Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
SEKO vill att underhållet av järnvägen förstatligas. Foto: Susanne Ehlin/SR
SEKO vill att underhållet av järnvägen förstatligas. Foto: Susanne Ehlin/SR

SEKO: Usel organisation av underhållet bakom tågkaoset

På en månad har punktligheten på Västtågen nästan halverats i vårt område. Facket SEKO skyller på det uppstyckade underhållet.

I slutet av december gick mellan 95 och 100 procent av Västtågen i vårt område i tid. Förra veckan var nästan varannat tåg försenat.

Två viktiga faktorer var snön och den stränga kylan som slog till plötlsigt och särskilt hårt mot tågtrafiken. Men det är inte bara vädrets makter som avgör punktligheten.

– Sverige har ett enormt underhållsberg, säger Johnny Naderus på fackförbundet SEKO.

SEKO driver kampanjen Spårfel som syftar till att förstatliga järnvägsunderhållet för att återigen samla underhållsarbetet i en myndighet - Trafikverket.

– Om vi gjorde som 80% av europa och hanterade järnvägen inom en myndighet så skulle satsningarna gå till faktsikt underhåll och inte fastna i byråkrati och transaktionskostnader.



Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".