veldre: Vi får en del frågor om vilka vittnen som ska höras och hur de ska höras. Vi återkommer till det när vi vet.

11:17, 11 September 2015

Richard Veldre: När det gäller beskrivningen av offren så håller vi oss till två manliga offer och ett kvinnligt offer. Det är ett utgivarbeslut om att vara restriktiv med information om offren.

11:18, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu åter till förhöret. Mannen säger att han trodde att bröderna plus ett av offren skulle ha träffat någon och hamnat i konflikt.

- När jag fick veta att bröderna var misstänkta blev jag orolig och bestämde mig att inte berätta.

11:20, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu återvänder Rinsell till de olika konton mannen hade. Polisen har inte lyckats gå in i den krypterade hårddisk mannen äger.
- Jag har glömt lösenordet.

11:21, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu ska mannens advokat Ulrik Smedberg ställa frågor. Det kommer handla en hel del om det narkotikabrott som mannen är misstänkt för.

11:22, 11 September 2015

Richard Veldre: Är du säker på att ni inte var uppe hos din kompis, som också bor på skolan?
- Ja, det hade jag kommit ihåg.
Sen säger åklagaren att du inte lämnat lösenord, stämmer det?
- Nej, jag har lämnat lösenord. Både till min dator och mejladress.
Åklagaren menar att du säger att du var medveten om vad som skulle hända på mordnatten?
- Nej, absolut inte.
Hade du lämnat tillbaka vapnet om du visste?
- Nej, absolut inte.

11:25, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu ska den äldre broderns advokat Hans Gaestadius ställa frågor.

Din kompis, rökte han mycket?
- Ja, dagligen.
Hur uppfattar du er relation? Är det någon av er som har större drivkraft?
- Vi är jämnbördiga. Vi säger vad vi tycker till varandra.
När han säger att du har fått ett meddelande från den äldre brodern på mordnatten?
- Nej, det är fel. Det hade jag kommit ihåg.

11:26, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu ska den yngre broderns advokat Claes Östlund ställa frågor.

Vilken telefon sms:ar du till när du ska överlämna vapnet?
- Till den äldre broderns vanliga telefon.
Såg du hans telefon?
- Det var inget jag tänkte på.
Men åklagaren påstår att hans telefon var på en annan adress vid tidpunkten.
- Jag sms:ade hans vanliga telefon.

11:28, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu är det dags för paus - igen. Nästa vittne ska höras klockan ett och det är ingen idé, enligt domaren, att inleda ett nytt förhör nu. Nu kommer en kort sammanfattning om förhöret med den medåtalade mannen.

11:31, 11 September 2015

Richard Veldre: Sammanfattning fredagsförmiddagen:

  • Den medåtalade säger att han kontaktade den äldre brodern på hans vanliga telefon när han överlämnade vapnet. Alltså, menar mannens advokat, måste den äldre broderns telefon ha varit med honom på platsen – och inte, som åklagaren säger, på en helt annan adress.Det var alltså på adressen där vapnet överlämnades som åklagaren menar att de två oregistrerade telefonerna startades.
  • ​Mannen har lämnat lösenord till sina datorer, hårddisk och olika konton. Men de fungerar inte. Enligt mannen beror det på att mejlkonton är betaltjänster som stängs om man inte betalar. Lösenordet till hårddisken kommer han inte ihåg.
  • Mannen ska inte ha upplevt någon konstig stämning eller att något var på gång när han överlämnade vapnet. (En uppgift som går på tvärs med sin kompis förhör där han säger att han märker något är på gång).

Från tidigare i dag - två vittnesförhör
  • Det första vittnet pekar ut den åtalade kvinnan som en av skyttarna vid provskjutningen den 12 december, något som kvinnan förnekar.
  • Det andra vittnet säger att den yngre brodern verkade glad vid 02-tiden på mordnatten, på festen. Han pratade om resan och spelade tv-spel.

11:35, 11 September 2015

Mattias: Skönt och vila men så snabba pauser nu lunch kan det ha med säkerheten med att göra? Känns som en dum fråga

Victor Jensen: Nej, det tror jag inte. Det beror på att förhören med vittnena och förhöret med den man som misstänks för medhjälp till mord har gått relativt snabbt. Förhören med vittnena tog inte alls lika lång tid som det var utsatt i förhandlingsplanen.

