Frukt och grönsaker ekologisk mat
Forskaren bakom Coops reklam kallar det för skrämselpropaganda. (arkiv) Foto: Henrik Montgomery / TT

Så döljer Coop sanningen i eko-reklamen

Forskaren: Utan rapporten är det skräckpropaganda
2:08 min

I reklamfilmen säger Coop att eko-mat sänker mängden bekämpningsmedel i kroppen. Men nu får Coop kritik för att göra skrämselpropaganda - av en av forskarna bakom studien som Coop lutar sig mot. 

– Vi säger inte att det är farligt att äta vanlig mat. Men vi tycker att det är intressant att visa att det blir en skillnad mellan konventionell och ekologisk mat, säger Anneli Bylund som är hållbarhetsstrateg på Coop.

I reklamfilmen som rullar just nu och som Coop kallar Ekoeffekten får vi följa en familj med tre barn. Först äter de ingen ekologisk mat. Då visar deras urinprov på flera typer av bekämpningsmedel. Sedan byter familjen till ekologisk mat och då försvinner nästan alla kemikalier. 

Men vad reklamfilmen inte visar är att undersökningen som den bygger på är för liten för att kunna säga något om mer än just den här familjen. Dessutom är halterna av bekämpningsmedel så låga att de lätt faller inom ramen för vad som är tillåtet. 

Och för den som bara ser reklamen och inte läser rapporten, blir bilden helt missvisande, säger Jörgen Magnér som är forskare vid svenska miljöinstitutet IVL och har varit med och gjort studien.

Det är absolut så att ska man fördjupa sig i det här och förstå om det är ett problem eller inte, så att det inte bara blir skräckpropaganda, så behöver man titta på studien.

Skräckpropaganda är vad du tycker att det är om man inte får hela bilden?

– Ja, jag tycker att man borde bli informerad om att går att läsa mer om studien.

Anneli Bylund på Coop håller inte med om att reklamen är vare sig skräckpropaganda eller missvisande. Den som vill veta mer om undersökningen får ta reda på det själv, säger hon. 

Jag tänker att man som konsument och kund i Sverige har lätt att hitta information på vår sida. Gå till vår hemsida och läs i rapporten hur det här testet gjordes. 

Är det så man ska resonera när man ser ett reklambudskap från Coop: att nu måste jag gå in och läsa mer för det här kanske inte stämmer?

– Nej, det tycker jag inte. Jag tycker att vi visar att skillnaden blir stor, säger Anneli Bylund. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".