En av de tomhylsor som polisen hittat i utredningen av trippelmordet i Uddevalla. Foto: Polisen
En av de tomhylsor som polisen hittat i utredningen av trippelmordet i Uddevalla. I dag kommer tekniska experter höras om krutstänk som hittats på de misstänktas kläder. Foto: Polisen

Trippelmordet: Direktrapportering från rättegångsdag 7

1:49 min

Rättegången om trippelmordet i Uddevalla fortsätter och under dagen hördes poliser och tekniska experter.

Victor Jensen: God morgon! Dags för den sjunde dagen av rättegången om trippelmordet i Uddevalla. I dag är det dags för förhör med flera experter och poliser. Bland annat med en person som är expert på NFC, tidigare Statens kriminaltekniska laboratorium, och som ska förhöras om de krutrester som har hittats på brödernas kläder. Även en kriminaltekniker ska förhöras.

08:47, 22 September 2015

Richard Veldre: Vi sitter nu utanför rättssalen och väntar. Tre poliser är på plats och övervakar. Det är inte så mycket besökare på plats, just nu i alla fall. De ganska kommer de sista minuterna. Vi kör hela rättegångsdagen - och vill du lyssna på ljud så surfar du in på www.sverigesradio.se/vast där Victor Jensen kommer att höras.

Vill du lyssna i kapp på det vi har gjort tidigare - och även lyssna på inslagen från den 7 mars - kolla här: https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=125&grupp=21981

08:57, 22 September 2015

Victor Jensen: Dagens förhör ser ut som följer:
09:00 - Förhör med polisens yttre befäl som snabbt var på plats vid brottsplatsen.
09:30 - Förhör med polis som har genomfört flera husrannsakningar i bland annat förråd.
10:30 - Förhör med expert på NFC om de tändsatspartiklar som hittats på brödernas kläder, bland annat.
13:00 - Förhör med rättsläkare om
angående fynd i samband med rättsmedicinska obduktioner samt rättsmedicinsk platsundersökning.
13:45 - Förhör med en kriminaltekniker på polisen, hon har gjort undersökningen på brottsplatsen.
14:45 - Förhör med en IT-specialist på polisen som har gått igenom datamedia.

08:59, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu saknar vi bara en tolk eller två innan rättegången drar igång.

09:03, 22 September 2015

Richard Veldre: Samtliga åtalade är på plats förutom den kvinna som står åtalade för vapenbrott. Hon behöver inte vara här, men det vet ni redan.

09:04, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu ramlar de sista två tolkarna in i rättssalen. Det första vittnet är alltså polisens yttre befäl på mordnatten den 7 mars. Han har nu svurit vittnesed och förhör lär väl börja om någon sekund eller så.

09:05, 22 September 2015

Richard Veldre: Det är naturligtvis fullsatt i rättssalen där personal men också anhöriga sitter, men på läktaren är det glest. Halvfullt, och då är det fyra representanter från media.

09:06, 22 September 2015

Richard Veldre: Polisen berättar nu om sin yrkesroll som yttre befäl. På mordnatten kom han till jobbet tidigt morgon. Klockan 06.45 hade de möte och en överlämning.
- De hade varit lugnt, knappt några ingripanden trots att det var en fredagskväll.

09:08, 22 September 2015

Richard Veldre: Efter klockan sju börjar ingripandet.
- Vi är i fikarummet och då kommer det in en anrop på radion om att en joggare observerat två stycken, som vi får initialt berusade män, som ligger vid en parkeringsplats. Man tror att det kan ha varit ett bråk.

09:09, 22 September 2015

Richard Veldre: - Vi kommer till platsen och jag anländer som andra polisbil cirka 30 sekunder efter mina kollegor. Strax innan har det kommit ambulanser på plats.
- När jag kommer till platsen så får jag reda på ganska omgående att de hittat tre personer avlidna.

09:10, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu ska polisen berätta om sina iaktagelser.
- Man blir tagen av att det är tre döda på plats. Jag försöker bilda mig en uppfattning om det är någon jag känner igen.

09:11, 22 September 2015

Richard Veldre: - Jag går till bilen men jag ser inget ansikte för det är så mycket hår. Jag går till männen som ligger 30-40 meter bort.
- Jag känner inte igen dem, men de var väldigt lika vaxdockor. De hade ingen färg.

09:12, 22 September 2015

Richard Veldre: Hade du stött på offren tidigare?
- Ja.
Men du kunde inte känna igen dem?
- Nej.
Kunde du se hur de hade dödats?
- Nej, jag kunde se att det var blod på kropparna, undantaget kvinnan som jag inte tittade på så noga. Men jag kunde inte där och då säga att de var skjutna.

09:12, 22 September 2015

Richard Veldre: Det är åklagaren Viktoria Karlsson som ställer frågorna: Såg du något på bilen?
- Förardörren var öppen när vi kom till platsen. Passagerardörren hade ambulanspersonalen öppnat för att kunna ta puls.

09:13, 22 September 2015

mrs L: Varför är det tolkar där? Idag är det väl bara yrkesmän som skall vittna Och du skriver halvfult på läktaren hur många är det?

Victor Jensen: Tolkar är här för att alla som är här ska förstå vad som sägs under rättegången. Det är runt 15 åhörare på plats. Inne i rättssalen är det runt 40 personer totalt, inklusive åklagare, domare, advokater, misstänkta och så vidare.

09:14, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu får vi se en flygbild på brottsplatsen, polisen förklarar hur man spärrat av platsen.

09:14, 22 September 2015

Richard Veldre: - Trycket från allmänhet var från den yttre avspärrningen. På den andra sidan var det inga personer som rörde sig förutom media.

09:15, 22 September 2015

Richard Veldre: Fungerande avspärrningen?
- Visst, den lämnade en del att önska. Men vi gjorde så bra vi kunde med tanke på personalen.

09:16, 22 September 2015

Richard Veldre: - Vi hade ingen allmänhet som var framme vid avspärrningarna förutom vid den yttre avspärrningen.

09:16, 22 September 2015

Richard Veldre: - Kropparna låg fullt exponerade i runt en timma efter vi hade anlänt på plats. Vi stod där och funderade på om vi skulle täcka över dem. Vi var lite rädda att förstöra brottsplatsen.
- Jag tog kontakt med tekniknerna som var på väg och det var inga problem att täcka över dem. Vid 08.30-tiden täckte vi över dem.