11:35, 11 September 2015

Victor Jensen: Nu säger den äldre broderns försvarsadvokat att det finns indikationer på att brödernas pappa inte kommer att vilja vittna. Han har rätt att inte behöva vittna, för att han är nära anhörig med de åtalade. Det finns inget definitivt besked i den här frågan än. Pappan skulle vittna senare i eftermiddag. Till exempel finns det, för målet, viktiga uppgifter som pappan skulle kunna lämna. Den yngre brodern har sagt att pappan har berättat för bägge brödern att han blivit rånad, men detta har den äldre brodern sagt inte är sant.

11:37, 11 September 2015

Richard Veldre: Hej, nu har vi släppts in igen till salen där datorerna står. Vi har alltså varit på en ganska lång lunch. Nu ska vi börja beta av frågorna!

12:59, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu saknar vi den äldre broderns advokat Hans Gaestadius. Men vittnet, en i kompisgänget, ska avlägga vittnesed.
Han kommer vittna via länk eftersom han inte bor i närheten av Göteborg.

13:01, 11 September 2015

Henry: Under förhören med bröderna, fick den ena brodern vara med i rättssalen och lyssna då den andre frågades ut?

Victor Jensen: Alla åtalade sitter med i rättssalen under tiden som de andra åtalade förhörs. Så ja, när den äldre brodern förhördes satt den yngre med och kunde lyssna.

13:02, 11 September 2015

Richard Veldre: Vi har fått en mängd frågor om varför vi inte uppdaterad sen 11.37. Och det beror alltså på att domaren beslutade om tidigt lunch. Och sen sitter vi i en annan rättssal och då är våra datorer inlåsta.

Inför varje paus skriver jag en sammanfattning om vad vi har fått veta. Skrolla tillbaka så vet ni vad som hänt under förmiddagen. Och glöm inte att ställa frågor. Victor Jensen står redo!

13:03, 11 September 2015

Maja: Kan åklagaren kalla pappan som vittnef för att på sätt "bevisa" sin egen teori?

Victor Jensen: Åklagaren kan be pappan att vittna, men pappan har rätt att säga nej till att vittna. Enligt svensk lag har vissa anhöriga rätt att inte vittna.

13:04, 11 September 2015

Richard Veldre: Vittnet nu är alltså bekant med en av de medåtalade, mannen som är misstänkt för medhjälp för mord. Men han kände båda männen som bodde i Ljungskile.

Han känner också de misstänkta bröderna från barndomen. Men han har inte umgåtts med dem alls.

Han känner också de två manliga offren. De har bland annat spelat fotboll i samma lag.

13:05, 11 September 2015

Pugh : Hört att vittnen ska förhöras via videolänk på måndag. Stämmer detta

Victor Jensen: Vet inte exakt vilka som ska förhöras via videolänk så kan därför inte säga om det är någon på måndag. Men redan nu förhörs ett vittne via vidoelänk, så det kommer att vara förhör via videolänk.

13:06, 11 September 2015

Richard Veldre: Vittnet är kallat för att han har kännedom om vapnet och narkotikavapen.

- Jag såg vapnet första gången, jag är inte säker, men det var i år. Februari någon gång.

13:06, 11 September 2015

Richard Veldre: Vet du varför den medåtalade hade det här vapnet?
- Nej.
Blev du förvånad?
- Ja, jag har aldrig sett min kompis med något vapen.
Frågade du varför han hade det?
- Nej, jag frågade var han fått det ifrån.
Vad svarade han då?
- Han svarade inte på det.

13:07, 11 September 2015

Danne : Hej.Bra rapportering. Hur länge kommer rättegången hålla på tills domen kommer?

Victor Jensen: Tack! Rättegången kommer att hålla på tills åtminstone den 25:e september. Då är planen att det ska vara slutpläderingar, från bland annat åklagarna. Men det kan också vara så att det drar ut på tiden och att förhandlingen fortsätter även den 28:e september. Domen brukar komma två veckor efter att rättegången är avslutad. Men domen kan komma båda snabbare och senare än så.

13:08, 11 September 2015

Richard Veldre: Vittnet var med vid den misslyckade provskjutningen utanför Ljungskile. Vittnet körde bilen.

13:09, 11 September 2015

Richard Veldre: Den medåtalade försöker sen avfyra vapnet men det fungerar inte eftersom fjädern i magasinet är trasig.
- Jag trivdes inte, jag fick panik. Det kunde gå snett. Jag sa att om du vill fortsätta så får du gå hem.
- Då blev han väldigt sur men han hoppade in i bilen och vi körde tillbaka.

