Ett rum på nya ortopedakuten på Näl. Foto: Cecilia Bergil/Sveriges Radio.
Allt fler klagar på att det är svårt att komma i kontakt med vården. Foto: Cecilia Bergil/Sveriges Radio.

Patientnämnden: Svårt att nå vården

Ordförande: Viktigt att man tar tag i det här
1:32 min

Allt fler klagar nu på att det är svårt att nå sjukvården. På ett år har klagomålen ökat med 20 procent. 

Västra Götalandsregionens patientnämnd för Fyrbodal tog emot över 1 000 klagomål förra året. Mest har klagomålen på tillgängligheten ökat. 

Enligt nämndens ordförande Christer Nilsson (C) klagar patienter på långa remisstider, svårigheter att boka tid hos en läkare eller att de har svårt att komma fram i telefon. 

– Det är ganska allvarligt, om trenden fortsätter så har vi allvarliga problem inom vården. Det är oerhört viktigt att det tas tag i och görs rätt, säger han. 

Klagomålen kan innebära att sjukvården inte kan leva upp till vårdgarantin. En lag som ska garantera att patienten får kontakt med vården samma dag som man söker, inom en vecka ska man ha en bokat tid hos en läkare. 

Och i vissa fall har Patientnämnden fått kännedom om fall när regionens vård hänvisat vidare och uppmanat patienten att söka privat. Något som kan innebära svåra konsekvenser för den enskilde. 

– Det gäller för patienten att vara ganska upplyst och informerad om vad som finns att välja på. Det här är en djungel och det är speciellt inte lätt för den enskilde, säger Christer Nilsson (C) och fortsätter:

– Sedan vet man att resor får man inte betalt för. Det gäller att ha bra kontakter och någorlunda frisk om man ska orka

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".