Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Därför tvingas du vänta i telefonkö på 1177

Publicerat torsdag 25 februari 2016 kl 15.28
Områdeschef: Man kan inte bara plocka in vem som helst
1:13 min
Långa väntetider till 1177.
Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Ringer du till Vårdguiden 1177, kan du få sitta i telefonkö en lång tid. Det är den återkommande influensaperioden som belastar Vårdguidens växel.


Karin Hagelin är områdeschef för Vårdguiden 1177 och enligt henne kan du få vänta i mer än en timme om man har otur.

– Vi snittar en medelväntetid på tolv minuter, lite drygt. Målet är att vi ska komma under fem minuter. På lördag och söndag när det är många som ringer då kan vi ha en väntetid som överstiger en timme ibland, säger Karin Hagelin.

Uddevallabon Maria Söderberg kontaktade Vårdguiden 1177 i förra veckan för rådgivning när hennes dotter var sjuk. Vid det tillfället fick hon vänta i 20 minuter på hjälp.

– Någonstans får man väl tänka att de gör så gott de kan. Men just när man står där och väntar, då känns 20 minuter ganska långt, menar Maria Söderberg.

Med tanke på antalet personer som ringer till Vårdguiden 1177 i februari, hade Maria Söderberg hoppats på att de ökat sin bemanning. Karin Hagelin menar dock på att det inte är så enkelt, då det inte räcker med att bara ha en sjuksköterskeutbildning för att få arbeta på 1177:

– Man kan inte bara plocka in vem som helst för att svara i telefon, vi jobbar ju med kvalité också.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".