13:10, 11 September 2015

Richard Veldre: Har du sett vapnet någon mer gång?
- Nej.
Vet du var han fick vapnet ifrån?
- Han svarade inte på den frågan.

13:10, 11 September 2015

Richard Veldre: Vet du om någon av de medåtalade använder narkotika?
- Båda gör det.
Vet du om någon hanterar mer narkotika än någon annan?
- Svårt att säga. Kan inte skilja åt dem riktigt.

13:11, 11 September 2015

Richard Veldre: Det är alltså åklagaren Per-Erik Rinsell som ställer frågorna.
Vet du vilken typ av narkotika?
- Gräs, marijuana, hasch.
Har du blivit erbjuden att köpa?
- Ja.

13:12, 11 September 2015

Richard Veldre: I målet har vi pratat om emballage och att de delade kuvert. Har du sett någon hantera det här?
- Ja, det var under en bilfärd som, nu är jag inte helt säker på vem det var, det var ett paket som jag förmodar var kuvert eller brev. Vid ett senare tillfälle skulle det göras affärer, paketering med narkotika.

13:13, 11 September 2015

Richard Veldre: Kommer du ihåg vems kuverten var?
- Enligt min mening var det en av dem som hämtade ut kuverten och beställaren vet jag inte.
Vet du var man la kuverten?
- Uppe i den enes rum, där sprang de med paketen i alla fall.

13:14, 11 September 2015

Göran: Förstår inte varför fokus på telefonen läggs, både vittnet igår på länk och personen som är åtalad för medhjälp har ju bekräftat att båda bröderna var med vid överlämningen av vapnet?

Richard Veldre: Det stämmer att de lämnar samma uppgifter om vilka som var på plats vid överlämnandet av vapnet. Men det här med telefonen är, tror jag, lite intressant ändå. Kanske någon annan i chatten har någon idé varför Östlund fokuserade på telefonen?

13:15, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu avslutar Per-Erik Rinsell sina frågor. I stället tar Ulrik Smedberg över.

Om du jämför min klient med dig själv?
- Han är inte vuxen för sin ålder.
Om du skulle beskriva någon av de här som datanörd?
- Den andre mannen.
Har du fått hjälp med datateknik?
- Ibland, tips och råd.

13:17, 11 September 2015

Uddevalla : Vilka förhörs på måndag

Victor Jensen: Bland annat en person som har hört ett antal knallar, som enligt åklagaren ska bevisa vilken tidpunkt morden skedde. Det är också ett vittne som ska förhöras om att två personer lämnat brottsplatsen på moped. Det är några av de vittnen som ska förhöras.

13:17, 11 September 2015

Richard Veldre: Då avslutas förhöret med vittnet, som alltså är med via länk. Det var betydligt kortare än planerat. Rinsell hade uppskattat förhöret till 45 minuter, men det tog knappt 20 minuter.

13:19, 11 September 2015

Richard Veldre: Eftersom man bokar vittnen till vissa tider så blir det nu ett uppehåll igen. Men jag ska ta med mig datorn ut så jag kan fortsätta chatta lite.

13:19, 11 September 2015

Richard Veldre: Nej, nu är det nya bud. De misstänkta brödernas pappa kommer helt plötsligt in i bild på den länk vi har.

13:20, 11 September 2015

Richard Veldre: Domaren frågar om han tänker vittna?
- Nej, det vill jag inte.

13:21, 11 September 2015

Richard Veldre: Att pappan inte vittnar betyder alltså att vi inte exakt vet vad som har sagts mellan bröderna och pappan på mordnatten. Bröderna har alltså olika versionen om vad som hände på mordnatten när de träffade sin pappa.

Den äldre brodern har ju sagt att misshandeln av pappan inte kom upp till samtal när de träffade pappan mordnatten. Den yngre brodern har ju sagt de pratade om det och att den äldre brodern blivit upprörd.

Åklagaren menar att misshandeln av pappa är brödernas motiv som ligger bakom trippelmordet.

13:24, 11 September 2015

Richard Veldre: Ja, då var det dags för paus igen. Rätten återsamlas 13.50.

Så vad vi få då veta under det 20 minuter långa nya vittnesförhöret? Det kretsade kring vapnet och narkotikahanteringen som de två medåtalade i ljungskile ägnade sig åt.

Vittnet fick frågor om deras personligheter och han sa att en av dem var mer datakunnig än den andra. En datanörd, som advokat Ulrik Smedberg valde att kalla det.

