Hans-Lennart Schylberg, skolchef. Foto:Cecilia Bergil/Sveriges Radio
Hans-Lennart Schylberg, skolchef. Foto:Cecilia Bergil/Sveriges Radio
Lärarlönelyftet

Skolchefen medger risk för lärarflykt

Hans-Lennart Schylberg: Inte bra för varken verksamhet eller elever
2:07 min

Förvaltningschefen Hans Schylberg försvarar Uddevallas linje när det gäller lärarlönelyftet. Samtidigt medger han att det kan leda till kompetenstapp inom Uddevallas skolor.

Lärarlönelyftet väcker upprördhet. Syftet med regeringens reform var att öka läraryrkets attraktionskraft, men på många håll i vårt område har det lett till sjukskrivningar och uppsägningar.

Ser man en möjlighet att höja sin lön bara genom att flytta nån kilometer så har jag full förståelse att man gör det.

Lärarkåren i Uddevalla kommun är främst missnöjda med sättet pengarna fördelas på. Totalt tre miljarder kronor skjuter staten till, pengar som ska räcka till en löneökning på i genomsnitt 2 500 till 3 500 kronor för ett antal "särskilt kvalificerade lärare, förskollärare och fritidspedagoger", enligt Skolverkets riktlinjer.

Men pengarna räcker inte till alla och många känner att rektorernas beslut, om vem som får ett lönelyft, blir godtyckligt och orättvist. Fackförbunden i Uddevalla ville att erfarenhet skulle ligga till grund för vem som får ta del av pengarna, men kommunen valde att gå en annan väg.

– De kriterier som rektorn ska ta hänsyn till innebär att lärarna måste ha visat sina kompetenser, och då måste man ju ha varit anställd ett tag för att det ska vara möjligt, säger Hans-Lennart Schylberg, förvaltningschef på Uddevalla kommun, och fortsätter:

– Vi ville inte sätta någon absolut tidsbegränsning, därför att det kan finnas lärare som har anställts senare än en sån gräns och då tycker inte vi att de ska diskvalificeras.

Schylberg tror att missnöjet på kort sikt kan leda till ett kompetenstapp i yrket, då det finns risk att lärare väljer att lämna Uddevalla kommun. 

– Ser man en möjlighet att höja sin lön bara genom att flytta nån kilometer så har jag full förståelse att man gör det, men det är inte bra varken för verksamheten eller eleverna, säger Hans-Lennart Schylberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".