Hasan Djogic har varit busschaufför i över tjugo år. Han ser att ungdomar fuskar med ångra köp, varje dag. På bild står han, klädd i uniform, framför några träd och buskar.  Till vänster om honom är en bild på biljettmaskinen inklippt.
1 av 2
Hasan Djogic har varit busschaufför i över tjugo år. Han ser att ungdomar fuskar med ångra köp, varje dag. Foto: Dino Jasarovic
Mikael Romano mitt i lunchrummet. I stunden åt han ingen mat, men han tycker att hot och tjafs på jobbet blivit vardagsmat.
2 av 2
Mikael Romano mitt i lunchrummet. I stunden åt han ingen mat, men han tycker att hot och tjafs på jobbet blivit vardagsmat. Foto: Dino Jasarovic

Busschaufför: Han hotade knäcka mina knäskålar

Hasan Djogic: Jag har slutat konfrontera fuskarna
1:29 min

Spottloskor och våldshot – det är busschaufförernas vardag när de försöker stoppa resenärer som fuskar genom att ångra sitt köp. Nu larmar cheferna om situationen till Västtrafik.

– Ångraknappen ställer till med så mycket problem att man ibland bara vill ta en hammare och slö sönder den förbaskade knappen, säger busschauffören Hasan Djogic.

Rätten att ångra sin bussresa missbrukas av resenärer som fuskar.

Vid påstigning stämplar resenären sin resa framme vid chauffören, och på en minuts tid har denne möjlighet att ångra sin resa längre bak i bussen, vid biljettmaskinerna. På så sätt får resenären tillbaka pengarna utan att egentligen ångra resan.

Detta är ett problem som funnits i omkring ett års tid.

– För ett års sedan började problemet signaleras, säger Jörgen Bergström, trafikchef för Nobina.

Nobina kör stadstrafiken inom Trollhättan och Vänersborg på uppdrag av Västtrafik. I Uddevalla är det Omnibuss som sköter stadstrafiken för Västtrafiks räkning.

Problemet är även utbrett inom stadstrafiken i Uddevalla.

– Det här är ett arbetsmiljöproblem, ett eskalerande problem. Och det är inte bara Uddevalla som har det här problemet, utan som jag känner till det är det inom hela regionen, säger Claes Barkebo, vd för Omnibuss.

”Man blir så himla trött”

Hårdast drabbade är busschaufförerna. För när en resenär blir påkommen med fusk via ångra köp är det busschauffören som hamnar i skottlinjen.

– En kille hade köpt en resa framme hos mig, och sen ångrat köpet. När jag konfronterade honom, blev han jättearg. Jag bad honom kliva av bussen, och det vägrade han. Så jag varnade med att ringa polisen, då hällde han en flaska med vatten över mig och gick av, säger en busschaufför som vill vara anonym.

I lunchrummet vid centralstationen i Uddevalla sitter busschauffören Mikael Romano vid ett spartanskt bord.

Han berättar att en ångra köp-fuskare hotade att slå sönder knäskålarna på honom för bara någon vecka sedan. Ett hot som hade skrämt de flesta, men inte Mikael Romano.

– Det här har blivit vardagsmat för min del. Det jag kände var ”hur lågt kan man sjunka för en biljett på 29 spänn?".

Även kollegan Hasan Djogic har varit med om våldshot när han röjt ångra köp-fusk. Han pustar och berättar:

– Det här händer dagligen. Det är inte alltid hot när man konfronterar, men nästan alltid tjafs, och man blir så himla trött av det här, så himla trött.

Samtliga busschaufförer som P4 Väst talat med berättar att de numera slutat konfrontera fuskare.

Kontakten med Västtrafik

Under tiden som detta varit ett problem har både Nobina och Omnibuss fört kontinuerlig dialog med Västtrafik.

Man har skickat flera rapporter i veckan, och lyft frågan i månatliga möten med Västtrafik.

– Västtrafiks respons har varit att se över möjligheten att ta bort den här knappen. Antingen gör man det och inför öppen visering eller också ändrar man så att bara chauffören kan ångra ett köp, säger Claes Barkebo.

Hör Västtrafiks kommentar här

Relaterat

Mer om Ångraknappen skapar problem busschaufförer

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".