En toalett och ett klassrum på bild. Observera: Montage.
Klassrummet blev en tillflykt för 14-åriga Mikaela. (Bilden är ett montage) Foto: P4 Väst och Jessica Gow/TT
Barnen som inte kommer till skolan

Satt på skoltoaletten för att slippa lektionerna

Mikaela: Det känns som att man ska dö
1:33 min

Panikattacker och social fobi gjorde att 14-åriga Mikaela spenderade lektioner på skoltoaletten under vårterminen. Men föräldrarna fick inte veta något förrän i mitten på terminen.

Rösterna i inslaget är inspelade med röstskådespelare.

När hon började må riktigt dåligt under våren fick hon svårt att ta sig till lektionerna. 

– Jag har ju skolkat mer än jag varit på lektionerna nu innan sommarlovet. Om jag håller på såhär kommer jag aldrig kunna bli det jag vill, säger Mikaela.

Mikaela, som bor på en mindre ort i P4 Västs område heter egentligen något annat. Hon berättar att hon har svårt att koncentrera sig och att hennes ADHD kanske bidrar till att göra det svårt för henne. Diagnosen har hon haft i ett par år nu och hon upplever att det är svårt att ta in ny information. Dessutom känner hon sig socialt otrygg i skolan och vågar varken be lärare eller kompisar om hjälp när hon inte förstår.

Jag vill kunna lära mig.

– Jag vill kunna lära mig och jag vill bli bra på det jag vill vara bra, men det går in här och ut där när lektionen är slut.

Förutom inlärningssvårigheterna berättar Mikaela att hon är rädd att få panikattacker. 

Mikaela säger att hon har fått attackerna i skolan ett par gånger och att hon därför håller sig borta från exempelvis uppehållsrummet i skolan och korridorerna där det finns mycket folk. Istället satt hon på skoltoaletten under vårterminen.

Mikaela uppskattar att hon satt på skoltoaletten ungefär hälften av hennes frånvarotid. Där satt hon oftast och kollade på mobilen. 

Fick du någon favorittoalett under den här tiden?

– Det finns en på mittenvåningen. Det är en jättestor toalett och där finns det plats så man kan röra sig. Så den är min favorittoalett.

På skoltoaletten kunde Mikaela utan problem rapportera in sin egen frånvaro via sms. Ibland skolkade hon också tillsammans med sin kompis på andra ställen och inte heller hennes föräldrar fick veta något i tid. Efter skoldagen egentligen tog slut gick Mikaela tillbaka hem i tid och låtsades att hon hade varit i skolan.

– Våra föräldrar fick aldrig reda på vår frånvaro, som lärarna sa att föräldrarna skulle få direkt, men det hände aldrig, säger Mikaela.

Först på ett utvecklingssamtal i mitten på vårterminen fick Mikaelas mamma, som vi kallar "Sofie", veta att Mikaela hade hög frånvaro. Sofie tycker det känns jobbigt att hon inte förstått hur dåligt Mikaela mådde.

– Man känner sig ju väldigt värdelös alltså, min mammaroll har ju varit i botten, säger Sofie.

Klandrar du dig själv som mamma?

– Det finns nog alltid något hos en som förälder som gör att man inte känner sig tillräcklig, men jag lägger mycket ansvar på lärarna också, säger Sofie.

Flera lärare, rektorer och kommunalt anställda i P4 Västs område vittnar om elever som av olika skäl inte kan ta sig till skolan eller vara med på lektioner. På vissa skolor har det ökat och det kan handla om olika typer av social oro eller psykisk ohälsa som gör det svårt för elever.

När jag träffar Mikaela har terminen precis börjat och hon har gått några dagar i skolan och säger att hon är stolt över sig själv. Hon berättar att hon ska skärpa sig nu.

Vi har varit i kontakt med skolan som säger att dem avböjer från att ge en kommentar, men att dem följer alla rutiner.

Fakta: Panikattack

En panikattack är stark ångest som kommer plötsligt och känns tydligt i kroppen. Det går oftast över snabbt men kan vara så skrämmande att den påverkar personen länge efteråt. 

Källa: Vårdguiden

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".