09:17, 22 September 2015

Lars: I förra veckan var det ju någon av försvarsadvokaterna som ville ställa ytterligare frågor till någon av de misstänkta bröderna. Kommer detta att bli av? I så fall vilken dag?

Victor Jensen: Det var den äldre broderns advokat som förklarade att han ville ställa några kompletterande frågor. Det ska ske nu på fredag. Eventuell kan det ju bli fler frågor till brodern, eller till någon annan av de misstänkta.

09:19, 22 September 2015

Richard Veldre: - När jag rör mig på parkeringsplatsen, vid den yttre avspärrningen, så ropar de misstänkta bröderna på mig. De berättar att de misstänker att det är deras vänner som ligger där. De ber mig bekräfta det, men jag kan inte göra det.

09:20, 22 September 2015

Richard Veldre: - De berättar att de hade träffat offren tidigare under natten när de åkt från Landvetter.

09:20, 22 September 2015

Richard Veldre: Viktoria Karlsson: De står vid den yttre avspärrningen?
- Ja, det stämmer.

09:21, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu är Viktoria Karlsson färdig med sina frågor, målsägandebiträdena tar över. När bröderna står där, nämner de några namn?
- Inte vad jag kommer ihåg.

09:21, 22 September 2015

Richard Veldre: Då avslutas förhör med yttre befäl, som alltså var en av de första poliserna på plats. Han sa bland annat att han inte kände igen offren, trots att han träffat dem flera gånger tidigare.
- De såg ut som vaxdockor, sa han.

09:22, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu ska ytterligare en polis vittna. Han jobbar med span i Uddevalla, men är här för att vittna om en husrannsakan.

09:24, 22 September 2015

Richard Veldre: Per-Erik Rinsell, åklagare, ställer frågorna. Den sjunde mars, när och hur kom du in i utredningen?
- Jag var hemma, ledig. Vi skulle iväg med min familj. Då kollade jag min arbetstelefon och såg att min chef hade försökt kontakta mig.

Trädde du i tjänst?
- Ah, tjänst och tjänst. Men ett av offrens kompisar hörde av sig på morgonen och nämnde ett av offren.

Åker du in till stationen?
- Senare, vid lunch åkte jag in. Då hade jag haft ett par samtal med olika personer.

09:26, 22 September 2015

Magnus: kan man lyssna på rättegången live ?

Victor Jensen: Nej, förutom om man är på plats här i tingsrätten i Göteborg.

09:27, 22 September 2015

Richard Veldre: Polisen berättar nu att han haft kontakt med en av offrens kompisar under morddagen, på lördagen. Först vid 13 ska han ha fått bekräftat vilka som hade skjutits. Det ska han ha berättat för några/någon kompis.
- Inte före klockan 13, säger polisen.

09:29, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu redogöra polismannen för ett tillslag man gjorde mot en av de åtalade som bor i Ljungskile.
- Det luktade marijuana i lägenheten. Men det som var intressant var en nyckel som vi hittade. Man hade slipat bort serienumret på den så man inte skulle kunna spåra den.

09:30, 22 September 2015

Richard Veldre: - Den åtalade hade tidigare bott hos Uddevallahem, så vi chansar och åker till deras valv där de har alla låscylindrar. Nyckeln passar i en cylinder och vi vet då vilken adress den passar till.

09:31, 22 September 2015

Richard Veldre: - Nyckeln passar till källarförrådet, den passar i båda entrédörrarna och till ett förråd, säger polismannen.

09:32, 22 September 2015

Richard Veldre: Polismannen redogör för ytterligare en husrannsaken i Ljungskile folkhögskola.
- Här var det mer ordning, städat. En hel del dataprylar. Ingen narkotika men vi hittade en hel del vadderade kuvert.

09:36, 22 September 2015

Richard Veldre: - Där hittade vi också en nyckel, och den gick till deras tidigare lägenhet där de hade bott tillsammans.

09:36, 22 September 2015

Richard Veldre: Polisen misstänkte att männen skickade narkotika med post.
- Vi kontrollerade om männen skickat rek-brev men det var ingen större omfattning,men vi kunde också se att de hade beställt många frimärken och brev, säger polismannen.

09:38, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu är åklagaren färdig med sina frågor. Då tar advokat Smedberg, som företräder en av de åtalade, över frågorna och ifrågasätter om polismannen är säker på sina uppgifter. Tydligen ska polisen ha nämnt fynd i en husrannsakan, som inte stämmer.
- Det som står i protokollen stämmer, säger polismannen.

09:40, 22 September 2015

Richard Veldre: Intressanta uppgifter från polisen om hur man genom rent detektivarbete testat nycklar runt om i Uddevalla. Det hade Leif GW gillat.

09:41, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu kommer åklagaren Rinsell med att han ska presentera nya bevisuppgifter.

09:41, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu redogör Rinsell för de misstänkta brödernas längd: den yngre är är 16 centimeter längren än sin äldre bror.

09:43, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu läser Rinsell från FUP:en, det handlar om offrens historia. Han visar bilder på ett pass och olika datum då ett av offren ska ha varit utomlands.
Vi får se vad Rinsell gör för poäng av detta senare.

09:45, 22 September 2015

Richard Veldre: - Ett av offren befann sig alltså inte i Sverige när den äldre brodern uppgav att de hade gjort affärer tillsammans.

09:46, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu redogör Rinsell för det krypteringsprogram som den äldre brodern använt på sin telefon. Han har använt det sju gånger under februari, den sista gången var klockan 13 på lördagen den 7 mars.

09:49, 22 September 2015

Richard Veldre: Rinsell konstaterar att det inte går att se mellan vilka telefoner sms har skickats, men i telefonen finns två vanliga sms som pratar om krypteringsappen där man tipsar varandra om appen.

09:52, 22 September 2015

Victor Jensen: Åklagaren presenterar alltså ny bevisning, som på flera olika sätt går emot det som den äldre brodern har berättat. Bland annat presenterade åklagaren dokument som, enligt åklagaren, ska visa att ett av offren inte var i Sverige under den tiden som den äldre brodern har sagt att han och offret hade gjort affärer.

09:52, 22 September 2015

Richard Veldre: Rinsell har åkt på en riktig förkylning. Snörvlar och hostar om vart annat.

Men han visar nu en granskning över den datatrafik som den äldre brodern telefon ska ha gjort. Det är instagram, snapchat och messenger bland annat.

09:53, 22 September 2015

Richard Veldre: Vid 00.30-tiden på mordnatten loggade han in på sitt Bank-ID.
- Något anmärkningsvärt, säger Rinsell.

09:54, 22 September 2015

Richard Veldre: Rinsell fortsätter nu redogöra för den analys man har gjort av telefonen. Nu: wifi och bluetooth-uppkopplingar.

09:56, 22 September 2015

Richard Veldre: Rinsell läser nu innantill från ett protokoll. Och han läser a l l t. Så det tar ett par minuter av formalia innan han kommmer till själva resultaten av analysen.

09:59, 22 September 2015

Richard Veldre: Den äldre brodern har alltså inte kopplat upp sig till något wifi-nät efter att han landat i Sverige.

10:00, 22 September 2015

Richard Veldre: Rinsell är nu färdig med sin presentation av de nya uppgiferna. Hans Gaestadius pratar nu:
- De är inte i linje med det har min klient har sagt, därför har vi inlett en egen utredning. Min klient har i förhör sagt att den krypteringsappen har han använt betydligt fler gånger än de sju gånger som är noterade här.
- Vi är inte beredda att ställa frågor till experten idag. Och som sagt, vi behöver tillgång till telefonen.

10:03, 22 September 2015

Victor Jensen: Mycket upprörda känslor i salen nu.

10:05, 22 September 2015

Richard Veldre: I foajén står nu åklagarna Viktoria Karlsson och Per-Erik Rinsell och diskuterar med den äldre broderns advokat Hans Gaestadius om de nya uppgifterna som presenterades just nu.

Det är alltså så att Hans Gaestadius har startat en egen utredning om sin klients telefon.

10:09, 22 September 2015

Victor Jensen: En anhörig till offren som skriker när de två bröderna går ut ur rättssalen. Stämningen blir irriterad.

10:09, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu sitter jag 7-10 meter ifrån men stämningen mellan Gaestadius och åklagarna verkar vara förhållandevis god. Men Rinsell ser lite besvärad ut och tar sig lite för pannan.

10:10, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu är Gaestadius klar med sitt samtal och firma Karlsson och Rinsell börjar dividera tillsammans.

10:11, 22 September 2015

A: Varför är det upprört?

Victor Jensen: Det var en av de anhöriga till offren som reste sig upp och skrek på de bägge bröderna. Gick inte att höra exakt vad som sades förutom brödernas namn. Domaren fick gå in och lugna ner de anhöriga.

10:11, 22 September 2015

Richard Veldre: Det är någon sorts skolklass på besök i tingsrätten. Det är otroligt stimmigt i foajén just nu. Tänk er en matsal i en skola så är ni lite rätt ute.

10:12, 22 September 2015

mrs L: Vilka är det som är upprörda?

Victor Jensen: En anhörig till offren som ropade högt inne i salen.

10:12, 22 September 2015

Fröken S: Hur reagerade de åtalade på det utbrottet?

Richard Veldre: Målsägarbiträdena försökte lugna de anhöriga. Men de misstänkta leddes ut väldigt snabbt. Den äldre brodern, som tittade kort på de anhöriga, verkade oberörd. Givet att jag hann se honom i 2 sekunder innan han vakterna ledde honom ut ur rättssalen.

10:14, 22 September 2015

Danne : Varför är de irriterat? Och va var de som skrikits? Nån som gjort något fel?

Richard Veldre: Oklart om de reagerade på någon uppgift som presenterats. Men en anhörig, oklart vem, skrek något jag inte hörde och sen förklarade att "Jag har respekt för rätten, men inte för honom".

10:15, 22 September 2015

Ballo: Hej! Förstår du syftet med wifi mm

Richard Veldre: Nej, inte direkt. Men jag tror att Rinsell var noga med att gå igenom allt i den nya bevisningen. Och just wifin tillförde ingenting.

10:17, 22 September 2015

Richard Veldre: Det står alltså klart att under den knappa vecka som förhandlingen har tagit paus så har polisarbetet fortsatt. Ny teknisk utredning har slutförts, något som åklagarna fick tillgång till i går kväll. Dessutom, om jag inte uppfattade det fel, så ska den äldre brodern förhörts på nytt.

10:18, 22 September 2015

Fröken S: Jag upplever att det finns en starkare misstanke mot den äldre brodern. Stämmer det?

Richard Veldre: Enligt åklagarens presentation så är det den äldre brodern som har varit mer aktiv under mordnatten, genom att stämma träff med offren till exempel. Det är också han som säger att han inte alls har varit på mordplatsen. Han säger ju att han lejt några rånare. Så åklagaren försöker nu att bevisa att han kommit med fel uppgifter, att hans historia inte går ihop. Den yngre brodern bekräftar det som hänt under natten men säger att han lämnats av vid sjukhuset och att han först efter skotten sprang till mordplatsen. Han pekar ju i princip ut sin bror sin bror också. Åklagarens vill ju bevisa att båda bröderna har varit inblandade i trippemordet. Men mycket handlar nu om att motbevisa den äldre brodern. Därför är fokus mer på honom just nu.

10:25, 22 September 2015

Maja: Är det paus nu ? Dom tar väl inte ut bröderna annars ?

Richard Veldre: Det var när domaren utlyste paus som det uppstod ett mindre tumult i rättssalen. Men nu är vi på väg in i säkerhetssalen igen.

10:25, 22 September 2015

Emilia: Hej!! Tusen tack för riktig bra uppdatering under rättegångsdagarna! Ni är grymma :) jag förstod inte riktigt den nya bevisningen gällande telefonen och på vilket sätt detta går emot vad den äldre brodern tidigare sagt?

Richard Veldre: Den äldre brodern säger att han haft kontakt med rånarna genom en krypteringsapp på mordnatten. Men enligt åklagaren har han bara använt appen sju gånger under hela februari.

10:29, 22 September 2015

Nille : Kunde inte Rinsell och co se exakt vilka datum krypteringsmailen används?

Richard Veldre: Jo, det kunde man se. Och enligt åklagaren har den äldre brodern använt krypteringsappen sju gånger under februari. Varav en gång dagen efter morddagen.

10:29, 22 September 2015

Nille: Är åhöraren som skrek välkommen tillbaks in till rättssalen?

Victor Jensen: Ja, enligt domaren. Om personen kan vara lugn framöver, annars får personen inte vara kvar i rättssalen.

10:34, 22 September 2015

Mr J: Tittar bröderna någonting åt dom anhöriga till offren ?

Victor Jensen: Inte så mycket vad jag har sett, men när det blev upprört nu i början av pausen tittade bröderna mot personen som skrek.

10:34, 22 September 2015

A: Vad händer i salen nu? Är det allmänt rörigt idag?

Victor Jensen: Just nu sitter vi utanför salen och det är lugnt där. Är flera uniformerade poliser som finns på plats. Men det som hände i pausen var första gången som det blev upprört inne i rättssalen.

10:36, 22 September 2015

Victor Jensen: Lugnt nu när alla tar plats för att fortsätta rättegången.

10:37, 22 September 2015

Richard Veldre: En expert från NFC ska nu höras via länk från Linköping. Men det strular med tekniken, därför väntar vi nu återigen.

Domaren Stefan Olsson berättar nu återigen om att det ska vara ordning i salen.
- Kan man inte sitta still och vara tyst så kommer jag be den personen att gå ut. Jag vill att ni respekterar den här ordningen. Jag kommer inte ge ut en varning igen, det har jag redan gjort. Det här är allvar och jag menar allvar.

10:41, 22 September 2015

Cecilia: Hej! Vi undrar om skolklassen är på plats under rättegången? Känns ju väldigt konstigt.. Oklart.

Richard Veldre: De är inte på den här rättegången utan går på andra. Men det var ganska stimmigt i foajén, minst sagt.

10:45, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu är NFC-experten på plats via länk. Han svär nu vittnesed.

10:45, 22 September 2015

Nille: Men nya bevisningen som presenterats måste väl vara en jätte-fjäder i hatten för åklagarna. Äldre brodern har ju hävdat att stor del av kommunikationen med "rånarna" skett via appen. Han har även sagt att dom alltid skickar så korta meddelanden till varandra som möjligt. Det lär ju bli svårt för äldre brodern att förklara hur han hållit all kontakt med (med enbart korta meddelanden) "rånarna" genom att bara ha skickat 6-7 meddelanden totalt

Victor Jensen: Den äldre broderns försvarsadvokat sade precis innan pausen att försvaret kommer göra en egen undersökning, eftersom man menar att polisen utredning inte är rätt. Så det återstår att se vad man kommer fram till här.

10:50, 22 September 2015

Victor Jensen: NFC-expert får nu frågor om hur undersökningen görs. Han visar med hjälp av en modell av en patron och kula vad det är man har undersökt. Han säger att studier visar att det är osannolikt att hitta tändsatspartiklar på personer som inte har haft med vapen eller vapenrelaterade material att göra.

10:54, 22 September 2015

Richard Veldre: Åklagaren Viktoria Karlsson ställer frågorna. Och det ska alltså handla om krutstänk som hittats på brödernas kläder. Rent formellt kallar man alltså det tändsatspartiklar.

10:54, 22 September 2015

Richard Veldre: Efter visst strul med internetuppkoppling/dator så är jag nu tillbaka. Men lugn, ni har inte missat något. NFC-experten redogör nu för metoden man använder.

10:55, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu har vi klassikern "expert möter allmänhet" i rättssalen. Det är inte helt lätt att förstå expertisen i den här frågan. Domaren Stefan Olsson ställer nu lite kontrollfrågor men verkar inte mycket klokare.

10:57, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu krånglar vi till det ännu mer: man pratar också om primär och sekundär överföring.
Avfyrar man ett vapen så är det en primär överföring, hälsar vapenskjutaren på en person så kan tändsatspartiklar föras över.
- Det är fullt möjligt.

På kläder?
- I små mängder, säger experten.

11:00, 22 September 2015

Richard Veldre: Men fynden på den sekundära platsen är naturligtvis beroende av den primära.

11:01, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu frågar Viktoria Karlsson om hur länge tändsatspartiklar är kvar på kroppen.

- På händer har man en halveringstid på 30-60 minuter. På klädesplagg har man gjort några försök men inget jag känner till som publicerats. Men det trillar av relativt snabbt, beroende lite på klädstruktur.

11:03, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu börjar det bläddras i FUP:en, där Viktoria Karlsson tar fram den rapport som NFC skrivit. Det handlar om kläderna som de misstänkta bröderna bar när de greps.

11:05, 22 September 2015

Richard Veldre: - Man tar ytor som bedöms vara närmast skjutvapnet. Där har man som störst förväntan att hitta tändsatspartiklar. Det handlar om ärmarna och även fickor, där man kan tro att man förvarat ett skjutvapen.

11:06, 22 September 2015

Fröken S: Hur ser de åtalade ut? Långhåriga,orakade, häktets kläder osv?

Victor Jensen: De är kortklippta och de tre som är häktade, sitter i häktets gröna kläder. De ser lugna ut och följer med i det som sägs under rättegången.

11:07, 22 September 2015

Richard Veldre: Sammanlagt har man hittat två partiklar på den äldre broderns kläder, därför har NFC valt att inte dra några växlar på det resultatet. Grad 0, alltså.

11:08, 22 September 2015

Richard Veldre: När det gäller den yngre broderns kläder har man hittat åtta tändsatspartiklar på jackan respektive två på jeansen. Åklagaren Viktoria Karlsson frågar nu om partiklarna kan komma ifrån en startpistol.
- Om man inte rör jackan efter skjutningen kan partiklarna finnas kvar. Men använder man den i vardagligt bruk är det inte förväntat att de sitter kvar.

11:12, 22 September 2015

Richard Veldre: NFC graderar fyndet på den yngre broderns kläder till +1. Varför inte grad 2 undrar åklagaren.
- Det är lite svårt att generalisera men det rör sig om ett 15-tal partiklar och uppåt. Men det beror på.

