Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Oljetornets specialfärd gick som smort

Publicerat onsdag 16 augusti 2017 kl 15.35
"Ska bygga superlift för att få in den i anläggningen"
(2:25 min)
Vakuumdestillationstorn från Basteviksholmarna till Preemraff Lysekil.
1 av 5
Transportvagnen är självdrivande och styrs av mannen med låda på magen. Foto Preem.
Vakuumdestillationstorn till Preemraff Lysekil.
2 av 5
Trångt på vägen när vakuumdestillationstornet transporterades till Preemraff Lysekil. Foto Preem.
Lyckstolpar vid vägkanten fick vridas för att tornet skulle få plats.
3 av 5
För att transporten av tornet inte skulle stöta på hinder fick lyktstolparna längs vägen vridas bort. Foto: Thomas Pitura/Sveriges Radio
Torn på 300 ton på plats hos Preemraff.
4 av 5
Tornet som är 37 meter långt och 300 ton tungt kom fram till Preemraff efter två timmar. Foto: Thomas Pitura/Sveriges Radio
John Jones, Construction manager och Teresia Christborn, kommunikationsansvarig Preemraff.
5 av 5
John Jones, Construction manager och Teresia Christborn, kommunikationsansvarig Preemraff. Foto: Thomas Pitura/Sveriges Radio

Två timmar tog transporten av det 37 meter långa och 300 ton tunga tornet mellan Basteviksholmarna och Preemraff. Det är en sträcka på cirka sex kilometer.

Under onsdagen kom hjärtat till den nya anläggningen på Preemraff fram till Lysekil. Ett jättelikt torn på 37 meter i längd och en vikt på 300 ton.

– Det är till vår vakuumdestillationanläggning som vi bygger här som ska stå färdigt 2018, säger Teresia Christborn som är kommunikationsansvarig vid Preemraff.

Bara frakten av denna pjäs har varit ett stort projekt. Minst tio personer har arbetat med frågan i drygt tre månader.

Tornet tillverkades i Belgien och fraktades från Antwerpen på en pråm till kajen vid Basteviksholmarna. Den sista krokiga vägen till Preemraff gjordes på en självdrivande transportvagn.

– På grund av storleken har vi fått gräva ned ledningar, berättar John Jones, construction manager Preemraff.

Dessutom fick träd tas ned och lyktstolpar längs vägkanten vridas för att inga hinder skulle störa transporten som beräknades ta fyra timmar, men blev klar på två.

– Tornet ska producera vakuumgasolja. Det är en viktig komponent när vi gör bensin och diesel. Vi har lite för lite kapacitet för det. Vi har redan nu en vakuumgasanläggning men kommer nu att bygga en till, säger Teresia Christborn.

Utbyggnaden av Preemraff är en satsning på cirka 1,6 miljarder kronor och kommer att göra anläggningen i Lysekil självförsörjande på vakuumgasolja.

Tornet är förvisso framme vid sin slutdestination men mycket arbete återstår innan allt är färdigt.

– I början av november ska vi bygga en jättekran som ska hjälpa oss att få in tornet i anläggningen, säger Teresia Christborn och bollar över frågan till sin kollega John.

– Det kallas för en superlift. Den kräver upp mot 70 lastbilar med prylar. Cirka 14 personer ska i tio dagar ihop med ytterligare två kranar bygga upp superliften, för att sen lyfta tornet på plats, säger John Jones.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".