Vuxen hand på barnhänder på ett pappersblock med ett penna
14-åriga Mikaelas frånvaro blev 50-procentig under vårterminen när hon var rädd att få panikattacker. Foto: Elin Angvarson/Sveriges Radio
Barnen som inte kommer till skolan

Längre intervju med 14-åriga Mikaela

Mikaela: Jag gillade inte att vara där det var mycket folk
5:08 min

Rösterna i inslaget är inspelade med röstskådespelare.

När 14-åriga Mikaela började må dåligt under vårterminen fick hon över 50 procents frånvaro. Men halva terminen gick innan skolan sa något.

Mikaela som egentligen heter något annat berättar att hon aldrig varit särskilt bra i skolan, men i våras blev det värre än någonsin. 

– Jag gick liksom ut sjuan med fler streck än jag fick F, säger Mikaela. 

Mikaela hade svårt att koncentrera sig och var rädd att få panikattacker under våren. Därför spenderade hon istället mycket frånvarotid på skoltoaletten. När Mikaela var frånvarande ,men inte satt på skoltoaletten, var hon med sin bästa kompis, oftast hemma hos henne.

Både Mikaela och hennes bästa kompis kunde rapportera in sin egen frånvaro via sms från mobilen. Varken lärarna eller Mikaelas föräldrar visste var hon varit förrän ett utvecklingssamtal hölls halvvägs in på terminen. Mikaela önskar att lärarna hade brytt sig mer, eftersom de bara frågade henne var hon varit när hon väl dök upp. Men Mikaelas föräldrar kontaktades aldrig.

Är detta ditt ansvar eller lärarnas ansvar, som du ser det? 

– Alltså det mesta ligger ju på mig. Men sen tycker jag också att lärarna borde ta tag i det. Om de märker att jag som skolkar mycket inte är på lektionerna kanske dem borde säga det till någon annan, säger Mikaela.

När jag träffar Mikaela har höstterminen precis startat. Hon är stolt över sin insats hittills och har lyckats gå på nästan alla lektioner. Tillsammans med sin bästa kompis har hon bestämt sig för att försöka sluta skolka som i våras. Under sommaren har hon dessutom gjort framsteg i form av besök på större evenemang med mycket folk, vilket har gått bra.

Vi har varit i kontakt med skolan som säger att de avböjer från att ge en kommentar, men att dem följer alla rutiner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".