11:14, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu till gummihandagen på motorcykeln. Där är resultaten +2.
- I det här fallet har vi tejpat av partiklarna. Det innebär att vi tagit partiklar som finns på ytan. Sammanlagt har vi hittat 17 tändsatspartiklar.

11:15, 22 September 2015

Richard Veldre: - Det här är ett material som man bedömer att partiklar skulle trilla av relativt snabbt, om det hade använts.

11:16, 22 September 2015

Victor Jensen: Får frågan om den äldre brodern kan dömas för något annat brott än mord, till exempel skyddande av brottsling eller anstiftan. Det med tanke på hans berättelse att han "anlitat" rånare för att råna ett av offren och att brodern menar att det är rånarna som har begått morden.

Det är upp till tingsrätten att bestäma, men det brott som den åtalade döms för måste finnas med i åklagarnas gärningsbeskrivning (den finns i åtalet) och där står det inget om just anstiftan eller skyddande av brottsling, till exempel.

Följande skriver Högsta domstolen, rent generellt:
Det är inte tillåtet för domstolen att döma för ett brott som inte omfattas av den beskrivning av gärningen som åklagaren har lämnat i stämningen. Vilka brott en gärningsbeskrivning innefattar måste domstolen bedöma från fall till fall. Domstolen måste alltså tolka gärningsbeskrivningen, bl.a. mot bakgrund av de lagbestämmelser som åklagaren har angett. Det är viktigt att den som är åtalad får veta vilket eller vilka brott som han eller hon kan dömas för. Domen får inte komma som en överraskning för henne eller honom.

11:20, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu till hjälmarna, som åklagaren menar har burits av bröderna på väg från mordplatsen.
- Där har vi gjort bedömningen att det ändå är så många partiklar att det talar i någon mån för att hjämen varit i närheten av ett skjutvapen eller någon som skjutit.

11:22, 22 September 2015

Richard Veldre: Inga nyheter när NFC-experten hörs. Det här pratade Rinsell om redan när åtalet presenterades i augusti.

11:23, 22 September 2015

Richard Veldre: Den yngre broderns advokat ställer nu frågorna.
Hur många partiklar kan en person som avlossat 9-10 skott ha på sig något dygn efter?
- Det är många aspekter. Om det till exempel blåser behöver det inte kommma så många partiklar på skytten.

11:26, 22 September 2015

Richard Veldre: Grad +1 var en viss övervikt för en hypotes, betyder det 55-45?
- Nej, det är 6-6000 gånger troligare att få de resultaten om huvudhypotesen stämmer än om den inte gör det.

11:27, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu hamnar rätten återigen i en diskussion om NFC:s värderingsskala. Per-Erik Rinsell tar sig för pannan och domaren Stefan Olsson försöker förstå hur metoden fungerar.

11:29, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu ska den yngre broderns advokat ställa fler frågor.
Tre av partiklarna som påvisades på hjälmen har sådan typ av sammansättning som bland annat förekommer i polisens tjänsteammunition. Så av fem partiklar så har tre en annan sammasättning. Kan du förklara det?
- Det spelar ingen roll vilken typ. Då har både de 2 och de andra 3 sammansättning som gör att man vet att det är en tändsatspartikel. Sen har vi värderat hur troligt det är om hjälmen varit i närheten av ett skjutvapen.

11:33, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu håller experten en utläggning. Domaren Stefan Olsson säger nu att han förstår mindre än tidigare.

11:34, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu ska experten dra allt igen.

- Vi kan inte binda partiklar till en viss hylsa. men vi kan säga en en sådan typ.
- I ett vapen kan man skjuta med olika typ av ammunition. Det kan bli minneseffekter i ett vapen. När man skjuter ett vapen sprids ett stort moln av partiklar. Om man byter patroner så kan man få en blandning av partiklar.

11:36, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu ska experten dra allt igen.

- Vi kan inte binda partiklar till en viss hylsa. men vi kan säga en en sådan typ.
- I ett vapen kan man skjuta med olika typ av ammunition. Det kan bli minneseffekter i ett vapen. När man skjuter ett vapen sprids ett stort moln av partiklar. Om man byter patroner så kan man få en blandning av partiklar.

11:36, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu är förhöret avslutat. Och ska man summera hur det var med ett ord: Rörigt.

Det är inte helt lätt att hänga med i metodlära, det står helt klart. Och värre är det att förklara.

Men kort; NFC bedömer hur troligt det är att ett visst klädesplagg varit i närheten av ett vapen. Man bedömer det i en skala från -4 till +4, där plus fyra är att sannolikheten att ett föremål varit i närheten är över en miljon gånger.

(Och med det sagt: jag får hoppas att någon från NFC inte läser chatten. För min föklaring är högst lekmannamässig.)

11:38, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu ska den äldre brodern höras igen. Det ska, enligt åklagaren, ta ett par minuter.

11:41, 22 September 2015

Richard Veldre: Men då bryter Hans Gaestadius in.

11:41, 22 September 2015

Richard Veldre: Han vill avvakta den utredning som vi har inlett, säger Gaestadius.

11:41, 22 September 2015

Richard Veldre: Jaha, då är det inte värt att starta bandspelaren, konstaterar Stefan Olsson.

11:41, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu ställde sig en av åhörarna upp och sa "svin" när den äldre brodern gick ut ur rättssalen. Men det var kontrollerat, lågmält.

11:43, 22 September 2015

Richard Veldre: Rättegången har tagit paus. Men ska försöka göra en sammanfattning över förmiddagen. Den kommer om ett par minuter.

11:45, 22 September 2015

Maja: Du säger t. När d e paus nu va ? Kan ju inte missa ngt ��

Victor Jensen: Det är lunchpaus till kl 13 nu.

11:46, 22 September 2015

Victor Jensen: Det har varit en dramatisk förmiddag i rättegången om trippelmordet i Uddevalla. Dels har det varit mycket upprörda känslor i rättssalen och dels har åklagarna presenterat ny teknisk bevisning som kan få betydelse för tingsrättens dom.

