elever spelar på musikinstrument. i förgrunden en gitarr.
Foto: Henrik Montgomery / TT

Elevflykt från musikskolan i Munkedal

Hans Bjermqvist, musikskolan Munkedal: Många kan inte spela på kvällstid
2:34 min

Eleverna i Munkedal får inte gå på musikskolan under skoltid från och med i höst. Resultatet är 40 procent färre elever än förra hösten.

– Det beror på att en del elever har svårt att spela på kvällstid nu när vi ska gå över att undervisa på elevens fria tid, säger Hans Bjermqvist, enhetschef på musikskolan i Munkedal.

Vad möter du för reaktioner?

– De tycker det är väldigt väldigt tråkigt förstås och förstår inte riktigt beslutet, säger Hans Bjermqvist.

Protesterna har varit många efter beslutet om att eleverna inte får gå ifrån sina lektioner för undervisning i musikskolan.

Elever som är beroende av skolsjuts kan inte längre delta och musikskolan måste konkurrera med andra fritidssysselsättningar på kvällarna.

Men från skolledningen hänvisar man till att eleverna behöver all den tid de kan få i de olika skolämnena.

Dessutom pågår en utredning om att bredda kulturskolan så att det blir fler ämnen än bara musik.

– Så att alla barn i Munkedals kommun får större möjligheter att komma i kontakt med kulturen, säger Liselott Sörensen Ringi, sektorchef för barn och utbildning i Munkedal.

Hon tycker att det är tråkigt att det är 40 procent färre som har sökt till musikskolan i höst, men tror att siffrorna kan ändras i september när musikskolan har satt igång för terminen.

– Vi har ju sagt i konsekvensbeskrivningen att vi ska utvärdera det. Så det kommer vi att göra vid årsskiftet, säger Liselott Sörensen Ringi.

Hans Bjermqvist tycker att beslutet att ta bort möjligheten att spela under skoltid var ett dåligt beslut. Eftersom musik gör att barnen lär sig andra saker mycket snabbare.

– Musikutövandet är en hjälp i skolan. Man ska se det som en resurs, säger Hans Bjermqvist.

Men Liselott Sörensen Ringi menar att det gäller för andra aktiviteter också. Som idrott till exempel.

– Så om barn som har en idrottsaktivitet också vill gå ifrån på lektionstid för att utöva något för att det är stimulerande och utvecklande för dem, så urholkar ju det till slut hela planeringen i skolan, säger Liselott Sörensen Ringi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".