Niondeklassarna Simon Rödén, Melissa Korkmaz, Laura Akbari och Neamah Al-Attafi vid Sylteskolan. Foto: Thomas Pitura/Sveriges Radio
Niondeklassarna Simon Rödén, Melissa Korkmaz, Laura Akbari och Neamah Al-Attafi vid Sylteskolan. Foto: Thomas Pitura/Sveriges Radio

Niondeklassarna: Så ska en lärare göra för att få bäst resultat

"Ge beröm, inte fokusera på det dåliga"
1:01 min

Niondeklassarna på Sylteskolan i Trollhättan var lite förvånade över det positiva trendbrottet i PISA-mätningen.

Det är första gången sedan mätningarna började göras år 2000 som svenska elever visar ett uppåtgående resultat.

För att fortsätta den positiva trenden delade Melissa Korkmaz, Neamah Al-Attafi, Laura Akbari och Simon Rödén sina bästa tips till sina lärare, hur de ska göra för att lära ut kunskper på bästa sätt.

– Ge beröm, fokusera inte på det dåliga. Motivera och inspirera och utforma lektionerna så att alla kan hänga med, är deras tips.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".