Åklagarnas nya bevisning består bland annat av att polisen har gått igenom den äldre broderns mobiltelefon och där kunnat visa att brodern inte alls har använt en mobil-app på samma sätt som brodern sagt i förhör. Enligt brodern använde han krypterings-appen för att kontakta de rånarna som han menar har utfört trippelmord. Men åklagarna menar att appen inte alls använts så mycket. Det skulle alltså tala emot den äldre broderns berättelse. Men nu ska mannens försvarsadvokat göra en egen utredning kring detta.

Dessutom har åklagarna dokument som, enligt åklagarna, ska visa att ett av offren inte var i Sverige under den tiden som den äldre brodern har sagt att han och offret hade gjort affärer. Åklagaren vill med det visa att den delen av den äldre broderns berättelse inte är sann.

11:49, 22 September 2015

Richard Veldre: Trippelmordsrättegången 22 september

  • Yttre befäl hördes först på morgonen. Han berättade att han inte kände igen offren, trots att han kände personerna sen innan. De såg ut som vaxdockor, säger han.
  • Det andra vittnet, en polis från span i Uddevalla, berättade bland annat om hur man hittat slipade nycklar i de misstänktas hem och hur man hittade rätt. Leif GW hade varit stolt, konstaterar jag.
  • Åklagaren presenterade ny teknisk bevisning. Bland annat, menade man, kan man nu bevisa att den krypteringsapp som den äldre brodern säger sig ha kommunicerat med rånarna om bara använts sju gånger under februari. Det fick den äldre broderns advokat Hans Gaestadius att berätta att de nu inlett en egen undersökning.
  • Den äldre brodern hävdar att han har använt krypteringsappen betydligt fler gånger.
  • Sist ut på förmiddagen; en expert från NFC. Man har hittat tändsatspartiklar på de misstänkta brödernas kläder. Något som i ett fall graderas till +2

11:51, 22 September 2015

Richard Veldre: Återigen i rättssalen där rättsläkaren ska vittna om de fynd han har gjort. Nu: vittnesed.

13:03, 22 September 2015

Mm: Är det rättegång imon med?

Victor Jensen: Nej, det är några dagars paus. På fredag är det dags igen för rättegång.

13:05, 22 September 2015

Ballo: Bra sammanfattning. Svårt å hänga med i turerna emellanåt. Nu är man me i matchen igen.

Victor Jensen: Tack, vi försöker sammanfatta så gott det går. Men är mycket detaljer som ska hinnas med i samband med förhören.

13:06, 22 September 2015

Ballo: Bra sammanfattning. Svårt å hänga med i turerna emellanåt. Nu är man me i matchen igen.

Victor Jensen: Tack, vi försöker sammanfatta så gott det går. Men är mycket detaljer som ska hinnas med i samband med förhören.

13:06, 22 September 2015

Richard Veldre: Rättsläkaren berättar nu att han var på plats den 7 mars, han genomförde också obduktionen av det kvinnliga offret. Han var andreläkare när ett av de manliga offren obducerades och han var också i tjänst när den tredje personen obducerades.

13:07, 22 September 2015

Richard Veldre: Han var på plats klockan 10 den 7 mars.
- Dels var det två avlidna män som låg utomhus, de undersökte vi inte just då. Därför restes ett tält. Vi flyttade dem ett par meter in i tältet och undersökte dem i tältet.
- När det gäller det kvinnliga offret gjorde vi samma sak. Vi lyfte ur henne ur bilen till ett tält.

13:08, 22 September 2015

Richard Veldre: Rinsell: Vad var er bedömningen för tid av brottet?
- Det absolut viktigaste är kropptemperaturen och den omgivande temperaturen. Sen gör man en uppskattning utifrån hur kroppen kylts ner.

13:10, 22 September 2015

Richard Veldre: - Vi kunde räkna ut att dödstillfället var nio timmar tidigare +/- 2,5 timmar. Så 6-12 timmar, och vi mätte vid 10.30 cirka.

13:12, 22 September 2015

Victor Jensen: Nu står det också klart att den IT-expert på polisen, som skulle förhörts i dag, inte kommer att förhöras i dag. Anledningen är att den äldre brodern inte vill svara på några frågor innan hans försvar har genomfört en egen utredning av broderns mobiltelefon och en krypteringsapp. Enligt den äldre brodern ska han ha använt appen för att ta kontakt med de rånare som han hade "anlitat" för att råna ett av offren. men polisen utredning visar att appen inte alls använt lika mycket som brodern säger.

13:13, 22 September 2015

gröngöling: ni är absolut super, något som impar enormt är att ni ovanpå allt får fingrarna att träffa rätt så snabbt hela tiden

Victor Jensen: Tack, vi försöker så gott vi kan.

13:13, 22 September 2015

Richard Veldre: Rinsell: Då går vi över till obduktionsprotokollen. Först ett av de manliga offren. Det finns ett flertal skottskador specificerade, går det att säga vilken som orsakade personens död?
- Ja, det finns två skottskador. En som går in i kinden och ut vid tinningen. Och sen en som går in i halsen och går ut i hjässan. De två har orsakat döden.

13:13, 22 September 2015

Richard Veldre: Kan du säga något om riktningen?
- Det finns två skott som kommer framifrån och går rakt bakåt. Sen finns det ett som går in i kinden och uppåt, den går från höger till vänster. Sen är det en på halsens framsidan, som går rakt in i halsen och uppåt, ut i skallen.

13:15, 22 September 2015

Richard Veldre: Går det att säga något utifrån era fynd? Skott på långt håll eller typ av vapen?
- Skottskadan ger inget stöd för sådana slutsatser. Vi kan inte säga något om avståndet. Det är inte ovanligt.

Vad skulle krävas om ni skulle säga något om avståndet?
- Dels är det utseende på såret, om vapnets mynning har legat mot huden. Då tränger gaser in under huden och fläker upp den. Men tänker man pistol och man backar 10 centimeter så blir det ett fint hål
- Det andra, som är lite vanskligt att säga något om, så förbränns inte allt krut. De resterna kan nå fram till huden. Då kan man se att det är ett närskott, eller att vapnet varit nära. Men det är inte helt ett säkert tecken.

13:18, 22 September 2015

Richard Veldre: När det gäller det här offret, går det att säga någoting om dödsförloppet?
- Som jag sa, så var det två skott som gått igenom hjärnan. De har varit omedelbart dödande.

