Telefonstolpe sedd snett underifrån.
Foto: Max Lindahl/Sveriges Radio.

Post- och telestyrelsen: Inte okej att vara utan telefon så länge

Anna Wikström på Post- och Telestyrelsen om fel med fasta telefoner
1:06 min

Det är operatörens ansvar att se till att telefonin fungerar. Och att vara utan fungerande telefon i tre månader, som Teliakunder varit i Ellös och Vargön, är inte okej, enligt PTS. 

– Det är absolut inte acceptabelt. Det här måste Telia åtgärda och prioritera i sin verksamhet, säger Anna Wikström som jobbar på enheten för konsumenträttigheter vid PTS. 

I en intervju med P4 Väst lovar Telia att åtgärda problemen senast i nästa vecka. 

– Det är bra. För det är deras ansvar att det fungerar, säger Anna Wikström. 

Vad kan ni från PTS göra om det inte löser sig? 

– Vi har en yttersta möjlighet att upphandla telefoni. Men det förutsätter att det inte finns någon marknadsmässig lösning. Om det finns mobiltäckning eller andra operatörer som kan erbjuda telefoni ska kunderna i första hand undersöka de alternativen. I hela Sverige har vi sju fall där vi har upphandlat telefoni, men det är extremfall, säger Anna Wikström vid Post- och Telestyrelsen. 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".