skylt med Uddevalla flygklubb
1 av 2
Uddevalla Flygklubb håller till på Bången, Rörkärrs flygplats norr om Uddevalla. Foto: Maria Lundberg/Sveriges Radio
hangar där det står Rörkärrs flygplats
2 av 2
Uddevalla Flygklubb håller till på Bången, Rörkärrs flygplats norr om Uddevalla. Foto: Maria Lundberg/Sveriges Radio

Omkomna piloten ska ha saknat flygcertifikat

Magnus Hansson, Uddevalla Flygklubb: Han hade aldrig flugit ett sånt här plan
2:23 min

Den man som omkom när han kraschade med ett ultralätt flygplan utgick från Uddevalla Flygklubb. Magnus Hansson är medlem i klubben och åkte dit så fort han fick veta vad som hade hänt.

– Det är mycket tragiskt för hans familj och oss allihop. Jag sörjer med hans anhöriga, säger Magnus Hansson, som är medlem och flyginstruktör på Uddevalla Flygklubb.

Olyckan inträffade vid niotiden på måndag kväll, strax utanför Uddevalla. Planet var en så kallad trike, en motoriserad hängglidare, och föraren av planet utgick från Uddevalla Flygklubb.

– Han kom till klubben för ungefär en och en halv månad sedan och hade införskaffat den här flygmaskinen och ställt den i Uddevalla Flygklubbs hangar, säger Magnus Hansson.

Magnus Hansson träffade den förolyckade mannen en enda gång och frågade då hur det stod till med certifikat och flygutbildning.

– Då fick jag information att han inte hade flygutbildning och aldrig hade flugit en sådan här flygmaskin tidigare, säger Magnus Hansson.

Den informationen bekräftas av Kungliga svenska aeroklubben som utbildar piloter och på delegering av Trafikverket besiktigar ultralätta hängglidare.

– Vad vi vet så var det här en person som inte hade behörighet att flyga, säger Håkan Ahlström, riksskolchef för ultralätt flyg på Kungliga svenska aeroklubben

För att flyga en motoriserad hängglidare ska man ha ett certifikat av något enklare slag än för ett vanligt flygplan.

– Du ska gå ett ganska omfattande teoriutbildning och sedan ha minst 20 flygtimmar tillsammans med en instruktör, säger Håkan Ahlström. 

Flygplanet ska inte ha varit registrerat i Sverige.

– Den var köpt från utlandet och införd i Sverige. Med mycket jobb hade man kanske klassat in den i Sverige, men den var inte typgodkänd i det utförande som den var, säger Magnus Hansson, flyginstruktör på Uddevalla Flygklubb.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".