13:19, 22 September 2015

Richard Veldre: Rinsell: Då går vi över till det andra manlige offret. Kan du berätta för oss vilka skott som orsakade döden?
- Den skadad som var mest allvarlig var skadan i magregionen. I det här fallet har det inte varit en direkt död. Hur långt förloppet var kan jag inte säga.

13:22, 22 September 2015

Richard Veldre: Kan du säga något om avstånd?
- Nej, det kan jag inte.

13:23, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu om det kvinnliga offret.
- Det är ett skott som gått in i huvudet.

Du har varit på platsen och genomfört odbuktionen. Är anträffandeplatsen samma som dödsplatsen?
- Tittar man bara på de rättsmedicinska fynden så kan jag inte utala mig utan jag måste titta på omständigheterna.
- Tar man med att hon satt i bilen och man hittat märken i bilen så kan jag säga det. Men när det gäller de två männen så kan jag inte rättsmedicinskt säga något om det.

13:25, 22 September 2015

Victor Jensen: Känslosamt inne i rättssalen nu. Flera personer som gråter när rättsläkaren går igenom skadorna på offren.

13:25, 22 September 2015

Richard Veldre: Då är förhöret med rättsläkaren avslutat. Han sa inget utöver det vi redan vet.

13:26, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu ska den polis som genomförde den tekniska undersökningen av brottsplatsen höras.

13:27, 22 September 2015

Richard Veldre: Viktoria Karlsson, åklagaren ställer frågorna. Teknikern ska först börja med att berätta om sin bakgrund.

13:28, 22 September 2015

Richard Veldre: Berätta om vad ni gör när ni kommer till brottsplatsen?
- Den 7 mars hade jag dagtjänst men fick påringning tidigt på morgonen om ett trippelmord i Uddevalla. Vi tog kontakt med polis på platsen för att se vad som hade gjorts.
- I samråd kom vi överrens om att täcka över kropparna.

13:30, 22 September 2015

Richard Veldre: - När vi kom upp så översiktsdokumenterade vi platsen. Där och då delade vi upp offren mellan oss. Sen började jag och min kollega systematiskt att dokumentera spår.

13:32, 22 September 2015

Uddevalla : Reagerade den äldre brodern på att en anhörig ropade svin till honom?

Richard Veldre: Jag var nog lite otydligt. Det var alltså på läktarplats som en person gick nära glaset och sa "svin". Men det hördes inte in i rättssalen.

13:32, 22 September 2015

Richard Veldre: Teknikern redogör nu för hur man flyttade kropparna in i tältet och fortsatte utredningen. Man kollade efter tändsatspartiklar, fickor och satte handskar på händerna. Sen kom rättsläkaren och genomförde en första undersökning.

13:34, 22 September 2015

Richard Veldre: Teknikern redogör nu för hur man flyttade kropparna in i tältet och fortsatte utredningen. Man kollade efter tändsatspartiklar, fickor och satte handskar på händerna. Sen kom rättsläkaren och genomförde en första undersökning.

13:34, 22 September 2015

Richard Veldre: - Efter att kropparna var borta granskade vi området en gång till för att se om vi kunde hitta något ytterligare.
- Sen kom två hundar för att söka i området. Vi processade brottsplatsen väldigt systematiskt och effektivt.

13:35, 22 September 2015

Richard Veldre: - När man går in och arbetar på en brottsplats där det har hänt ett allvarligt brott så är man väldigt fokuserad. Känslor försöker man inte ha just då.

Gör du några reflektioner av brottsplatsen?
- Det är en lämplig mötesplats.

13:36, 22 September 2015

Richard Veldre: En av era slutsatser är att skottlossningen är "oväntad". Vad grundar ni det på?
- Just att den kom oväntad är att ett av offren har en cigarettändare i handen. Hade det varit bråk hade han inte haft den i handen. Det finns inga tecken på bråk. Det finns inga tecken på att de manliga offren varit beväpnade. Det finns inga tecken på moteld. Därav slutsatsen.
- I bilen hittades heller inget vapen eller något som tydde på motsatsen. Hon var inte beredd på detta.

13:37, 22 September 2015

Richard Veldre: - Sitter man i bilen där det kvinnliga offret satt så ser man inte platsen där de manliga offretn var, berättar polisens tekniker för rätten.

13:40, 22 September 2015

Richard Veldre: - Vi har skrivit att det handlar om närskott. Det grundar vi oss på hylsornas placering kontra kropparnas placering.

13:40, 22 September 2015

Richard Veldre: - Det har varit en bra träffbild i kropparna. Fyra skott i de manliga offren och ett i kvinnan. Det har avlossats fler skott på platsen men de vet vi inte var de träffat.

13:42, 22 September 2015

Richard Veldre: - Patronhylsorna är väl samlade. Skytten kan inte ha varit så långt bort. Inte påsittande men ändå nära, säger teknikern.

13:42, 22 September 2015

Richard Veldre: - Båda de manliga offren har inte förflyttat sig särskilt långt när skottlossningen börjat. Det kan finnas flera anledningar till det. De kanske inte har hunnit flytta sig när skotten avlossades, vilket vi tror.
- Men man kan inte utesluta att det har funnits fler personer på platsen och att offren känt sig hotade.

13:46, 22 September 2015

Richard Veldre: På platsen finns två hela patronhylsor. Har du någon kommentar?
- Redan initialt begärde vi många undersökningar. Vi har inte fått alla svar, men vi har fått bekräftat att patronhylsorna som hittats på marken också har suttit i ett vapen. Varför de hamnat på marken vet vi inte.

13:49, 22 September 2015

Richard Veldre: När det gäller det kvinnliga offret så är brottsplatsen och fyndplats samma plats. Det samma gäller de manliga offren. De har inte förflyttats.

13:50, 22 September 2015

Richard Veldre: Ordningsföljden på skotten kan vi inte säga.

13:50, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu ska den yngre broderns advokat Claes Östlund ställa fråga. Kan ni säga om det var en eller två gärningsmän?
- Det kan vi inte säga. De spår vi säkrat går in på offren. Rent erfarenhetsmässigt så går det för en person att hantera två vapen men det är svårt. Men vi tror att det har varit två gärningsmän eller fler.

13:52, 22 September 2015

mrs L: Nämner de någonting om att det måste ha varit 2 st vapen?

Victor Jensen: Ja, det är två vapen som har använts. Enligt teknikern är bedömningen att det är minst två gärningspersoner, eftersom det till exempel är just två olika vapen som har använts.

13:54, 22 September 2015

Victor Jensen: Liten sammanfattning av förhandlingen från lunchpausen tills nu:
Först vittnade en rättsläkare. Han var vid mordplatsen och undersökte offren. Han berättade vilka skador offren hade, bland annat att ett av offren blev skjuten med två skott i huvudet. I samband med det här började också flera personer i rättssalen att gråta.

Därefter förhördes en kriminaltekniker som undersökte mordplatsen. Hon berättade om hur flera tekniker undersökte brottsplatsen, bland annat med hjälp av hund. Tekniker sade att de upplevde det som att skottlossningen verkar ha varit oväntat. Bland annat på grund av att ett av offren fortfarande hade en tändare i handen när han dog.

Enligt tekniker avlossades skotten på nära håll, det kan man se på grund av hylsornas och kropparnas placering. Enligt tekniker är bedömningen att det är minst två gärningspersoner, eftersom det till exempel har använts två olika vapen.

13:57, 22 September 2015

Richard Veldre: Rätten har utlyst en paus. Förhöret med IT-experten har alltså ställts in eftersom Hans Gaestadius ska låta göra en egen utredning först.

Därför ska rätten nu gå igenom personalia, det vill säga de misstänktas levnadsförhållanden. Men den delen inleds om 20 minuter.

13:59, 22 September 2015

Richard Veldre: Åter i rättssalen, personalia. Förbered er inte på någon sprakande tillställning direkt. Eventuell belastningsregister ska läsas upp, domar och straff.

14:25, 22 September 2015

Victor Jensen: Man kan konstatera att den äldre brodern samtalar mer med sin försvarsadvokat än vad den yngre brodern pratar med sin advokat.

14:25, 22 September 2015

Richard Veldre: Det handlar nu om den äldre brodern. Vi får en halvt detaljerad redovisning som gjorts, bland annat från frivården.

14:28, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu pratar den äldre brodern om sitt kriminella liv. Han säger att det har varit svårt att sluta när han bor i Uddevalla.
- När jag kommer ut kommer jag inte bo i Uddevalla, säger han.

Men du anser inte att du behöver någon hjälp? frågar domaren Stefan Olsson.
- Nej.

14:30, 22 September 2015

mrs L: Har jag fattat det rätt? Att det som NFC experten säger är att de misstänkta bröderna varit i närheten av något skjutvapen men att det inte styrker just de vapen som åklakaren påstår att offren blivit skjutna med??

Victor Jensen: Det är korrekt. Enligt NFC-experten så kan man se att tändsatspartiklarna kan komma från mordvapnen, men det går inte att säga säkert. Anledningen är att samma sorts tändsatspartiklar kan komma från flera olika vapen.

14:31, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu den yngre brodern. Han är dömd för bland annat misshandel och rån sedan tidigare. Nu redogörs för mannens umgängeskrets etcetera.

14:32, 22 September 2015

Thomas: Resonerar den äldre brodern på ett närvöst eller engagerat sätt med sin advokat?

Victor Jensen: Mer engagerat än nervöst, skulle jag säga. Han pratade nyss med sin advokat och gestikulerade då en del med sina händer.

14:32, 22 September 2015

Richard Veldre: Domaren Stefan Olsson: Det pratas om missbruk, hur såg det ut?
- Det fanns ett missbruk, framför allt spice, svarar den yngre brodern.

Hur ser du på framtiden?
- Nu när jag är ren är det lätt att lägga av, när man inte har abstinens.

Skulle du behöva hjälp?
- Nej, inte som det känns nu.

14:34, 22 September 2015

Richard Veldre: Vad har du för framtidsplaner?
- Jag jobbar som ställningsbyggare i fem månader och skadade ryggen. Sen dess har jag varit arbetssökande. Jag lever på försäkringskassan.

14:34, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu fick vi precis höra om en av den medåtalade männen, som tidigare var drogliberal. Men nu säger han att han ändrats sig på den punkten.
- Det är inget jag tänker fortsätta med. Jag har fått bra medicin nu, säger han.

14:39, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu om den fjärde mannen, som är med via länk. Man får en ganska omfattande och närgången beskrivning om hans liv och leverne. Han har under häktningen uttryckt att han vill bort från sitt drogliv och fortsätta studera.

14:44, 22 September 2015

Richard Veldre: Han ångrar det som har hänt men säger samtidigt att mycket positivt har hänt efter det här. Han har sökt hjälp och säger att han inte känner något sug efter droger.

14:48, 22 September 2015

Richard Veldre: Mannen lever med skyddad adress. Vad har det inneburit för dig, undrar domaren.
- Ja, jag har träffat min familj lite. Och sen har jag inte haft något umgänge. Jag har flyttat runt en hel del så jag har inte hunnit få något umgänge.

14:52, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu är personalian färdigt. Och domaren ska nu gå igenom planeringen framåt. Fredag, måndag och tisdag är alltså dagarna att skriva upp.

14:54, 22 September 2015

Richard Veldre: Nu diskuterar Hans Gaestadius med domaren om när den egna utredningen kan vara färdigt.
- Allt hänger i luften, jag kan inte föreställa mig att den är färdig på fredag.

14:58, 22 September 2015

Richard Veldre: Det är lite käbbel fram och tillbaka. Ingen verkar veta någonting om vad som ska hända. Men klart är att på fredags ska fler förhör hållas. Sen hur det blir på måndag och/eller tisdag hänger i luften.

15:01, 22 September 2015

Richard Veldre: Efter denna ganska långrandiga avslutning så är nu rättegångsdagen slut. Vi kommer tillbaka på fredag. Då blir det fler förhör, bland annat ska den taxichauffören som säger sig ha sett en person hoppa av en motorcykel på mordnatten höras.

Läs mer på www.sverigesradio.se/vast

Återigen; tack för alla frågor och diskussion. Glöm nu inte att hänga med på fredag - då kör vi igen.

15:09, 22 September 2015

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista