Röda skåp står längs väggen och elever syns i korridoren bakom
Barn och ungdomar hamnar utanför samhället om de inte får sin skolgång menar forskaren Hans Ek. Foto: Pontus Lundah/TT
Barnen som inte kommer till skolan

Terapeuten: Viktigt att ta tag i frånvaron tidigt

Hans Ek: Det är ett stort samhällsproblem
0:29 min

Om inte enstaka frånvarotillfällen tas på allvar kan det leda till att fler elever får problematisk frånvaro längre fram, säger forskaren Hans Ek.

Hans Ek är psykoterapeut och kurator på BUP i Trollhättan. Han har forskat på elever som har svårt att ta sig till skolan i sju år.

Han berättar att många vuxna inte tar problematiken med ströfrånvaro, alltså frånvaro vid enstaka tillfällen, på allvar och att det efter ett tag kan gå väldigt fort och att problemet kan bli cementerat och svårt att förändra.

– Jag tror att det är jätteallvarligt, det blir en utslagning av elever som kanske har inlärningssvårigheter eller liknande, säger Hans Ek.

Hans Ek tror att det handlar om ett delat ansvar för att få bort problematiken, men att det handlar om många olika nivåer. På politisk nivå handlar det om resurser. Dessutom är det viktigt att lärare får utbildning som ska förebygga frånvaroproblematik, säger Hans Ek.

Tycker du att det görs tillräckligt för att få bort elevfrånvaron?

– Nej, det tycker jag inte. Jag tror att man skulle behöva mer samverkan mellan socialtjänst, skola och BUP.

Vad är det som gör detta till ett samhällsproblem?

– Personerna hamnar i utanförskap, de får inga betyg och inga jobb. Det medför ju kriminalitet, missbruk och psykiatriska svårigheter, säger Hans Ek.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".