I övrigt var det inte mycket nytt. Vittnet bekräftade att de packade och sålde knark och att man gjorde det i deras rum på Ljungskile folkhögskola.

Vittnent ska också ha kört bilen vid den misslyckade provskjutningen. Vittnen uppger då att han under tiden känt sig stressad och ville därifrån.

13:28, 11 September 2015

Richard Veldre: Vi har också fått frågor om de misstänkta äter tillsammans med sina advokater. Under rättegången tror jag inte det är så, i lunchen såg jag åtminstone ett par advokater som gick till närliggande restauranger. Också domaren Stefan Olsson susade förbi oss med raska steg på väg för att hämta en matbit.

13:35, 11 September 2015

Richard Veldre: Sen har vi någon fråga om bröderna anses som skyldiga i umgängeskretsen. Och det vet jag faktiskt inte. Men vi fick se några sms tidigare under rättegången där en kvinna var ganska tydligt med att ett par veckor efter trippelmordet så såg hon bröderna som ansvariga.

13:37, 11 September 2015

Mr J: Såg ni någon reaktion på bröderna när pappan kom upp i bild, eller går det inte och se från ert ställe där ni sitter?

Richard Veldre: Tyvärr får vi inte sitta i rättssalen i dag på grund av att det är så mycket folk här. Så svaret: Vet ej.

13:39, 11 September 2015

Anna: så dom misstänkta får ingen mat i lunch pauserna?

Richard Veldre: Det tror jag nog att de får. Oklart vad häktet serverar. Men jag vet inte vilka de äter med. Troligen äter de inte tillsammans med sina advokater. Men detta är alltså rena gissningar från min sida.

13:39, 11 September 2015

A: Vet pappan vilken betydelse hans uppgifter kan ge? Är han rädd att sätta dit någon eller båda sönerna tro?

Richard Veldre: Vet inte. Men det är väl inte otänkbart att han också förstår betydelsen av sina uppgifter.

13:41, 11 September 2015

Mrs L: Kan rätten endast dömma på de uppgifter som kommit fram under rättegången eller får de dämma utefter alla uppgifter som kommit fram?

Richard Veldre: Det är endast de uppgifter som presenteras i rätten som är bevis. Åklagaren gör ju en värdering om vad man anser är viktigt i målet och för att få de misstänkta fällda. De uppgifterna presenteras i förundersökningen när de misstänkta åtalas. Sen finns det naturligtvis en rad uppgifter som åklagaren inte anser är viktig för målet, de hamnar i något som kallas för "slasken". Den finns på polishuset och är offentlig handling. Det var ju bland annat "slasken" som Hannes Råstam gick igenom när han granskade Quick-fallet.

13:44, 11 September 2015

Danne : Jag undrar om du vet mer vad som hände igår med den åtalade kvinnan, blev hon knuffad till marken eller va de bara en lätt sammanstötning? Skrek de några hot? Och anser polisen att kvinnan behöver nån form av extra bevakning, medtanke på de inträffade. Jag förstår att anhöriga är frustrerade för jag är ganska säker på att hon vet mer än vad hon sagt. Men de ska ju såklart ske på schysst sätt så att säga.

Richard Veldre: Läste någonstans att det ska ha varit tumult, så är det inte. Det handlar om en knuff och ord. Man har diskuterat ytterligare skydd men det finns inget beslut. Här kan du lyssna på intervju med kvinnans advokat: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6252428

13:45, 11 September 2015

Anna: Kommer bröderna att höras igen eller var det de som var igår? Inga mer förhör ?

Richard Veldre: Man kan begära nya förhör om man tycker att det krävs. Om det till exempel kommer fram nya uppgifter eller om man vill ställa en kontrollfråga. Man kan lämna in ytterligare bevisning under rättegången också.

13:47, 11 September 2015

Mr J: Vilket vittne står på tur nu, enligt schemat?

Richard Veldre: Nu är det en kvinna som står som ägare till ett förråd där den äldre brodern ska ha förvarat knark och vapen ska ha förvarats.

13:49, 11 September 2015

Richard Veldre: Vi får frågan om man inte kunnat tvinga personer att vittnen, kanske genom åtal.
Men bara för att man är åtalad behöver man inte säga någonting till rätten. Man kan välja att vara tyst.

Också vittnen kan välja att inte säga något, men om de säger något måste man hålla sig till sanningen. Men man måste alltså inte säga något.

