Kramkalas. Aries Liu, vd för Didi och Nevs vd Stefan Tilk.
1 av 5
Kramkalas. Aries Liu, vd för Didi och Nevs vd Stefan Tilk. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Stefan Löfven (S) hälsar på Nevs grundare Kai Johan Jiang på Nevs presskonferens.
2 av 5
Stefan Löfven (S) hälsar på Nevs grundare Kai Johan Jiang på Nevs presskonferens. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Nevs
3 av 5
Didis representant kramade Nevs Stefan Tilk efter att kontraktet var påskrivet. Foto: Marie Mattsson / Sveriges Radio
Kai johan jiang
4 av 5
Kai Johan Jiang besöker Trollhättan. Foto: Marie Mattsson / Sveriges Radio
Fryklund Bergman Åkerlund
5 av 5
Kommunalrådet Paul Åkerlund (S) besöker Nevs presskonferens. Foto: Marie Mattsson / Sveriges Radio

Miljardkontrakt för Nevs – taxibolag ny delägare

1:43 min

Nevs har tecknat ett miljardavtal med kinesiska taxiföretaget Didi. Det kan innebära fler arbetstillfällen i Trollhättan.

Didi är Kinas motsvarighet till Uber och har dagligen 20 miljoner användare i landet. Sedan tidigare har man tecknat ett intentionsavtal, i dag har man konkretiserat avtalet. På sikt ska Didi investera 4 miljarder i Nevs.

– Ett viktigt steg för Nevs. I dag har samarbetet inneburit pengar på kontot, vi kommer säkerställa en bra Nevsbil, säger Nevs vd Stefan Tilk till och fortsätter:

– Vi ska erövra världen!

Statsminister Stefan Löfven kommenterade det nya avtalet så här. 

– Det är oerhört roligt med Didis investering. Det kommer innebära fler arbetstillfällen och ny teknik. Nevs kommer bidra till att transport i Sverige ska vara fria från utsläpp. 

– Det visar också på att svensk och kinesisk industri stärker samarbetet. Det visar på ett kinesisk intresse. 

– Det visar att Sverige är konkurrenskraftiga när det gäller investeringar och företag.

Som P4 Väst tidigare berättat ska Didi bli storägare, men inte huvudägare. 

– Det är avsevärda volymer som kommer att komma den här vägen. Didis målsättning är att konvertera deras befintliga plattform på 25 miljoner bilar, där bara en procent är elbilar. Vi kommer inte att göra det själva, men det är avsevärda volymer, sa tidigare vd:n  Mattias Bergman till P4 Väst.

Så det handlar om många tusen bilar Didi ska köpa de kommande åren?

– Ja.

Att Nevs får ytterligare en kinesisk delägare betyder inte att företaget kan komma att lämna Trollhättan.

– Nej, det är inget motsatt förhållande att ha starka kinesiska kunder och partners och att ha en stark närvaro också här i Trollhättan, säger han.

De nuvarande delägarna, däribland Kai-Johan Jiang och den kinesiska staden Tianjin, kommer fortsatt att vara delägare

Biltillverkaren i Trollhättan, som inte har haft serieproduktion av bilar på flera år, kommer att fortsätta att nyanställa.

Drygt 1 000 personer jobbar på Nevs i Trollhättan. Företaget bygger också just nu en fabrik i Kina och där ska företagets första elbil börja tillverkas om ett år. Delar till bilarna byggs i Sverige.

De första modellerna som ska byggas i Kina är dels en sedan och dels en stadsjeep. Sedanen bygger på modellen Saab 9-3, men har utvecklats till en ren elbil. Den ska gå runt 30 mil på en laddning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista