Bild ur haverikommisionens rapport om fartyget Nossan
1 av 3
Bild ur haverikommisionens rapport om fartyget Nossan, som visar barbords huvuddäck under vatten.

Därför gick Nossan på grund och sjönk

1:16 min

Det var en mycket allvarlig sjöolycka när fartyget Nossan gick på grund vid Stallbackabron i Trollhätte kanal i november i fjol.

– Det är ju en allvarlig olycka, eftersom fartyget sjönk och ställde sig på botten, turligt nog. Så det är en allvarlig olycka, säger utredningsledaren Rikard Sahl på Statens Haverikommission till P4 Väst.

Det var i november i fjol som, det 88 meter långa och 13 meter breda, fartyget Nossan tappade sin styrförmåga och gick på grund vid Stallbackabron i Trollhättan. Anledningen var problem med en ventil.

Fartyget fick då en reva på fyra gånger en meter under vattenlinjen, det gjorde att fartyget tog in vatten och sjönk.

Samtidigt som Haverikommissionen har utrett varför fartyget gick på grund har myndigheten också utrett räddningsarbetet. Där kommer viss kritik mot bland annat räddningstjänsten i Norra Älvsborg.

Enligt haverikommissionen saknades det en närmare planering av vad olyckor med fartyg kan tänkas medföra för behov av resurser, men också utbildningar och övningar.

Rickard Sahl, på Haverikommissionen, säger att räddningstjänsten först inte visste att de var ansvariga för insatsen, utan att de trodde att det var ett statligt ansvar.

– I det här fallet hade de inte full kontroll på att det var deras ansvar.

Vilken betydelse fick det för räddningsinsatsen?

– Den fördröjdes något. Men det hade ingen betydelse för utgången, säger Sahl.

Räddningstjänsten har deltagit i utredningen. Nu ska man gå igenom rapporten och man tar åt sig av kritiken, uppger räddningstjänsten för P4 Väst.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista