Datorkod och en bild på ingången till kronofogden.
Foto: David Magnusson SvD/TT, Jessica Gow/TT

Problem hos kronofogden drabbar skuldsatta

Kerstin Alm, Kronofogdemyndigheten: Vi ber om ursäkt
1:12 min

Allt sedan Kronofogdemyndigheten bytte IT-system så har det varit problem som drabbat många skuldsatta. Myndigheten har fortsatt driva in pengar trots att skulderna varit betalda.

– Vi har inte anpassat vårt arbetssätt utifrån det här och vi har inte varit väl förberedda och vi vill uppriktigt be om ursäkt till dem som blivit drabbade, säger Kristin Alm som är enhetschef för medelshanteringen på Kronofogdemyndigheten.

Systemen har, enligt uppgift till P4 Väst, inte alltid klarat av att uppfatta om en skuld blivit betald genom till exempel avdrag varje månad på lönen. Då har myndigheten fortsatt driva in pengar och det har ibland tagit lång tid för den drabbade att få rättelse, vilket förvärrat en redan svår situation för enskilda. Pengar som betalats tillbaka har också ibland hamnat på fel konto.

Anställda på myndigheten som P4 Väst har varit i kontakt med säger att det vissa gånger har tagits till panikåtgärder för att rätta till felaktigheter på enskilda kontor.

Justitieombudsmannen har också tagit emot ett flertal anmälningar som Kronofogdemyndigheten i dagarna svarat på. Men problemen är inte över än.

– Vi är fortfarande inte i ett läge där vi känner att vi är nöjda, säger Kristin Alm på Kronofogdemyndigheten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".