13:51, 11 September 2015

Danne : Ok. Tack för svar. Det har inte kommit fram vem de va som stötte till henne? Eller från vilken sida av dom anhöriga?

Richard Veldre: Det ska finnas på övervakningsbilder. Enligt obekräftade uppgifter ska personen också vara identifierad.

13:52, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu släpps vi in i salen igen. Och då får Victor Jensen tillgång till sin dator - igen. Alltså är det han som tar över frågestunden men jag återgår till att rapportera om vad som sägs i själva förhandlingen.

13:53, 11 September 2015

Richard Veldre: Någon skriver att jag kan ha missförstått vilket vittne, om det var det första eller andra vittnen, som sa att kvinnan avlossat skott vid provskjutningen den 12 december. Jag har skrivit det första vittnen, men en läsare säger det andra vittnen. Och det verkar som om ni läsare har rätt - igen.

I alla fall när jag pratar med min kollegor. Men vi ska kolla vidare på detta lite mer.

13:56, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu håller Per-Erik Rinsell i frågestunden igen. Frågestunden ska nu handla om det förråd hon står som ägare på.

13:57, 11 September 2015

Richard Veldre: Det är alltså i kvinnans förråd som knark och vapen förvarades. Kvinnan säger att hon inte alls kände den äldre brodern.
- Nääe, säger hon bestämt.

14:00, 11 September 2015

Richard Veldre: - Vad som händer på mordnatten är att jag har somnat och vaknar av en kraftig smäll på rutan. Jag blir rädd. När jag öppnar fönstret står den äldre brodern där och vill använda min mobil.

14:01, 11 September 2015

Richard Veldre: - Det är ok att han lånar min mobil, jag vill sova. Jag är groggy eftersom jag tagit min sömntabletter.
Brukar folk knacka på mitt i natten hemma hos dig?
- Nääe, verkligen inte.

14:01, 11 September 2015

Mr J: Till A, skulle pappan vittna och hålla sig till den story han har sagt i förhöret. Då säljer han den äldre brodern rakt av då han har återgett en annan bild av vad som hänt i sitt vittnesförhör.

Victor Jensen: Den äldre brodern har sagt att han inte fick reda på att pappan hade blivit rånad, medan den yngre brodern menar att pappan har berättat det. Så deras berättelser skiljer sig åt även där.

14:02, 11 September 2015

Richard Veldre: - Jag är en väldigt hjälpsam människa, frågar någon om hjälp så gör jag det.
Frågar den äldre brodern om något annat än din telefon?
- Nej, inte vad jag minns. Men jag hörde knappt vad han sa, jag har dålig hörsel om jag inte använder min hörselapparat.

14:02, 11 September 2015

Richard Veldre: Rinsell tackar och avslutar sina frågor. Ulrik Smedberg ställer nu frågor

14:03, 11 September 2015

Richard Veldre: Du var inne i ditt sovrum och den äldre brodern stod utanför?
- Ja.
Stod han där sen också?
- Jag har ett svagt minne av att han står i trapphuset. Men jag är inte klar i bollen.
Är samtalet kort?
- Ja, det är kort. Jag skyndade på eftersom jag ville gå och lägga mig.
Och du hörde inte vad han sa?
- Nej, jag hörde ingenting. Jag hade somnat framför tv:n också så det var omöjligt för mig.

14:04, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu avslutas förhöret med kvinnan, som alltså bara bekräftar att den äldre brodern knackat på mitt i natten och fått låna hennes telefon. I övrigt har hon inte hört något.

14:05, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu går förhören i rasande takt. Nästa förhör ska hållas 14.30. Domaren Stefan Olsson konstaterar att vi nu får ta en ny paus.

14:06, 11 September 2015

Richard Veldre: Men - jag tar med mig datorn och sitter nu i foajén strax utanför säkerhetssalen.

14:07, 11 September 2015

A: Tack Mr J. Hade missat vad pappan sagt i förhör. Men så länge han inte säger det i rätten så får de inte använda infon va?

Richard Veldre: Stämmer.

14:08, 11 September 2015

Mattias: Det var (tror jag) ca 20 vittnen åklagaren har kallat? Kommer det ev, kallas fler beroende vad vittnena säger i rätten?

