Ett tåg på Bohusbanan vid Stenungsund. Foto: Evelina Myrbäck/P4 Väst
1 av 2
Bohusbanan behöver uppgraderas menar Västsvenska Handerskammaren. Foto: Evelina Myrbäck/Sveriges Radio.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S). Foto: Henrik Montgomery/TT.
2 av 2
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger att Bohusbanan är högt prioriterat i regionen. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Kravet under ministerbesök: Bygg ut Bohusbanan

Anna Johansson (S): Ett styvt jobb att prioritera
2:00 min

Västsvenska Handelskammaren vill se en utbyggnad av södra Bohusbanan. Men satsningen kan dröja menade infrastrukturminister Anna Johansson (S). 

Regeringen vill satsa på infrastrukturen den här mandatperioden. Men det är långt ifrån säkert att pengarna kommer gå till att rusta upp Bohusbanan till att bli ett dubbelspår.

Det sa infrastrukturminister Anna Johansson under sitt besök i Uddevalla vid Handelskammarens frukostmöte där 100-talet representanter från näringsliv och politiker fanns på plats.

Anna Johansson (S) förklarade svårigheterna kring en utbyggnad av södra Bohusbanan.

-Runtom i Sverige finns det oerhört stora önskemål och behov. Det finns goda argument för olika satsningar så vi kommer ha ett styvt jobb med att prioritera.

Senare i år lägger regeringen fram ett förslag om hur mycket pengar de vill satsa på olika infrastrukturprojekt. Regeringen föreslår då även en inriktning på hur dessa pengar ska spenderas.

Men precis vilka satsningar som får pengar bestäms först 2018 - och för att komma med på listan finns det en del krav, enligt infrastrukturminister Anna Johansson.

– Det vi gör ska bidra till att vi får fler jobb, att Sveriges tillväxt ökar och att vi får en bättre tillgänglighet som gör att regioner kan växa och utvecklas och att människor kan leva goda liv – i hela Sverige.

Västsvenska Handelskammaren vill att Bohusbanan byggs ut med dubbelspår på sträckan mellan Uddevalla och Göteborg. Det skulle kunna förkorta restiden från dagens 70 minuter till 40 minuter, enligt Handelskammaren – och det skulle göra stor skillnad, säger regionchefen Lars Segelod.

– Vi vill att hela Bohuskusten kommer närmare Göteborg för att bygga ihop våra arbetsmarknader. Vi är övertygade om att pendlingen i frramtiden kommer att ske via tåg. Den är bättre än med bil och mer miljövänlig än med bil. Jag hoppas att vi kan bygga ut den.

Men att bygga nya spår är dyrt. Västsvenska handelskammaren räknar med ett pris på mellan 13 och 20 miljarder kronor. Infrastrukturminister Anna Johansson kan inte lova den sortens summor till Bohusbanan.

– Det beror dels på hur mycket pengar det finns totalt sett och dels på hur högt prioriterad den här satsningen är jämfört med andra projekt i landet.

Hur högt prioriterad är den för dig?

– Jag kan inte säga det. Men i den här regionen ser jag självklart att Bohusbanan lyfts högt på agendan, säger Anna Johansson.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".