Nevs konceptbil för Nevs 9-3 visas i Shanghai
Nevs konceptbil för 9-3:an elbil visas i Shanghai Foto: Nevs

Viktigt avtal för Nevs dröjer

P4 Väst bilindustrireporter om att Nevs viktiga avtal dröjer
1:37 min

Planen var att avtalet med kinesiska Didi skulle vara klart under sommaren. Men så blev det inte. Samtidigt fortsätter de ekonomiska problemen för elbilsföretaget.

Det är av stor betydelse för Nevs på längre sikt att förhandlingarna går i lås med taxiföretaget Didi, Kinas motsvarighet till Uber. Det skulle ge Nevs ännu mer pengar och en storkund.

Det var i juni som elbilsföretaget presenterade ett icke bindande avtal med Didi och den dåvarande vd Mattias Bergman underströk hur viktigt avtalet var.

– Mycket viktigt, ett av de viktigaste avtalen som vi har tecknat, sade han till Sveriges Radio.

Då var planen att allt skulle vara klart i slutet på sommaren. Då skulle det finnas ett bindande avtal, men så blev det alltså inte.

I stället har förhandlingarna dragit ut på tiden och förhoppningen nu är att något ska kunna ske i oktober.

"Förhandlingarna pågår och min förhoppning och bedömning är att en första delinvestering kommer efter första veckan i oktober", skriver Nevs koncernchef Stefan Tilk i en kommentar till P4 Väst.

Han hoppas också att ytterligare ett företag kan investera pengar i Nevs i samband med avtalet med Didi. 

Samtidigt har Nevs fortfarande vissa ekonomiska problem och betalar inte alla sina fakturor i tid.

Anledningen är att alla pengarna från ett annat miljardavtal, som skrevs under i somras, fortfarande inte har kommit från Kina. De sista pengarna ska komma inom två månader.

"Sen är det alltid en utmaning med utbetalningar från Kina till Sverige", skriver Tilk.

Nevs, med närmare 1 000 anställda i Trollhättan, har sedan köpet av biltillverkarens Saabs konkursbo 2012 investerat sex miljarder kronor och ska i år investera totalt fyra miljarder kronor.

Det är alltså väldigt mycket pengar som Nevs bilprojekt kostar, och mer pengar kommer det kosta längre fram.

Det ihop med en mördande tuff konkurrens gör att starka ägare är ett måste för den lilla bilspelaren Nevs.

Dessutom är det först nästa år som de första elbilarna ska börja byggas i Kina.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".