Victor Jensen: Ja, det är någonstans runt 20 vittnen (två av vittnen har den yngre broderns försvarare kallat). Men redan nu har åklagaren återkallat i alla fall ett vittne. Vet inte om det kan bli fler vittnen som kallas framöver, inte hört att det skulle vara aktuellt. Men rent generellt så går det bra att kalla vittnen under pågående rättegång. Men det ska då helst vara vittnen som har förhörts under förundersökningen.

14:10, 11 September 2015

Richard Veldre: Jag har läst din fråga Danne - återkommer.

14:10, 11 September 2015

Victor Jensen: Får en fråga från Ewy om det går bra att en advokat läser ur pappans polisförhör och att man på så sätt får hans version av händelseförloppet. Det är inte okej, eftersom pappan valt att inte vittna. Då får varken försvar eller åklagare använda sig av det pappan har sagt i polisförhören. Den enda bevisning kring vad som har hänt pappan, som får användas, är den polisanmälan som har gjorts. Det beror på att där är det inte pappan som säger något utan en polisman som sammanfattar vad som ska ha hänt. Det ska alltså inte gå att gå runt det faktum att pappan valt att inte vittna.

14:16, 11 September 2015

Danne : Hon kände han inte säger hon?! Men i tidigare förhör har hon ju sagt att hon och den äldrebrodern haft en kort relation samtidigt som han va tillsammans med den nuvarande

Richard Veldre: Det stämmer att hon i förhör varit mer utförlig om sin relation till den äldre brodern. Men jag gissar att åklagaren inte anser det viktigt för målet. Det man ville få bekräftat var att den äldre brodern knackat på hennes dörr under mordnatten.

14:17, 11 September 2015

Vera med flera: Hur många fler rättegångsdagar tror ni (verkar det som) behövs efter detta?

Victor Jensen: Det kommer att vara minst tre rättegångsdagar till efter det här. Men det kan bli upp till sex stycken till.

14:17, 11 September 2015

Följare: Hur verkar de misstänkta bröderna under rättegången? Nervösa? Kyliga? Nedstämda?

Richard Veldre: Från första rättegångsdagen har de suttit ganska neutralt och följt med i förhandlingen. Nu ser vi inte ansikten på de alla misstänkta men jag upplever det inte som om de är nervösa eller kyliga. Den yngre brodern svarade tydligt på frågorna under sitt förhör men var väl något mer nedstämd i sin röst jämfört med sin bror.

14:18, 11 September 2015

Mattias: Finns det chans att kalla fler vittnen utöver de sagor som nuvarande kalla de vittnen presenterar?

Victor Jensen: Det går bra att kalla fler vittnen om det skulle behövas. Men finns inga indikationer på att det är aktuellt i nuläget. Det är också så att om nya vittnen ska kallas under rättegången ska det helst vara personer som är förhörda under polisens utredning.

14:19, 11 September 2015

Richard Veldre: Pratade nyss med en person som arbetar med trippelmordsfallet, och personen sa att man följer med i det som skrivs här i chatten. Kul! Men det hade inte varit samma sak utan er läsare och alla frågor om mat, rättegången, vittnen, FUP:en.

14:24, 11 September 2015

Richard Veldre: Vi får också frågor om hur vi tycker att det går. Janne undrar det till exempel. Och det är ju i princip en omöjlig fråga att svara på. Jag kan ju spekulera som alla andra, men lite ordning får vi ha i chatten ändå...

14:28, 11 September 2015

Richard Veldre: Min kollega Victor Jensen ska försöka svara på frågan om vilka vittnen som är/kommer vara viktiga. En fråga som Vera med flera har ställa. Återkommer.

14:28, 11 September 2015

Richard Veldre: Samtidigt är vi alltså inne på dagens sista förhör. Om det går lika snabbt som de tidigare kan vi ta tidig helg verkar det som.

14:29, 11 September 2015

Richard Veldre: Per-Erik Rinsell ställer frågorna, som ska handla om förrådet.

14:29, 11 September 2015

Richard Veldre: Vittnen berättar att han den 6 mars är på en promenad. På väg hem möter då den äldre brodern i en dörr. Klockan är 12 på natten. Eller strax över 12.
- I porten möter jag honom, säger vittnet.

14:30, 11 September 2015

Richard Veldre: - Han bär på en svart väska, säger vittnet.

14:31, 11 September 2015

Richard Veldre: Kommer du ihåg någon färg?
- Svart.

14:31, 11 September 2015

Richard Veldre: Det handlar alltså om ett manligt vittne som till polisen sagt att han såg den äldre brodern på mordnatten, något han alltså bekräftar nu.

14:31, 11 September 2015

Vera med flera: Vilka vittnen/vittnesuppgifter utefter skeenden anser ni kommer vara avgörande i denna utredningen

Victor Jensen: Svårt att svara på exakt. Det är ju flera pusselbitar som åklagarna menar ska leda fram till en fällande dom. Samtidigt finns det vittnen som är kallade av den yngre broderns försvarsadvokat som ska visa att den yngre brodern hoppade av mc innan de kom fram till brottsplatsen, enligt försvaret. Det kan ju också vara ett viktigt vittnen, beroende på vad som sägs.

14:32, 11 September 2015

Richard Veldre: Rinsell: Så du vilket material det var på väskan?
- Nej, han höll den i höger han.
Såg du vart han tog vägen?
- Han gick ner mot höger.
Ner mot Dalaberg centrum?
- Ja.

14:32, 11 September 2015

Richard Veldre: Rinsell färdig. Nu Hans Gaestadius, advokat för den äldre brodern.

14:33, 11 September 2015

Richard Veldre: I förhör säger du att väskan inte hade något handtag utan han höll den mot kroppen.
- Ja, om det är fast hand på väskan såg jag inte. Jag såg att han höll handen under väskan.

14:35, 11 September 2015

Richard Veldre: Ett målsägarbiträde ställer frågorna, hann inte uppfatta vem. Men så här lät det:

En kontrollfråga, den du möter är den äldre brodern. Hur vet du det?
- Jag har vetat vilka bröderna är sen de är små. vi har bott i samma område sen barnsben.
Hur kan du säga att det är den äldre brodern?
- Han såg mig i ansiktet och hejade på mig.
Det var ingen tvekan?
- Nej, det var det inte.

14:36, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu är förhöret med vittnet avslutat. Då ska nog rättegången var slut för i dag. Men det verkar ju lite udda. Minst sagt.

14:37, 11 September 2015

Richard Veldre: Rinsell har nu slarvat bort ett papper. Tydligen ska han återkalla ett par förhör som ska hållas på måndag. Men han hittar inte listan där namnen står.

14:38, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu är det extremt rörigt i rätten. Domaren Stefan Olsson ska försöka styra upp vilka förhör som ska hållas. Men Hans Gaestadius vill "inte spela ut sina kort" före åklagaren.

14:40, 11 September 2015

Richard Veldre: Men nu har man kommit överrens om att hålla kontakt efter förhandlingen. Så någon fortsättning på den här diskussionen lär vi inte få se.

14:40, 11 September 2015

Richard Veldre: Nej - nu rycker Rinsell ut igen!

14:41, 11 September 2015

Richard Veldre: Han har hittat listan.

14:41, 11 September 2015

Richard Veldre: Rinsell återkallar ett vittne som har suttit med på hela förhandlingen, sen ska personen ha tagit kontakt med andra personer.

14:41, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu blir det ännu mer huvudbry för Stefan Olsson som får lite strul med sin planering.
Hans Gaestadius verkar nöjd.
Claes Östlund likaså.
Rinsell har - efter pappersmissen - lutat sig tillbaka. Han verkar nöjd.

14:42, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu kastar sig målsägandebiträde in i diskussionen. Ska de få vara med i salen eller inte.
- Jag vet inte mer just nu. Jag har kontakt med ordningsvakter och polis. De är närvarande.

14:44, 11 September 2015

Mr J: Håller man på till kl 16.00 idag, och fortsätter på mån kl 09.00?

Victor Jensen: Man börjar på måndag klockan 9:00, då är vi med och direktrapporterar igen. Men dagens förhandlingen är nu slut.

14:44, 11 September 2015

Richard Veldre: Nu blåser Stefan Olsson helg!

14:44, 11 September 2015

Richard Veldre: För att återgå till rapporteringen - den mer seriösa åtminstone. Jag ska väl försöka på mig en sammfattning av den här dagen. Den har varit kort men väldigt intressant.

Men först ska ordningsvakten lotsa oss ut ur den sal vi sitter.

14:45, 11 September 2015

Pluttan: Vill tacka, ni gör ett toppenjobb!

Richard Veldre: Tack! Ni med.

14:48, 11 September 2015

Richard Veldre: Domaren har alltså tagit helg. Och det ska vi väl också göra så småningom. Min kollega Victor Jensen ska snart ut i FM-bandet för att rapportera till dom som inte hänger med här - hans röst hör ni på sverigesradio.se/vast

14:51, 11 September 2015

Nisse: Har det framgått om CM-meddelandet ("Du ska bara veta vad dom gjort mot oss") från en av de mordmisstänkta kom innan eller efter att den medåtalade installerade om sin dator?

Richard Veldre: Meddelandet kom vid 4-tiden på mordnatten. Och ominstallationen var först vid 10-11-tiden på förmiddagen. Så meddelandet kom före. Notera att ingen av de inblandade vill kännas vid mejlet, som alltså skickades via countermail.

14:52, 11 September 2015

gröngöling: oj oj, och detta skall ett antal lekmän sitta och bedömma. Det är väl bara en jurist? Garanterat hovätten nästa skall ni vara med där också? Tack för nu

Victor Jensen: Det är en utbildad jurist, lagmannen Stefan Olsson, och sedan tre nämndemän som dömer här i tingsrätten. I hovrätten är det tre utbildade jurister och två nämndemän. Det absolut mest sannolika är att det blir en rättegång i hovrätten. Oavsett utgång i tingsrätten kommer domen att överklagas, är min bedömning.

14:55, 11 September 2015

Richard Veldre: Sammanfattning fredag - dag 4 i trippemordsrättegången

Det var alltså första dagen då vittnen hördes. Vi fick också lyssna till förhöret med mannen som är misstänkt för medhjälp till mord. Vittnesförhören bekräftar ju uppgifter som många redan nämnts eller bekräftats av teknisk bevisning.

På eftermiddagen var det två vittnesförhör. En kvinna, som äger det förråd där både vapen och knark förvarades.

  • Hon bekräftade att den äldre brodern knackat på fönstret och ville låna telefonen. Hon hörde inte vad den äldre brodern ska ha sagt i telefonsamtalet.
  • I det andra förhöret på eftermiddagaen, med en man som ska ha sätt den äldre brodern, på mordnatten bekräftade han det för rätten. Mannen ska ha stött på den äldre brodern i en port och hälsat på honom.

Här är tidigare sammanfattningar från dagen.
  • Den medåtalade säger att han kontaktade den äldre brodern på hans vanliga telefon när han överlämnade vapnet. Alltså, menar mannens advokat, måste den äldre broderns telefon ha varit med honom på platsen – och inte, som åklagaren säger, på en helt annan adress.Det var alltså på adressen där vapnet överlämnades som åklagaren menar att de två oregistrerade telefonerna startades.
  • ​Mannen har lämnat lösenord till sina datorer, hårddisk och olika konton. Men de fungerar inte. Enligt mannen beror det på att mejlkonton är betaltjänster som stängs om man inte betalar. Lösenordet till hårddisken kommer han inte ihåg.
  • Mannen ska inte ha upplevt någon konstig stämning eller att något var på gång när han överlämnade vapnet. (En uppgift som går på tvärs med sin kompis förhör där han säger att han märker något är på gång).

Från tidigare i dag - två vittnesförhör
  • Det första vittnet säger att stämningen i bilen från Landetvetter var god.
  • Mannen säger också att man samlas i den äldre broderns lägenhet efter mordet. Man är ca 15 personer och man pratar om vem som utfört morden.
  • Den yngre brodern ska i lägenheten varit chockad och gråtit mycket.
  • Det andra vittnet pekar ut den åtalade kvinnan som en av skyttarna vid provskjutningen den 12 december, något som kvinnan förnekar.
  • Det andra vittnet säger att den yngre brodern verkade glad vid 02-tiden på mordnatten, på festen. Han pratade om resan och spelade tv-spel.

15:08, 11 September 2015

Uddevallaren: Kan vem som helst gå på rättegången? Jag har en vän som studerar juridik och funderar på att fråga om han vill gå dit med mig.

Richard Veldre: Ja, alla kan gå på rättegången. Men det har varit väldigt mycket folk vissa tidpunkter att några inte fått plats.

15:13, 11 September 2015

Richard Veldre: Rättegången är slut för dagen. Summeringen skriven. Och domare Stefan Olsson såg jag just spatsera ut ur tingsrätten. Då börjar det bli dags för mig att också blåsa helg.

Surfa in på sverigesradio.se/vast och lyssna på Victor Jensen som ger er en sammfattning där. Förhoppningsvis har han även någon nyhet med sig.

Vi syns på måndag. Klockan 08.45 varvar vi upp igen. Tack alla som hängt med under dagen!

15:15, 11 September 2015

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista