Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vill få Tesla att bygga bilar i Trollhättan

Publicerat onsdag 22 februari kl 04.00
Har tagit kontakt med Tesla
(2:07 min)
En laddstation till elbilar och Fredrik Sidahl, vd för FKG
FKG:s vd Fredrik Sidahl. Foto: Fredrik Sandberg/TT, Victor Jensen/Sveriges Radio

En grupp med intressenter försöker få amerikanska Tesla att börja bygga elbilar i Sverige. Ett alternativ som har nämnts är bilfabriken i Trollhättan, uppger två källor för P4 Väst.

Att få Tesla att börja bygga bilar i Sverige skulle kunna ge många hundra nya jobb och dessutom vara bra för hela den svenska fordonsindustrin.

Därför har en grupp, med bland annat Business Sweden, bildats och tagit kontakt med den amerikanska elbilstillverkare. Målet med projektet är att få Tesla att tillverka bilar här.

Två källor uppger för P4 Väst att gruppen bland annat har lyft fram att bilfabriken i Trollhättan, den som elbilstillverkaren Nevs nu äger, skulle ha plats för att bygga Teslas bilar också.

Det amerikanska bilföretaget ska ha tagit emot informationen och tackat för den, men vad som händer framöver återstår att se.

Enligt P4 Västs uppgifter har även leverantörsorganisationen FKG varit delaktiga i kontakten med Tesla och Fredrik Sidahl, som är vd, kan nu bekräfta det. Han vill dock inte gå in på några detaljer.

– Vi hade kontakt via svenska företrädare redan försommaren förra året, säger han till P4 Väst.

Vad som händer i kontakterna med Tesla nu kan Fredrik Sidahl inte svara på och han vill heller inte bekräfta att Nevs fabrik i Trollhättan var ett av argumenten som lades fram till Tesla.

Men en av P4 Västs källor säger att en fördel som Sverige och Trollhättan skulle kunna ha är att det redan finns en befintlig fabrik här med kapacitet för att producera bilar.

– Trots att fabriken i Trollhättan skulle behöva byggas om är det ändå en befintlig fabrik och det borde vara en fördel, säger källan.

FKG:s vd Fredrik Sidahl säger i alla fall att han tror att det är goda möjligheter att få Tesla till Sverige.

– Jag tror de är rätt bra, därför att Sverige har en väldigt väl utbyggd infrastruktur med sin leverantörsindustri och en kompetens att bygga bra fordon med högt teknologiskt innehåll, säger han.

Men konkurrens kommer att bli stenhård och det återstår också att se hur Tesla agerar framöver.

För företaget har sagt att det planerar att bygga en helt egen batteri- och bilfabrik i Europa, enligt Automotive News.

Det har också gjort att många länder suktar efter att bygget ska ske just där. Nyligen sade Finlands näringsminister till Hufvudstadsbladet att landet gärna ville att den skulle byggas i Vasa och då skapa tusentals nya jobb, enligt nyhetsbyrån TT.

Även Tyskland, Nederländerna och Portugal ska vara intresserade av att husera fabriken.

Nevs vill inte kommentera uppgifterna, men presschefen Ulrika Hultgren skriver i ett mejl till P4 Väst att Nevs siktar på att kunna tillverka bilar åt andra företag.

"Vi ser att NEVS och Trollhättan kan vara en intressant samarbetspartner för andra biltillverkare när det gäller både tillverkning och labb. Det är en del i vår strategi att öka nyttjandet av vår produktionsanläggning samt labb till dess att vi själva kan nyttja dem fullt ut. Vi kommenterar dock inga enskilda diskussioner vi för", skriver hon.

Inte heller Business Sweden vill inte kommentera uppgifterna.

– Generellt får vi inte lämna ut detaljer kring vilka kontakter vi tar. De samtalen är aldrig offentliga förrän parterna går ut med information, säger Elisabeth Somp på pressavdelningen på Business Sweden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".