Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Orustbor utan fast telefon sedan november

Uppdaterat tisdag 16 februari 2016 kl 14.16
Publicerat tisdag 16 februari 2016 kl 05.02
Mia Olsson: Det är tillbaka till forntiden
1:43 min
88-årige Bengt Zakrisson bredvid en telefonstolpe utanför hans hus.
1 av 2
88-årige Bengt Zakrisson är en av de drabbade. Foto: Max Lindahl/Sveriges Radio.
Telefonstolpe med trådar åt tre olika håll.
2 av 2
Foto: Max Lindahl/Sveriges Radio.

I snart tre månader har Mia Olsson och flera andra på västra Orust varit utan fast telefoni. Nu lovar Telia att problemet ska lösas en gång för alla.

21 november upptäckte Mia Olsson och hennes man att den fasta telefonen slutat fungera. Då gjorde de en felanmälan – en första av många kontakter med Telia.

Men trots upprepade löften från operatören har telefonen inte börjat fungera igen, menar Mia Olsson.

– Nu säger de i slutet av nästa vecka, säger hon.

Och det är inte bara den fasta telefonin som krånglar.

Eftersom internetuppkopplingen också går genom telefonjacket så krånglar även den.

Tillsammans med att mobiltäckningen inte är den bästa i området, blir det ganska besvärligt, tycker Mia Olsson.

– Och eftersom vi har så himla dålig mottagning som vi har här, så behöver vi telefonen. Och som sagt, datorn går på telefonledningen också. Det är tillbaka till forntiden, säger hon med ett skratt.

Skanova heter det dotterbolag till Telia Sonera som äger och sköter driften av det fasta kopparnätet.

Enligt deras presstjänst har felet åtgärdats flera gånger, men att nya fel uppstått på samma kabel. Därför måste den nog bytas ut helt, men när det är klart vågar de inte ge något exakt svar på.

– Nu tittar vi på en helt ny lösning, där vi ska ersätta de befintliga ledningarna, säger Inger Gunterberg, som är presstalesman på Telia.

Hon hoppas att problemet ska vara löst allra senast i nästa vecka. 

Och under tiden fortsätter Telia att skicka räkningar, något som upprör 88-årige Bengt Zakrisson, som också är en av de drabbade.

– Skulle det inträffa något mitt i natten och så har jag inte någon telefon, så kan jag ju inte meddela någon, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".